خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی به ایلنا خبر داد:

"استفاده از پهباد" برای جلوگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۶۰۲

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی از عقد قرارداد با وزارت دفاع برای استفاده از پهباد برای گشت‌زنی و دیده‌بانی بمنظور جلوگیری از حریق در جنگل‌ها و مراتع خبر داد.

سرهنگ قاسم سبزعلی (فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از ابتدای تیر تاکنون گفت: در اقصی نقاط کشور به دلیل افزایش دما، کاهش رطوبت و خشک شدن پوشش گیاهی با حریق‌های گسترده‌ای در جنگل‌ها و مراتع مواجه بودیم و تقریبا در همه نقاط از جمله استان خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، فارس، کرمان، لرستان، ایلام و در بخش‌های شمالی کشور از جمله استان گیلان، گلستان، مرکزی به صورت متناوب حریق را در جنگل‌ها و مراتع داشتیم.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین حریق در این مدت در استان گلستان بوده، تصریح کرد: در محدوده استان گلستان حریق گسترده‌ای صورت گرفته بود که خوشبختانه اطفاء شده است و خسارت جدی به عرصه‌های منابع طبیعی و مرتعی وارد نکرده است. ما نیز برای اطفاء با هماهنگی با وزارت دفاع استقرار بالگردی داشتیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی با بیان اینکه بحران دیگر ما در استان کهکیلویه و بویر احمد بود که حریق در برخی از نقاط آن همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: هماهنگی و تعاملات ما در بحث اعزام بالگرد و استقرار نیروها در محل‌های مختلف وجود دارد. در استان خراسان جنوبی نیز یک مورد حریق اتفاق افتاده و عامل حریق شناسایی و به دستور مقام قضایی شناسایی و با آن برخورد شد. همچنین در بعضی از استان‌های دیگر مانند استان گلستان عاملان حریق شناسایی و به مقامات قضایی معرفی شدند.

سرهنگ سبزعلی با بیان اینکه برخی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی و برخی سهوی بوده است، تاکید کرد: در استان خوزستان هم به دلیل سوزاندن پس‌چر مزارع یا باقی‌مانده محصولات نتوانستند آتش را کنترل کنند و باعث حریق در مراتع شد و بیش از 200 هکتار از اراضی کشاورزی مردم طمعه حریق شد و به جنگل‌ها و مراتع کشیده شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کنترل آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌‌ها گفت: برنامه‌هایی در جهت افزایش اقدامات مراقبتی و کنترلی صورت گرفته است و تجهیزات‌ ما در حال حاضر آماده هستند همچنین تعاملات بسیار خوبی با دستگاه‌ها از جمله نیروهای مسلح برای بهره‌گیری از قوای انتظامی و نظامی برای اطفاء حریق داشتیم. همچنین با تشکل‌های مردمی، دهیاری‌ها و دهداری‌ها جلساتی را برگزار کردیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خاطرنشان کرد: عده‌ای را نیز به عنوان دیده‌بان و غرق‌بان در اختیار گرفتیم و از این افراد برای دیده‌بانی فصلی استفاده می‌کنیم و حقوق اندکی به این افراد داده می‌شود تا در صورت بروز حریق در مراتع و جنگل‌‌ها به ما اطلاع‌رسانی کرده یا خود اطفاء کنند. از دیگر اقدامات ما تامین تجهیزات و افزایش پایگاه‌های اطفاء حریق است تا بتوانیم در صورت بروز حریق به سرعت آن را اطفاء کنیم تا از گسترش آن جلوگیری شود.

وی با تاکید براینکه بیش از 95 درصد حریق‌ها عامل انسانی دارد، گفت: سهل‌انگاری، بی‌توجهی و کم‌توجهی از عوامل حریق در جنگل‌ها است که با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی می‌توانیم باعث کاهش آن‌ها شویم. همچنین اقلیم کشور ایران در کمربند خشک و نیمه خشک است این موضوع باعث خشک شدن پوشش گیاهی و مستعد شدن حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌شود ما برای تجهیز وسایل‌مان از بضاعت بالگردی سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و هلال‌احمر استفاده می‌کنیم. در هر نقطه‌ای که دچار حریق شویم از نزدیکترین پرنده‌ای که در اختیارمان باشد بهره می‌گیریم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی ادامه داد: درصدد هستیم تا در کنار اقدامات سخت‌افزاری اقدامات نرم‌افزاری نیز داشته باشیم از همین‌رو در برخی از استان‌ها مانند استان گلستان از پهباد برای شناسایی و گشت‌زنی استفاده می‌کنیم و سعی داریم این موضوع را گسترش دهیم و در این زمینه نیز قراردادی با وزارت دفاع و پشتیبانی منعقد کردیم تا با در اختیار گرفتن این پهباد‌ها بتوانیم گشت‌زنی به موقع در محیط‌ جنگلی و مرتعی داشته باشیم.

سرهنگ سبزعلی در خصوص خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها گفت: اگر آتش‌سوزی‌‌ها قابل برگشت نبود ما دیگر در این سال‌ها جنگل و مرتعی نداشتیم در مراتع زادآوری و احیا مجدد به راحتی انجام می‌شود در جنگل‌ها نیز چهار نوع حریق، سطحی، تاجی، تنه‌ای و زیرزمینی داریم حریق زیرزمینی خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و مربوط به زمانی است که لاش‌برگ‌ها به صورت انبوه در جنگل‌ باشند و حریق به زیر آنها نفوذ کند. حریق تاجی و تنه‌ای نیز به ندرت اتفاق می‌افتد همچنین بیشترین حریق ما در جنگل‌ها سطحی است و درختان آسیب کمتری در این نوع حریق می‌بینند. البته در بحث احیا و جنگل‌های دست‌کاشت نیز اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته تا بتوانیم توسط این درختان دست‌کاشت خلائی که توسط حریق یا دیگر موضوعات مرتبط با آسیب جنگل‌هاست را مرتفع کرده و به جایی برسیم که وضعیت جنگل‌ها و مراتع به جای کاهش رو به رشد باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز