خبرگزاری کار ایران

جشنواره تجسمی جوانان امسال در تبریز برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۱۸۰

بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان نسبت به دوره های قبل، از نظر تعداد پذیرفته شدگان و برگزیدگان تغییر و تفاوت دارد.

به گزارش ایلنا، رضوان صادق زاده (دبیر بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان) درباره تفاوت‌های این دوره جشنواره گفت: پس از برگزاری چندین جلسه آسیب شناسی و تحلیل عملکرد دوره‌های قبل توسط داوران و متخصصان رشته‌های مربوط تصمیم گرفته شد تعداد پذیرفته شدگان را با بررسی کیفی‌تر در مرحله اول انتخاب آثار به نصف تقلیل دهیم. بنابراین ضمن ارتقای کیفیت آثار، هنرمندان راه یافته به جشنواره کاهش یابد تا اجرای جشنواره در استان محل برگزاری نیز با کیفیت بالاتری انجام شود.

درنحوه توزیع جوایز جشنواره در این دوره تغییری ایجاد شده است. به همه هنرمندان راه یافته به جشنواره مبلغ سه میلیون ریال پاداش ورود به جشنواره پرداخت می‌شود و در هر رشته جشنواره تنها به یک نفر به عنوان نفر برگزیده جایزه داده می‌شود. با این شیوه و تغییر سعی شده است اهمیت حضور در جشنواره پررنگ‌تر و جدی‌تر شود و نقش رقابت به خاطر جایزه را به حداقل برسانیم. تعدادی از داوران که در چند دوره قبل جشنواره ثابت بودند تغییر کرده و از داوران دیگری استفاده شده است.

 صادق زاده افزود: قبل از شروع کارگاه دو روزه در محل جشنواره یک سخنرانی توسط یکی از استادان مطرح حوزه تئوری و نظری ارائه خواهد شد. در این بخش تلاش خواهد شد ضمن ارائه مطالب در مورد کلیت هنر به صورت تخصصی در مورد یکی از رشته‌های تجسمی وچگونگی معاصر بودن آن مطالبی بیان شود.  

  دبیر بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان درباره ضرورت‌ها و نیازهای این جشنواره گفت: مهمترین نیاز جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان تامین بخش مالی آن از طرف دولت و بهره‌مندی از استادان بروز حوزه‌های مختلف تجسمی است و مهمترین ضرورت این جشنواره بازنگری جدی در  ۹ رشته تجسمی است. حذف رشته‌ها و برگزاری این جشنواره به صورت"هنر" و با عنوان "جشنواره هنر جوانان" فارغ از رشته های مستقل می‌تواند یکی از راهکارها برای تقویت جشنواره باشد. رشته‌هایی مثل نگارگری، خوشنویسی و کاریکاتور در این جشنواره به بازنگری جدی تری نیاز دارند.

صادق زاده درباره مشخصه‌های این جشنواره و جایگاه آن گفت: جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با شرکت کنندگانی نزدیک به یک هزار نفر امروزه یکی از شناخته شده‌ترین جشنواره‌های ایران است. در طول سال بیشتر دانشجویان درمورد چگونگی برگزاری آن سوال می‌کنند و این نشان دهنده دغدغه آنان درباره برگزاری این جشنواره است. فکر می‌کنم این جشنواره با همه کاستی‌ها و مشکلاتی که دارد یکی از رویدادهای مورد توجه  استادان و دانشجویان هنر است.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان درباره تداوم فعالیت جوانانی که در این جشنواره برگزیده می‌شوند گفت: شاید کمی زود باشد در مورد شرکت کنندگان پنج دوره اخیر جشنواره که من دبیر آن بودم و اینکه  برگزیدگان آن به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه می دهند یا نه نظر بدهیم. تا آنجا که اطلاع دارم برگزیدگان جوان این جشنواره که در دو دوره گذشته شرکت کردند به طور جدی کار هنری خود را دنبال می‌کنند و در سایر جشنواره‌ها که به موازات این جشنواره و بدون محدودیت سنی برگزار می‌شود حضور جدی دارند.

صادق زاده در ادامه گفت: یکی از تفاوت‌های مهم این جشنواره با سایر جشنواره‌ها که بخش آسیب‌پذیر این جشنواره نیز می‌تواند شمرده شود الزام آن به انتخاب شرکت کنندگان از همه استان‌ها است. این جشنواره سعی دارد با نگاه فراگیر شرکت‌کنندگانی از همه استان‌ها داشته باشد. خلق اثر در محل برگزاری جشنواره و در حضور یک استاد در دو روز  یکی دیگر از تفاوت‌های ساختاری این جشنواره با جشنواره‌های دیگر است.  ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این دو عامل به کیفیت برگزاری جشنواره آسیبی نزند با این وجود این دو عامل مشکلات و پیامدهای خود را دارد، هرچند می‌تواند به عنوان امتیازهای جشنواره نیز محسوب شود.

یست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در رشته‌های ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، حجم، خوشنویسی (نستعلیق)، طراحی، عکاسی، کاریکاتور(کارتون)، نقاشی، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) برای جوانان 15 تا 24 سال برگزار می‌شود.

دفتر هنرهای تجسمی معاونت امور هنری  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به منظور رقابت در عرصه خلاقیت‌های هنری، ارتقای تخصصی هنرجویان و با هدف شناسایی و معرفی جوانان با توجه به مؤلفه شایستگی و ارتباط هنری هنرمندان جوان سراسر کشور با حضور استادان با سابقه دانشگاهی و هنرمندان، بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را 26 تا 30  مردادماه امسال در شهرستان تبریز برگزار می‌کند.

هنرمندان جوان متولد یک فروردین1373 تا 29 اسفند 1382 برای شرکت در این جشنواره می‌توانند تا روز سوم مردادماه در سایت جشنواره به نشانی www.yafestival.ir  ثبت نام و حداقل سه و حداکثر شش اثر خود را فقط در یکی از رشته‌های جشنواره ارسال کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز