خبرگزاری کار ایران

شافعی:

سهم صادرات ما در جهان تنها ۲ دهم درصد است

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۵۱۲

شافعی گفت: متاسفانه گاهی اشتباها این گونه مطرح می‌شود که علت اصلی مشکلات ما تحریم است و با رفع آن مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. این در حالی است مشکلاتی که ما خودمان به وجود آوردیم از تحریم بیشتر است سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی ۱۲ درصد است و سهم صادرات ما در جهان ۲ دهم درصد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در همایش روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت و نمایندگان مجلس در حال برگزاری است رئیس اتاق بازرگانی ایران با تبریک این روز اظهار داشت: اگر نگاهی به وضعیت کشور در حوزه اقتصادی به ویژه صنعت و تولید داشته باشیم به این واقعیت می‌رسیم که این روزها وضعیت خوبی ندارد البته این به معنی توجیه ناامیدی و عدم وجود راه‌حل نیست.

غلامحسین شافعی ادامه داد: یقینا راه‌حل منطقی وجود دارد و ما باید از کسانی که در بخش خصوصی و دولتی می‌توانند در ارائه این راه‌حل‌ها در بخش خصوصی وجود دارد استفاده کنند.

وی ادامه داد: به رغم نداشتن راهبرد و دیدگاه بلندمدت در برخی از دولت‌ها اگر تعلل در فراهم سازی امکانات حل شود می‌توانیم به مشکلات فائق آییم. افزایش درآمد نفتی سبب توهم برخی بخش‌ها از بی‌نیازی به بخش خصوصی و توانایی آنها شد و همین امر سبب شد که دایره آنها محدود شود در عین حال بدون داشتن برنامه‌های دقیق در گسترش صنعتی سبب شد که دولت تبدیل به رقیب قدرتمند برای بخش خصوصی شود. این موضوع باعث شد که نوآوری و صنعت خارج شود و واسطه‌گری و فروش منابع طبیعی تبدیل به منبع ثروت شود و اقتصاد ما شکننده شد.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اشتباها این گونه مطرح می‌شود که علت اصلی مشکلات ما تحریم است و با رفع آن مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. این در حالی است مشکلاتی که ما خودمان به وجود آوردیم از تحریم بیشتر است سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی ۱۲ درصد است و سهم صادرات ما در جهان ۲ دهم درصد.

شافعی تصریح کرد: دیگر به تصمیمات و سیاست‌های گذشته که ریشه بحران کنونی هستند نمی‌توان اتکا کرد و متاسفانه نمی‌توان زمان را به گذشته برگرداند. دستور رهبری مبنی بر ایجاد ستاد فرماندهی اقتصادی نقطه عطفی است کشورهایی مانند کره جنوبی، مالزی و ترکیه همگی از یک روش برای شکوفا کردن اقتصاد خود استفاده کردند که بسیار شبیه فرمان رهبری است و آن ایجاد یک نهاد فراقوه‌ای برای تصمیمات اقتصادی است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز