خبرگزاری کار ایران

دادستان عمومی و انقلاب اهواز مطرح کرد:

دستگاه قضایی تلاش می‌کند مسایل اجتماعی و کارگری به تنش‌های امنیتی تبدیل نشود

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۲۹۰

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با تاکید بر بیان مطالبات به حق آحاد مردم به ویژه کارگران در فضایی به دور تشنج، تنش و در چارچوب و ساز و کارهای قانونی گفت: نباید به مسایل اجتماعی نگاه امنیتی داشت.

به گزارش ایلنا، عباس حسینی پویا در نشست خبری خود به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: مجموعه دستگاه قضایی و دادستانی خوزستان تلاش می‌کند مسایل اجتماعی و کارگری در جامعه به تنش‌های امنیتی تبدیل نشود.

وی با اشاره به تجمع‌ها و اجتماعات اعتراض‌آمیز کارگری در ماه‌های اخیر در کلانشهر اهواز و برخی شهرهای خوزستان گفت: باید اجازه داد خواست‌های مردم به گوش مسئولان برسد ولی تاکید داریم باید تجمع‌ها منطبق با قانون و با صدور مجوز قانونی از سوی دستگاه‌های مسئول باشد در این صورت امکان حفاظت و تامین امنیت ازسوی دادستانی و مجموعه نیروی انتظامی از این تجمع‌ها فراهم خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با بیان اینکه برخی افراد سودجو و فرصت طلب از طرح مسایل صنفی و کارگری در قالب تجمع‌های اعتراض‌آمیز سوءاستفاده می‌کنند، افزود: اگر مشاهده شود طرح مطالبات به حق، خارج از قاعده شده و حقوق عمومی و خصوصی افراد خدشه‌دار، و امنیت عمومی مردم به خطر افتد، دادستانی براساس وظایف قانونی و بر پایه اصل دفاع از حقوق شهروندی به این مسایل ورود می‌کند.

حسینی پویا به برخی تجمع‌ها و اغتشاشات در دی پارسال در اهواز و برخی شهرهای خوزستان اشاره کرد و گفت: گرچه بیان اعتراض‌ها در حوادث دی پارسال درست بود ولی رفته رفته افرادی با سوءاستفاده از وضع موجود، این تجمع‌ها را به سمت و سوی هرج و مرج و تخریب اموال عمومی سوق دادند آن وقت بود که دستگاه قضایی به این حوادث ورود کرد.

 همه افراد بازداشتی حوادث دی پارسال آزاد هستند

دادستان عمومی و انقلاب اهواز بدون اشاره به تعداد افراد بازداشت شده حوادث دی سال ۱۳۹۶ در خوزستان گفت: هم اکنون همه افراد بازداشتی با قرار قانونی و وثیقه آزاد هستند.

حسینی پویا به تعداد پرونده‌های افراد متهم در حوادث دی پارسال اشاره‌ای نکرد ولی افزود: پس از تکمیل تحقیقات و کیفرخواست، پرونده این افراد به دادگاه ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به بازداشت تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد ایران در جریان برپایی چند تجمع در اهواز بیان کرد: همه کارگران بازداشتی آزاد شده‌اند.

وی مطالبات کارگران گروه ملی را به حق خواند ولی گفت: طبق قانون برپایی هرگونه تجمع اعتراض‌آمیز باید از مجاری قانونی و صدور مجوز صورت گیرد هرچند معتقدیم عمده درخواست کارگران که بعضی از آنها ماه‌ها است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند و زیر فشار اقتصادی و مالی قرار دارند به حق بوده است.

 ضرورت ساماندهی دستفروشان در کلانشهر اهواز

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به ضرورت ساماندهی دستفروشان در این کلانشهر، گفت: موضوع دستفروشی، مساله‌ای اجتماعی است که باید در این زمینه به یک راه‌حل منطقی برسیم.

حسینی پویا افزود: در این ارتباط تاکنون نشست‌هایی با استانداری، شهرداری، نیروی انتظامی و برخی دستگاه‌های اجرایی برگزار شده ولی معتقدم چون افراد دستفروش به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری به این شغل روی آورده‌اند باید پیش از هرگونه اقدامی، بازارچه‌هایی برای انتقال دستفروشان توسط شهرداری ساخته شود سپس دستفروشان به این بازارچه‌ها انتقال یابند.

وی گفت: طرح جمع‌آوری دستفروشان سطح شهر که مشکلاتی در بحث ترافیک و سد معبر برای شهروندان ایجاد کرده‌اند بدون احداث مکان‌ها و بازارچه‌هایی برای استقرار آنان تاثیرگذار نخواهد بود و سبب تنش اجتماعی می‌شود.

 با ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده رودخانه کارون قاطعانه برخورد می شود

دادستان عمومی و انقلاب اهواز ادامه داد: دادستانی با ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده رودخانه کارون قاطعانه برخورد،و دستور تخریب چند بنای غیرمجاز در محدوده این رودخانه صادر شده است.

وی بر برخورد با عوامل آلایندگی رودخانه کارون به عنوان یک مطالبه عمومی و به حق تاکید کرد و افزود: تاکنون چندین پرونده در این خصوص رسیدگی، و احکام محکومیت آنان صادر شده است.

مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی خوزستان پیچیده است

دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به عضویت دادستانی در ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان گفت: مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی خوزستان بسیار پیچیده است ولی همه تلاش‌ها به جلوگیری از تعطیلی واحدها و تشدید بیکاری کارگران معطوف شده است.

حسینی پویا با بیان اینکه گروه ملی فولاد ایران به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی خوزستان همچنان درگیر مسایل مدیریتی، تامین مواد اولیه، مسدود بودن همه حساب‌های شرکت، فرسودگی تجهیزات و تراکم نیروها و واگذاری است، بیان کرد: این شرکت هم‌اکنون ۳۰هزار میلیارد ریال بدهی دارد و با نشست‌های متعددی که با مالک خصوصی آن برگزار شد امکان حل مشکلات آن فراهم نشد و این واحد صنعتی دوباره به بانک ملی ایران بازگردانده شد.

وی با اشاره به اعتراض‌های دامنه‌دار کارگران این واحد صنعتی در یک سال گذشته که به طور عموم به پرداخت نشدن حقوق کارکنان آن برمی‌گردد، افزود: دادستانی ضمن ورود به موضوع گروه ملی فولاد ایران ، تلاش می‌کند این واحد تولیدی دوباره فعالیت خود را از سرگیرد تا شاهد تنش و ناآرامی کارگری در خوزستان نباشیم.

 حمایت از حقوق عمومی وظیفه دادستانی است

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: این دادستانی به عنوان مدعی العموم موظف است از حقوق عمومی مردم حمایت و دفاع کند و با کسانی که به هر نحوی به حقوق مردم تعرض و تعدی می‌کنند برخورد قانونی کرده و مجرمان را زیر پیگیرد قرار دهد.

وی افزود: ورود به موضوع ترخیص بیش از سه هزار دستگاه خودروی اروندی که متعلق به صاحبان آنان بود و ماه‌ها در گمرک منطقه آزاد اروند نگهداری می‌شد و پیگیری کولردار شدن همه اتوبوس‌های عمومی درون شهری اهواز از مواردی بود که با پیگیری دادستانی به نتیجه رسید.

 فعالیت پارکبان‌ها در اهواز غیرقانونی است

وی در پاسخ به سوالی درباره پارکبان‌های شهری اهواز، با تاکید بر غیرقانونی و غیرمجاز بودن فعالیت پارکبان‌های سطح شهر اهواز گفت: باید سازوکارهای قانونی و منضبط برای شکل جدیدی از فعالیت پارکبانان تعریف شود تا امنیت خاطر مردم از ناحیه کار پارکبانان تضمین شود و نظارت لازم بر کار آنان نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز