خبرگزاری کار ایران

بازدید از طرح آبرسانی غدیر در شهرستان های هویزه و سوسنگرد

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۱۰۸

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: مدیریت آب های شیرین در کشور به خوبی صورت نگرفته است. کار ۱۸ ماهه را در ۶ ماه انجام دادیم که در کشور بی نظیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، صبح امروز ۱۱ تیر ماه، بازدید از طرح آبرسانی غدیر در شهرستان های هویزه و سوسنگرد، به همت استانداری خوزستان، به همراه جمعی از مسئولین، هنرمندان، خبرنگاران و تنی چند از خانواده های معظم شهدا، صورت گرفت.

فرامند هاشمی زاده، معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار در این بازدید عنوان کرد: طرح غدیر، طرحی است که آب را از سد کرخه به ۲۵ شهر و ۱۶۰۸ روستا در خوزستان منتقل می‌کند که در سه فاز اجرا می شود؛ فاز اول شامل ۲ خط می باشد که خط یک افتتاح شده و خط دوم که آب را به شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، هویزه و سوسنگرد منتقل می کند، ۹۸ درصد آن انجام شده است و انشاالله در ۱۵ تیر ماه سال جاری با پیگیری های شخص استاندار و بسیج امکانات، افتتاح خواهد شد که طی آن، این شهرها آب شرب خود را از رودخانه کرخه با کیفیت  بالاتر، تامین می کنند.

وی در خصوص مشکل آب پیش آمده در خرمشهر و آبادان تشریح کرد: آب مورد نیاز خرمشهر و آبادان از ۳ منبع صورت می گیرد. در آبادان، از کارون و بهمنشیر و در خرمشهر از کارون و آب غدیر.

هاشمی زاده ادامه داد: مصرف روزانه خرمشهر ۹۰ هزار متر مکعب است، که ۶۵ تا ۷۰ هزار متر مکعب آن از غدیر تامین و کسری آن از کارون آب گیری می شود و مصرف روزانه آبادان ۱۵۰ هزار متر مکعب است که ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار متر مکعب آن تحویل داده شده است که کسری آن از بهمنشیر، اروند و کارون و حدود ۱۰ هزار متر مکعب از آب شیرین کن آبادان انجام گرفته است. خرمشهر آب شیرین کن نداشته که اخیرا افتتاح شده و در مدار قرار گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه چرا آب شور شده است، گفت: آبگیری از کارون و بهمنشیر، به دلیل کاهش آب شیرینی که از بالادست وارد رودخانه ها شده و خشکسالی و کاهش بارندگی، قدرت پس زنی آب شوری که از دریا در اثر جزر و مد وارد می شود را نداشته در نتیجه باعث افزایش غلظت نمک در شوری آب شده است. همچنین خطی که آب غدیر را به خرمشهر می رساند در نقطه قیصریه دچار شکستگی شد که تعمیر گردید، ولی دوباره در نقطه ای دیگر آسیب دید که ظرف ۴۸ ساعت دوباره تعمیر و در مدار قرار گرفت. در این مدت آب شور و غیر قابل مصرف، منتقل شد که موجب شرمساری بنده و همکارانم در مقابل هموطنانمان گردید.

هاشمی زاده تصریح کرد: پس از افتتاح فاز ۲ طرح غدیر، خط ۲۰۰۰ از سد کرخه در ام الدرس، پمپاژ و آب مورد نیاز شهر های دشت آزادگان، خرمشهر و آبادان را پوشش می دهد که دیگر نیاز به برداشت آب از  کارون و بهمنشیر و حتی آب شیرین کن نیز نمی باشد. آب شیرین کن به عنوان پدافند غیر عامل لحاظ خواهد شد.

وی در مورد آب اهواز نیز اظهار داشت: آب اهواز از آب حیات که از شوشتر سرچشمه می گیرد و آب غدیر و کارون تامین می شود. ۵ تصفیه خانه در اهواز وجود دارد که شامل تصفیه خانه های ۱و۲، گلستان، گروه ملی و کوت عبدالله می باشند. با تکمیل فاز ۲ طرح غدیر و تغذیه آبادان و خرمشهر و ...، خط دیگری از ام الدرس برای اهواز کشیده می شود که برداشت آب از کارون را قطع خواهد کرد و در نهایت به موجب اجرای  فاز ۳ طرح غدیر، آب تصفیه شده با استاندارد بالا، از سد دز تامین خواهد شد و اقدامات طراحی و نقشه برداری آن انجام شده است. نمی شود کمیت را فدای کیفیت کرد، اما ما کار ۱۸ ماهه را با حفظ کیفیت، ۶ ماهه به پایان رساندیم که در تاریخ عمرانی پروژه های کشور بی نظیر است.

 

معاونت امور عمرانی استانداری در پاسخ به این  پرسش که چرا از آب شیرین کن ها بجای این طرح استفاده نکردیم، گفت: تصفیه آب با غلظت نمک بسیار بالا، هم از نظر هزینه و هم از نظر تکنولوژی بسیار بالاست و به این زودی و راحتی انجام نمی پذیرد؛ همچنین تامین آب از منابع پایدار  و از دریاچه سد ها بسیار با اهمیت تر  است.

هاشمی زاده در ادامه این گفتگو، در پاسخ به پرسش مادر یک شهید، در خصوص اینکه چرا زودتر برای آب خوزستان چاره ای نیاندیشیدید؟ عنوان کرد: این طرح از سال ۸۷ شروع شده و برای آن برنامه ریزی شده بود. ما روی کارون و بهمنشیر حساب باز کرده بودیم، که خشکسالی پیش آمده ما را در عمل انجام شده قرار داد. آورده آب رودخانه های خوزستان ۳۱ میلیارد متر مکعب در سال بوده است که بصورت سالانه کاهش و به ۱۶ و سپس ۱۰ و اکنون کمتر از ۱۰ میلیارد متر مکعب رسیده است، در حالیکه فقط در کشاورزی مصرف ما ۸۵۰۰ میلیار متر مکعب به صورت سالیانه است. بحران خشکسالی مختص استان ما نیست، کل کشور گرفتار این مسئله شده است؛ ولی با همت مسئولین و بسیج امکانات، کار بی نظیری در پیشرفت پروژه انجام دادیم که انشاالله تا چند روز آینده با افتتاح آن مشکلات آبی این مناطق مرتفع خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص این پرسش که چرا با وجود اینکه در سال های ۸۱ و ۸۲ خشکسالی پیش بینی شده بود و این طرح در سال ۸۷ کلید خورد، مسئله خشکسالی لحاظ نشده بود؟ و چرا با وجود اینکه برنامه ریزی اتمام پروژه ۱۰ ساله بوده و تا کنون تنها ۲ فاز آن اجرایی شده است؟ بیان کرد: تا این حد خشکسالی پیش بینی نشده بود، از گذشته تا کنون، حجم گسترده کار، مسائل اعتباری و مشکلات اجرایی، کار را بیش از حد سخت کرده بود اکنون ۳ الی ۴ سال از طرح عقب هستیم.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز