خبرگزاری کار ایران

فاضلی مطرح کرد:

استاد صمصام، تاریخ مجسم گیلانیان در عرصه تلفیق موسیقی با مفاهیم دینی

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۲۸۵

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: استاد صمصام، تاریخ مجسم و معنادار گیلانیان در عرصه تلفیق موسیقی با مفاهیم دینی و مذهبی است.

به گزارش ایلنا از رشت،‌ فیروز فاضلی در دیدار با عزت اله صمصام، از اساتید برجسته موسیقی گیلان، اظهار کرد: مفتخرم که خداوند این سعادت را برای دومین بار به بنده عطا کرده که محضر استاد را در خانه‌اش درک کنم.

وی با بیان اینکه دیدار با هنرمندان این چنینی، نوعی تجدید قوا در من ایجاد می‌کند، اذعان کرد: پیدایش امثال استاد صمصام، شاید در هر قرن یک‌بار اتفاق بیافتد؛ و این سعادتی برای بنده است که در دوره مدیریت بنده با ثبت آثار استاد، توانستیم گنجینه قرن خود را در تاریخ ماندگار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ضمن تقدیر از انجمن موسیقی این استان به پاس همت در ثبت آثار استاد صمصام، گفت: الحمدلله انجمن موسیقی گیلان برای ترویج موسیقی سنتی و اصیل استان گام های خوبی برداشته و باید در این راه به آنان کمک کرد.

فاضلی با بیان اینکه استاد صمصام، تاریخ مجسم و معنادار گیلانیان در عرصه تلفیق موسیقی با مفاهیم دینی و مذهبی است، تصریح کرد: تا چیزی برای انسان درونی نشود تبدیل به منش نخواهد شد؛ و هنر و مفاهیم تعزیه در استاد صمصام درونی شده است.

وی با اشاره به وجود امامزادگان متعدد در گیلان و آمار اسامی مذهبی در میان نوزادان این استان، اظهار کرد: اسامی، ناخودآگاه قومی یک جمعیت است و این در عالم نشانه شناسی، نشانگر وجود بن مایه های بسیارِ دینی و مذهبی در گیلانیان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: از دیدگاه بنده، استاد صمصام یک نجیب زاده گیلانی و از آن نشانه های ملموس است. وی فردی است که روش‌مندی‌هایش به منش تبدیل شده و این باعث ماندگاری انسان می‌شود. آرزو می‌کنم خداوند عزت وجود استادانی چون وی را در جامعه جاری و ساری کند و این منش در جامعه ما تداوم یابد.

فاضلی با بیان اینکه تعزیه جمع بین تئاتر و موسیقی است که هوشمندی ایرانیان را در تاریخ نشان می دهد، افزود: موسیقی به دلیل این هوشمندی‌هاست که ماندگار می‌شود و استاد صمصام زحمات فراوانی در ثبت و حفظ ردیف ها و گوشه‌های تعزیه در گیلان داشته اند.

وی در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای استاد صمصام، ابراز کرد: از خداوند منان برای همه آنهایی که در این عرصه، رنج جان‌شان به جسمشان رسید، آرزوی بهبودی دارم و امیدوارم آن نور جانشان در تلالو چهره شان نیز دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز