خبرگزاری کار ایران

بلوچ‌زهی خبر داد:

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به مشکلات کم‌آبی در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۴۰۸

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به مشکلات کم آبی در سیستان و بلوچستان خبر داد.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا، شانزدهمین اجلاس شورای اسلامی استان در سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری برگزار شد که در این نشست که با حضور اعضای شورا و جمعی از مسوولان شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری سیستان و بلوچستان برگزار شد، رئیس شورای اسلامی استان گفت: در پی تنش‌های کم آبی در استان مبلغ  ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به رفع مشکلاب آب در استان اختصاص یافته است.

عبدالعزیز بلوچ‌زهی در شرح این خبر نیز افزود: در پی بحرا‌ن‌های خشکسالی و تنش آبی در استان مقرر شد از محل صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیارد تومان به این بخش احتصاص یابد که در صورت تخصیص این مبلغ مشکلات مطرح شده مردم درباره کمبود آب مرتفع می شود.

وی با‌ اشاره به‌ توجه ویژه رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان افزود: مسوولان در این راستا باید برای تحقق مطالبات مردم و مهار بحران جدی چون کم آبی که در استان به شرایط سختی رسیده تلاش کنند.

عبدالعزیز بلوچ‌زهی در اجلاس رسمی شورای استان از رسانه‌ها خواست به نقش پررنگ و با اهمیت شوراها که پارلمان‌های محلی و مهمی هستند توجه کنند و زحمات و تلاش‌هایشان را که بسیاری‌شان در دورترین نقاط استان با تحمل شرایط سخت به پیگیری و خدمت برای مردم مشغول هستند، منعکس کنند

وی در ادامه به ارائه آمار مناطق فاقد سامانه آب‌رسانی پرداخت و بیان داشت: هم‌اکنون ۳هزار و ۲۴ روستای فاقد شبکه آبرسانی در استان وجود دارد که برای تجهیز این روستاها به شبکه لوله کشی آب ۱۵۰۰میلیارد تومان اعتبار لازم است. در حال حاضر۱۷پروژه آبرسانی برای مناطقی که با مشکل کم‌آبی دست روبرو هستند تصویب شده است که هرکدام ۲تا ۵ میلیارد تومان اعتبار یافته است

رئیس شورای اسلامی استان ادامه داد:آندسته از مناطق فاقد شبکه توزیع آب که تانکر آبرسانی کافی در اختیار ندارند باید تقاضا نمایند تا مجوز اجاره تانکر برایشان صادر شود و با افزایش تانکرهای آب‌رسان مشکل‌شان حل شود. باید برای میزان مصرف آب در هر روستا نسخه‌ای تهیه شود و توزیع آب مدیریت شود و در این زمینه شوراهای‌شهر و روستا نیز مشارکت کنند.

وی افزود: مدیریت سواحل و پیشگیری از ورود آلودگی‌ها به دریا؛ نظارت بر عملکرد واحدهای صنعتی در سواحل و کنترل آلایندگی آنها توسعه آزمایشگاه‌های معتمد برای پایش و سنجش میزان آلودگی‌های دریایی پایش و شستشوی شبکه توزیع آب در شهرها و روستاها می‌تواند منابع و ذخیره‌ آب را افزایش دهد و راهکاری برای اصلاح الگوی مصرف آب در استان باشد.

معاون مدیر کل آب و فاضلاب روستایی استان نیز با اشاره به تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی افزود: از این مبلغ ۳۰ میلیارد تومان در حوزه آب فاضلاب روستایی و برای تجهیز جاه‌ها، آب‌رسانی سیار و کف‌شکنی چاه‌های موجود هزینه می شود.

چاری معاونت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز در این جلسه افزود: در حال حاضر ۶۱۳ حلقه چاه در استان وجود دارد که تنها آب‌دهی ۱۴۴حلقه نرمال است و میزان آب‌دهی ۱۷۸ حلقه چاه پنجاه درصد کاهش یافته در حالیکه ۵۰درصد این چاه‌ها نیز خشک شده‌اند و ۹۶ حلقه چاه نیز در حال خشک شدن است .

وی با اشاره به اینکه از این چاه‌ها روزانه ۲۵ تا ۲۶ متر مکعب آب برداشت می‌شود، بیان کرد: همچنین پیشنهاد شده به مزارع کشاورزی و باغ‌ها که به‌دلیل کمبود آب دچار مشکل شدند اجازه حفر چاه داده شود.

معاون مدیر کل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تصریح کرد: هم اکنون هزار لیتر در ثانیه آب در منطقه سیستان توزیع می‌شود در حالیکه تقاضای مردم این رقم را به ۲۴۰۰لیتر می رساند

این مقام مسوول بااشاره به اینکه انشعابات غیر مجاز یکی از دلایل افت فشار آب در منطقه محسوب می‌شود، گفت: یک میلیون نفر در ۱۶شهر استان با تنش آبی روبرو هستند

وی ادامه داد:شهرستان دلگان و زرآباد از بیشترین منابع آبی برخوردارند و مشکلی از حیث برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی ندارند.

چاری در پایان خاطرنشان کرد:۱۸ میلیون متر مکعب در سال از چاه نیمه در منطقه سیستان توزیع می شود و۲۶میلیون متر مکعب نیز به شهر زاهدان انتقال می یابد.

گفتنی است، در اجلاس رسمی شورای اسلامی استان نمایندگان شهرهای استان به بیان مشکلات ناشی از بی آبی شهرهای سیستان وبلوچستان پرداختند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز