خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

عاملان تخریب سد بستان خانی شناسایی شدند/فرمانده یگان حفاظت استان فارس تودیع شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۴۷۷

به گفته معاون میراث فرهنگی استان فارس؛ ساختاری که به هم خورده، صرفاً سنگی نیست. دیواره‌ی سد از جنسِ خاک است و یک کانال از زیر آن رد شده. کانال مذکور برای مدیریت آب پشت سد بوده است. سد خاکی تا حدودی قابل احیاست اما کانال به دلیل آنکه سنگ‌هایش پراکنده شده احیای آن امر بسیار دشواری است.

مصیب امیری (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سؤال که زمان دقیقِ تخریبِ سد بستان خانی کی بوده است، گفت: به استناد گزارش مأمور گشت یگان حفاظت شهرستان خرم‌بید در اواخر زمستان تاریخ ۲۲ اسفندماه ۹۶ در حین بازدید و سرکشی به اثر ثبتی مذکور مشاهده گردید که یک فقره حفاری با استفاده از ماشین آلات سنگین (بیل مکانیکی) در عرصه اثر مذکور صورت گرفته و موجب تخریب بخشی از دیواره سد گردیده است.

او درباره‌ی مراتبِ شناسایی هویت مسببین تخریب بیان داشت: موضوع شناسایی عامل یا عاملین حفاری از آن تاریخ در دستور کار این اداره کل و نیروی انتظامی شهرستان قرار گرفت.

او افزود: مأموران یگان حفاظت شهرستان پاسارگاد و خرم‌بید در بازدید از محل با هماهنگی نیروی انتظامی یک دستگاه بولدوزر و تراکتور و مقداری تجهیزات مشاهده ولیکن شخص و یا اشخاصی که خود را مالک یا راننده وسایل نقلیه معرفی کنند در محل مشاهده نگردید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس درباره‌ی تشکیل پرونده در این خصوص گفت: با مراجع قضائی هماهنگی صورت گرفت و دستور توقیف آن‌ها از مراجع قضائی اخذ و مراحل تحقیق جهت شناسایی مالک یا راننده انجام شد که خوشبختانه شناسایی گردیدند و مراحل تحقیق و پیگیری قضائی از طریق نیروی انتظامی و اداره حقوقی این اداره در دست انجام است.

عبدالرضا نصیری (معاون میراث فرهنگی استان فارس) نیز در همین رابطه به ایلنا گفت: چندی پیش به همراهِ دو نفر از مسئولان امور پایگاه‌ها؛ آقایان عزیزی (مدیرکل امور پایگاه‌ها) و فدایی (مدیر پایگاه پاسارگاد) بازدیدی از محل داشتیم. بخشی از این تخلف به کم‌کاریِ یگان حفاظت استان برمی‌گردد که این مباحث باید در سیستم خودِ ما پیگیری شود. در حوزه‌ی حفاظت ما با کمبود نیرو مواجهیم و حوزه‌ی فعالیت‌ها هم بسیار گسترده است. از طرفی هم، این اتفاق در نقطه‌ی دوردستی رخ داده که سرکشی از آن دشوار است.

او درباره‌ی ماشین‌آلاتِ حاضر در محل اظهار داشت: ماشین آلاتی که در نزدیکی محل توقیف شده، تا به امروز بلاصاحب مانده است! فقط یک نفر دنبالِ لودر آمده بود که ظاهراً آن شخص ربطی به ماجرا نداشت.

او درباره‌ی ابعاد این تخریب بیان داشت: تا حدود ممکن است بتوانیم وضعیت سد را به حالت اولیه‌اش بازگردانیم، ولی چون حجم کار بالاست شاید اگر خودِ میراث فرهنگی به تنهایی بخواهد این مرمت را انجام دهد این امر به دلیل کمبود بودجه، در کوتاه‌مدت به انجام نرسد.

نصیری اضافه کرد: فرد خاطی موظف است، علاوه بر آنکه جریمه‌ی نقدی این تخریب را می‌پردازد خودش با نظارت سازمان میراث فرهنگی وضعیت را به حالت اولیه بازگرداند.

او در پاسخ به این سؤال که چنددرصد از سد تخریب شده، گفت: با توجه به اینکه تخریب اخیر، مرتبه‌ی دومی است که این سد در معرض تخریب قرار گرفته، (اولین تخریب سال ۸۷ انجام شد)، شاید در کل ۱۲ درصد تخریب انجام شده که ۸ درصد آن به دوره تخریب اول برمی‌گردد.

معاون میراث فرهنگی استان فارس، درباره‌ی احتمال بازسازی سد گفت: ساختاری که به هم خورده، صرفاً ساختار سنگی نیست. دیواره‌ی سد از جنسِ خاک است و یک کانال از زیر آن رد شده. کانال مذکور برای مدیریت آب پشت سد بوده است. سد خاکی تا حدودی قابل احیاست اما کانال به دلیل آنکه سنگ‌هایش پراکنده شده احیای آن امر بسیار دشواری است. ما پیگیر هستیم که اگر امکان آن وجود دارد، خاک‌های سد را به حالت اولیه‌اش بازگردانیم.

نصیری در پایان متذکر شد: در همین رابطه، چندی روزی است سرهنگ عیدی‌پور (فرمانده یگان حفاظت استان فارس) تودیع شده و سرهنگ بهمنی؛ مسئولیت یگان حفاظت استان را برعهده گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز