خبرگزاری کار ایران

اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی اهواز برگزار شد/ انتقاد رستمی از عدم همکاری شهرداری

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۶۰۸

معاون سیاسی امنیتی فرماندار اهواز در اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان گفت: ساماندهی مناطق حاشیه نشین و کمتر توسعه یافته از اهداف اساسی ما و کل کشور است. مناطق کم برخوردار برای ما مهم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، صبح امروز ۲۶ تیر ماه ، اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با دو دستور کار، برگزار شد.

طی این جلسه به بررسی مشکلات کتابخانه های جدید التاسیس کوی رمضان و کوی ملاشیه پرداخته شد. همچنین از مصوبات جلسه قبل مورخ ۹۶/۱۲/۲۳ گزارش مختصری ارائه شد.

 لطیف حیائی اهوازی، معاون سیاسی امنیتی فرماندار اهواز در این جلسه عنوان کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه آسیب های اجتماعی در سراسر کشور، ساماندهی مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار در بخش های مختلف است که جزء برنامه های اساسی کشور به ویژه وزارت کشور می باشد. یکی از بحث های ساماندهی، توسعه ی زیر ساخت های فرهنگی این مناطق است. از جمله احداث کتابخانه ها که از سازمان های خدمت رسان انتظار داریم فراتر از وظایف ذاتی همه ی ادارات همکاری لازم را مبذول دارند. منظور این نیست که ضوابط و مقررات قانونی اعمال نشود بلکه مد نظر ما این است که با ایجاد تسهیلات و امکانات و شرایط مناسب با توجه به اهمیت اهداف ما، جزو برنامه های اولویتی سازمان های خدمت رسان باشند و به عنوان یک موضوع عادی دیده نشده و مثل سایر مناطق به آن نگاه نکنند، مناطق کم برخوردار برای ما مهم است.

وی در ادامه اظهار کرد: طرح هایی تدوین شده و ابلاغ گردیده است که استانداری و اداره کل تامین اجتماعی بطور ویژه ورود کرده اند، انتظار داریم اعضا انجمن نیز این مناطق و طرح های مربوط به آن ها را ویژه ببینند. وظیفه ما توسعه کارها در مناطق کمتر توسعه یافته است.همگی، همگام و منسجم باید در این مناطق به دنبال اجرای اهداف این طرح ها در حوزه اجتماعی باشیم.

در ادامه ی این نشست، منصور کوهی رستمی مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: یکی از مباحث مهمی که باید به آن پرداخته شود، بحث آسیب های اجتماعی در مناطق کم برخوردار است. در حال حاضر استانداری، وزارت کشور و مقام معظم رهبری به این کار اهتمام دارند، ما نیز متاثر از این اقدام در اداره کل کتابخانه ها، به واسطه ی ایجاد فضای فرهنگی برای زدودن فقر آموزشی و فقر اطلاعاتی موجود، عمده برنامه های زیر ساختی، راه اندازی و احداث کتابخانه ها را در این مناطق آغاز کردیم.

وی ادامه داد: بطور کلی ۱۲ پروژه در حال ساخت در استان داریم که بدون استثنا همه این ۱۲ پروژه در مناطق کمتر توسعه یافته است. ۲ کتابخانه در کوی رمضان و کوی ملاشیه در اهواز و ۱۰ پروژه دیگر در سایر مناطق روستایی و کم برخوردار در حال ساخت هستند.

رستمی با اشاره به همکاری شهرداری در واگذاری زمین در سال ۹۳ عنوان کرد: در سال ۹۴ این پروژه ها آغاز شدند و قرار بود ظرف مدت ۳ سال تکمیل گردند. امسال در ابتدای سال مالی، در بررسی های تکمیلی، برآوردها نشان داد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای اتمام کار احتیاج داریم که با مساعدت استاندار خوزستان و ابلاغ به سازمان برنامه و بودجه، مبلغ اضافه شد و ما این ۱۲ کتابخانه را نهایی کردیم که از نظر ساختمانی ۱۰۰ درصد تکمیل، و آنچه باقی مانده است، انشعابات آب و برق می باشد که انشاالله به زودی حل خواهد شد.

وی افزود: تجهیزات کتابخانه نیز از محل اعتبارات امور آسیب های اجتماعی تامین شده است که اگر دوستان در بخش انشعابات همکاری لازم را مبذول دارند، مشکل خاص دیگری وجود ندارد. اما چالش ما با شهرداری ۱۴ ساله است. طبق قانون کتابخانه های عمومی در سال ۱۳۸۴، تاسیس کتابخانه های عمومی مصوب شد و در ماده ۶ این قانون به صراحت مطرح گردید که درآمد کتابخانه های عمومی از منبع نیم درصد شهرداری ها تامین شود، ولی شهرداری اهواز در طول سالیان گذشته به دلیل بی نظمی هایی که وجود دارد هنوز به جمع بندی کامل نرسیده و ما از شهرداری اهواز گلایه مندیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان بیان داشت: اگر این نیم درصد پرداخت شود ما نیز حق پروانه شهردای را خواهیم‌ داد. چون قانونگذار تنها ردیفی که برای تامین مخارج کتابخانه ها قرار داده است همین نیم درصد شهرداری است. امسال شهرداری اهواز با ۱۷ کتابخانه تنها ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است در حالی که تنها کتابخانه مرکزی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه آب و برق داشته است که اگر همین روال ادامه داشته باشد مجبوریم از راه های قانونی وارد شویم.

شهردار منطقه ۷ اهواز در پاسخ رستمی گفت: اگر قرار است بحث حق و حقوق قانونی مطرح شود باید ۳۰ درصد جریمه غیر از جریمه پروانه ساخت اعمال شود؛ چرا که بدون مجوز ساخت و ساز کرده اید.

اهوازی در جمع بندی و حل  این اختلاف پیش آمده در پایان با اشاره به اینکه این مباحث و اختلافات آسیب جدی به کار خواهد زد عنوان کرد: باید این اختلافات پایان پذیرد و به یک تعامل سازنده دست پیدا کنیم. وقتی ما نتوانیم به صورت میدانی خوب عمل کنیم و به اهداف خود برسیم آسیب هایی در جامعه ظهور پیدا می کند که ناشی از عملکرد ضعیف ما و عدم تحقق اهداف است. امید است هر چه سریعتر این اختلاف نظرها حل و به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم.

اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی اهواز برگزار شد/ انتقاد رستمی از عدم همکاری شهرداری

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز