خبرگزاری کار ایران

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۰۰۵

​نظرتان در مورد مهم ترین سلاح های تاریخی مورد استفاده تا به امروز چیست؟ در ادامه نگاهی به 11 مورد اسلحه متفاوت خواهیم داشت که هرکدام انقلابی بزرگ را در زمان خود رقم زده اند.

به گزارش ایلنا، آیا تاکنون به اهمیت استفاده از سلاح های متنوع طی برهه های زمانی مختلف توجه کرده اید؟ دلیل توسعه و تکامل به سوی جنگ افزارهای پیشرفته تر چه بوده است؟ نظرتان در مورد مهم ترین سلاح های تاریخی مورد استفاده  تا به امروز چیست؟ در ادامه نگاهی به 11 مورد اسلحه متفاوت خواهیم داشت که هرکدام انقلابی بزرگ را در زمان خود رقم زده اند.

توپ دستی؛ قرن سیزدهم

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

همانطور که می دانید چین دارای سابقه ای درخشان در زمینه طراحی و تولید انواع سلاح های باروتی تحت عناوینی همچون "نیزه های آتشین" و یا "اژدهای آتش"، از قرن دهم به بعد بوده است. با این وجود نخستین جنگ افزارهای واقعی که از باروت برای شلیک پرتابه های مختلف استفاده می کردند، مربوط به دودمان یوآن در قرن سیزدهم خواهند بود. مقصود از این جنگ افزارها، توپ های دستی از جنس برنز است که بردی کوتاه و دقتی ضعیف داشتند. هرچند انتقادات متعددی به سیستم های نام برده وارد خواهد بود، اما این مجموعه در زمان خود توانایی زیادی برای تهدید دشمن در اختیار داشته است.

 

مسلسل گاتلینگ؛ 1862

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

همانطور که از نام سلاح مشخص است، گاتلینگ در دسته مسلسل های خودکار جای می گیرد. این مسلسل به جای یک لوله، مجهز به لوله های چندگانه است که باعث می شود نواخت تیر بالاتری را (بیش از 700 گلوله در دقیقه با کالیبر .50) در مقایسه با مسلسل های عادی به نمایش بگذارد. این سلاح توسط مبتکر آمریکایی به نام ریچارد گاتلینگ طراحی و ساخته شد. البته لازم به ذکر است که این مسلسل به علت حرکت توپ گاتلینگ توسط دسته گردانده و کمک اپراتور، یک سلاح خودکار واقعی به شمار نمی رود. نخستین سلاح خودکار تاریخ را مسلسل ماکسیم می دانند.

 

کلت تکنواخت ارتشی؛ 1873

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

این سلاح در سال 1873 توسط کارخانه کلت برای سواره نظام ارتش آمریکا تولید و ظرف مدت زمانی کوتاه به پرطرفدارترین رولور در دنیای غرب تبدیل شد. جالب است بدانید که این اسلحه به علت دقت قابل توجه در مقایسه با رولور های خودکار، هنوز هم در کارخانه های مختلفی از سراسر دنیا ساخته می شود.

 

مسلسل ماکسیم؛ 1883

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

این مسلسل نخستین بار توسط مخترع بریتانیایی به نام سر هیرام ماکسیم طراحی شد. وی در اصل آمریکایی بود اما به اروپا مهاجرت کرد. شاید بتوان موفق ترین ابتکار سر هیرام ماکسیم را همین سلاح به شمار آورد. در این مسلسل از لگد سلاح به منظور تامین نیروی محرکه مجموعه استفاده می شود. ماکسیم در مقایسه با رقبای خود، از دقت و عملکرد بهتری برخوردار بود. همین موضوع سبب شد که مسلسل ماکسیم تا دهه 1960 به خدمت نظامی خود ادامه دهد.

 

کلت ام 1911؛ 1911

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

مورد بعدی سلاحی نیمه خودکار است که توسط کمپانی اسلحه سازی کلت ساخته شد. کلت ام 1911 را تحت عنوان کلت 45 نیز می شناسند. طراح این سلاح جان برونینگ است که نسخه تکمیل شده آن را در سال 1911 معرفی کرد. پیش از جایگزینی با برتا ام 9، کلت ام 1911 در نبردهای مختلفی در کره و ویتنام مورد استفاده قرار گرفت. ظرفیت خشاب این جایگزین، دو برابر بیشتر از کلت ام 1911 است.

 

ام 2 برونینگ؛ 1933

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

تیربار سنگین ام 2 برونینگ با کالیبر 12.7 میلی متر توسط جان برونینگ در اواخر جنگ جهانی اول طراحی شد. ام 2 برونینگ را می توان سلاحی چند کاربردی به شمار آورد. به عنوان مثال از آن برای پشتیبانی نیروهای پیاده نظام، مسلسل برجک خودروهای زرهی جنگی و همچنین مسلسل هواگردها استفاده می شود. همچنین ام 2 برونینگ سابقه حضور در جنگ های مختلفی همانند جنگ جهانی دوم، جنگ عراق، جنگ ویتنام و یا جنگ کره را در کارنامه نظامی خود به ثبت رسانده است.

 

ام 1 گرند؛ 1936

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

ممکن است تاکنون بارهای بار نام "ام 1 گرند" را در شمار تفنگ های آمریکایی شنیده باشید. این تفنگ نیمه خودکار جایگزین تفنگ اسپرینگفیلد ام 1903 در ارتش این کشور شد. این سلاح در سال 1932 به دست جان گرند طراحی و از سال 1936 وارد فاز تولید انبوه شد. کمتر از سی سال بعد یعنی در سال 1957، این تفنگ نیز جای خود را به ام 14 داد. البته امروزه از ام گرند 1 برای مقاصد آموزشی و یا تشریفاتی استفاده می شود.

 

یوزی؛ 1948

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

یوزی نوعی مسلسل دستی بود که توسط رژیم صهیونیستی ساخته شد. از این سلاح امروزه به عنوان یکی از موفق ترین مسلسل های تاریخ نظامی دنیا یاد می شود. تعداد تولید شده یوزی از مرز 10 میلیون عدد نیز می گذرد. از جمله مهم ترین مزایای این اسلحه 9 میلی متری می توان به وزن سبک و همچنین خوش دست بودن آن اشاره کرد.

 

آکا- 47؛ 1949

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

همانطور که می دانید کلاشنیکف به دسته ای از تفنگ های تهاجمی اطلاق می شود که شامل مدل آکا- 47 نیز خواهد شد. 47 یعنی روند تولید انبوه این سلاح در سال 1947 آغاز شد. تفنگ های این خانواده به عنوان نمونه هایی ساده، ارزان، قابل اعتماد و همچنین دقیق شناخته می شوند. آکا- 47 با کالیبر 7.62 میلی متر نیز با اختلاف نظر، یکی از محبوب ترین سلاح های تاریخ به شمار می رود.

 

گلاک 17؛ 1982

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

گلاک نام یکی از کمپانی های اتریشی است که برای اولین بار خانواده ای از پیستول های نیمه خودکار به همین نام را وارد بازار کرد. این خانواده به خاطر وزن سبک و مقاومت بالا به محبوبیت زیادی میان نیروهای نظامی دست یافت. گلاک 17 نیز یکی از اعضای خانواده مذکور محسوب می شود. این سلاح به غیر از قسمت لوله، اغلب از جنس پلاستیک تهیه شده است. وزن فریم این مجموعه از انواع فولادی کمتر و مقاومت آن بیشتر خواهد بود.

 

XM-25؛ 2010

جنگ افزارهایی که تاریخی هستند!+تصاویر

به احتمال زیادی یکی از خلاقانه ترین تسلیحات ساخته شده در سال های اخیر، نارنجک انداز 25 میلی متری XM-25 خواهد بود. نوعی سیستم لیزری برد هدف را اندازه گیری کرده و سپس نارنجک برای اصابت با دقت بالا تنظیم می شود. 5 عدد از این سلاح در سال 2010 در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت که نتایج مطلوبی نیز از آنها گزارش شد. گفته می شود که هزینه هر واحد بیش از 30،000 دلار خواهد بود.

منبع: مجله سلاح

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز