خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ:

راه‌حل واقعی کاهش قیمت‌ نفت، تغییر سیاست‌های امریکا در قبال ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۲۲۲

پمپاژ نفت خام بیشتر به بازار، ممکن است ترس از کسری نفت در اثر تحریم‌های ایران را کاهش دهد؛ اما عمر کوتاهی خواهد داشت و قیمت نفت این تحلیل را ثابت خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از «بلومبرگ» اگر مشکل ترامپ اوپک است، راه حلش پیش ایران است. اوپک ظرفیت جایگزینی نفت حذف شده ایران در بازار در صورت تحریم‌های آمریکا را ندارد.

این رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت: ترامپ بار دیگر در توییتر خود به اوپک تشر زده و گفته باید قیمت‌های نفت را کاهش دهند. این گروه کیسه بوکس خوبی برای مقصر خوانده شدن در مورد قیمت‌های بالای گازوئیل در آمریکاست؛ ولی پمپاژ بیشتر نفت خام نمی‌تواند برای مدت طولانی قیمت نفت را پایین نگه دارد. راه حل واقعی پایین آوردن قیمت‌ها، تغییر سیاست‌های امریکا در قبال ایران است. 

«بلومبرگ» در ادامه با بیان اینکه متاسفانه تغییر سیاست‌های ترامپ در قبال ایران بعید به نظر می‌رسد نوشت: در نتیجه قیمت‌های نفت بالا می‌ماند و ممکن است از این هم بالاتر برود. قیمت نفت در یک سال بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و اخیرا با توجه به ترس تجار از کاهش توزیع نفت در بازار به ۸۰ دلار در هر بشکه نزدیک شده است. 

این رسانه تاکید کرد: تجار نفتی چیزی را می‌دانند که رییس‌جمهور نه می‌تواند بداند و نه می‌فهمد؛ زمانی که تحریم‌های ایران در ماه نوامبر اجرا شود، تولیدکنندگان نمی‌توانند نفت حذف شده را جایگزین کنند. اگر ترامپ موفق به توقف صادرات نفت ایران شود، آنها باید ۲.۷ میلیون بشکه نفت صادرات روزانه ایران راجایگزین کنند. این چاله بزرگی برای پر کردن است. اگر آنها موفق نشوند، قیمت‌ها سر به فلک خواهد گذاشت.

 بر اساس گزارش بانک «مریل لینچ» آمریکا، کسر همه نفت صادراتی ایران از بازار، ممکن است قیمت‌ها را به ۱۲۰ دلار در هر بشکه برساند. 

«بلومبرگ» در ادامه نوشت: در دنیای ترامپ، قیمت گازوئیل باید پایین بیاید. روز چهارشنبه عربستان سعودی اعلام کرد: «۱۰.۵ میلیون بشکه نفت خام  در روز طی یک ماه گذشته پمپاژ کرده است.» این به معنای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در تولید نفت از ماه می است. افزایش این میزان تولید در روز از سال ۲۰۰۴ تا کنون بی‌سابقه بوده. اما یک مشکل وجود دارد: افزایش تولید باید به طور مشابه در تولید نفت اوپک هم دیده شود. اما چنین اتفاقی نیافتاده. افزایش تولید عربستان با کاهش تولید کشورهای دیگر در این گروه همزمان بوده است. با این وضعیت، کاهش ۳۵۰ هزار بشکه‌ای توزیع نفت کانادا را نیز اضافه کنید. در نهایت همه افزایش تولید عربستان ناچیز خواهد شد. 

این رسانه آمریکایی تاکید کرد: واقعیت ساده این است که ظرفیت تولید مازاد برای جایگزینی صادرات نفت ایران وجود ندارد. «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۶ به «بلومبرگ» گفته بود: «عربستان می‌تواند تولیدش را به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز برساند و تا ۱۲.۵ بشکه نیز طی شش تا نه ماه آینده برسد.» اما دیگران به این اندازه خوش‌بین نیستند. 

آژانس انرژی بین المللی گفته: «افزایش تولید بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز نیازمند افزایش هزینه‌های تولید دریایی است.»

بر اساس آمارهای رسمی اوپک، بیشتر نفت مازادی که عربستان ماهانه تولید کرده تا ۱۰.۷۲ میلیون بشکه در روز در نوامبر ۲۰۱۶ بوده. این به معنی غیر ممکن بودن تولید بیشتر نیست ولی تردیدها را افزایش می‌دهد. تنها چیزی که با اطمینان می‌توان گفت این است که نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت مازاد فوری برای پمپاژ به بازار وجود دارد. 

«بلومبرگ» با اشاره به اینکه شاید صدها هزار بشکه نفت بیشتر از سوی امارات و کویت بتوان تامین کرد نوشت: ۵۰۰ هزار بشکه در منطقه بی‌طرف بین کویت و عربستان موجود است. این میادین از سال ۲۰۱۵ که عربستان به دلایل زیست محیطی آنها را تعطیل کرد، کاربری نداشت. در حال حاضر پیشنهاداتی برای بازگشایی این میادین در ماه های آتی به چشم می‌خورد.

این رسانه به صدها هزار بشکه نفت مازاد دیگر از سوی سایر اعضای اوپک و غیر اوپک از جمله روسیه نیز اشاره کرد که هم اکنون افزایش تولید و بهره برداری را آغاز کرده‌اند. روسیه هرگز به طور رسمی اعلام نکرده چه میزان ظرفیت مازاد بهره‌برداری نشده دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ۲۱۵ هزار بشکه در روز ظرفیت مازاد «رونسانس کپیتال» و ۵۰۰ هزار بشکه ظرفیت شرکت دولتی «گازپروم نفت» است. اما باز ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز باید فورا جایگزین نفت ایران شود. این میزان کافی نیست.

«بلومبرگ» به ذخایر استراتژیک نفت آمریکا اشاره کرد و نوشت: شاید پاسخ تئوریک و کوتاه مدت به کاهش توزیع نفت در بازارهای جهانی، آزادسازی این ذخایر استراتژیک باشد اما این هم کارساز نیست. این کار غلطی است. 

به گفته شرکت مشاوره انرژی «اف جی ای»، مشاوران ترامپ یا بازار نفت را نمی‌شناسند یا ترامپ به حرف   آنها گوش نمی‌کند. 

این رسانه آمریکایی خاطر نشان کرده: تنها راه کاهش فوری قیمت نفت این است که ترامپ خودش را در آیینه نگاه کند. او می‌تواند به جای اینکه همه تحریم‌ها را چهارم نوامبر به طور یک‌جا علیه ایران اعمال کند، این تحریم‌ها را به طور تدریجی اعمال کند. این کار فرآیند را طولانی‌تر می‌کند اما فشار وارده بر بازارهای نفتی را نیز کاهش داده و به کاهش قیمت گازوئیل منجر می شود. متاسفانه  صبر ترامپ زیاد بالا نیست.

«بلومبرگ» در پایان این گزارش تاکید کرده: پمپاژ نفت خام بیشتر به بازار ممکن است ترس از کسری نفت در اثر تحریم‌های ایران را کاهش دهد؛ اما عمر کوتاهی خواهد داشت و قیمت نفت این تحلیل را ثابت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز