خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مرزها امکانات لازم برای مبارزه با قاچاق را ندارند

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۳۷۳

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: داشتن دستگاه ایکس ری از اولین ملزومات تشخیص قاچاق است در حالی که بسیاری از دستگاه‌هایی که در مرزها استفاده می‌شوند بسیار قدیمی هستند و کارایی لازم را ندارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در حاشیه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی محمود انارکی رئیس هیات تحقیق و تفحص از مبارزه با روند قاچاق اظهار کرد: پدیده قاچاق بستگی به دولت‌ها ندارد و تنها شدت آن متفاوت است.در واقع قانون مبارزه با قاچاق برای نخستین بار در سال ۱۹۱۲ نوشته شد و ۱۶ سال قبل اولین بار تاکید جدی از سوی مسوولین نظام و رهبری برای جدیت هر چه تمام تر در اجرای آن صورت گرفت.

وی افزود: همچنین در سال ۱۳۹۲ مجلس اصلاح قانون مبارزه با قاچاق را در دستور کار خود قرار داد و در حال حاضر هم لایحه دولت برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و قانون جامعی هم در این خصوص ارائه شده است.

انارکی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق به یک دستگاه خاص مربوط نمی‌شود گفت: مبارزه با قاچاق امری است فراقوه‌ای و بسیاری از دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد. در قانون جدید هم یکی از بندهای قانون اضافه شدن دستگاه‌های مورد نیاز به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. ما پیشتر هم در ابعاد قانونی، سیاست‌گذاری، نظارتی و قضائی نقدهای زیادی داشتیم و در حال حاضر هم نیاز به اصلاح این روند داریم.

وی تصریح کرد: تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان مجلس است و اساسا این هیات هم به همین دلیل تشکیل شده و اعضای آن مشخص شده اند و تکالیف هر کدام از آنها هم در پی آن معلوم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مکاتباتی با دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته و جلسات کارشناسی ما انجام شده. در پی آن هم بازدید از مرزها را انجام داده‌ایم. ما به دنبال مچ‌گیری نبوده و نیستیم بلکه می‌خواستیم به شکلی کمک کنیم تا از اصل قضایا خروجی خوبی داشته باشیم و بر همین اساس هم از کارشناسان و اساتید دانشگاه استفاده کردیم.

وی ادامه داد: طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق میزان قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافته. این اقتصاد پنهان به شکلی به اشتغال و معیشت کشور و تولید داخل لطمه می‌زند که میزان آن هر قدر هم باشد باز هم در شرایط فعلی زیاد است. ما باید از راهکارهای اقتصادی نهایت استفاده را ببریم و بتوانیم قاچاق را کنترل کنیم.

انارکی با تاکید بر اینکه یکی از معضلات اصلی مبارزه با قاچاق عدم هماهنگی دستگاه‌هاست گفت: ۱۶ دستگاه در مرز برنامه‌ریزی می‌کنند و هر کس دوست دارد خودش اداره کننده و مسوول باشد ضمن اینکه هماهنگی لازم وجود ندارد و این از معضلات اصلی است و شاهد خطای انسانی و تخلفات زیادی در این زمینه هستیم.

رئیس هیات مبارزه با قاچاق با بیان اینکه مرزها امکانات لازمی برای مبارزه با قاچاق ندارند افزود: داشتن دستگاه ایکس ری از اولین ملزومات تشخیص قاچاق است در حالی که بسیاری از دستگاه‌هایی که در مرزها استفاده می‌شوند بسیار قدیمی هستند و کارایی لازم را ندارند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ میلیارد به ستاد اختصاص می‌یابد که درقانون جدید به ۱۵۰ میلیارد افزایش یافته و بعد از مدت سه سال به ۷۶ میلیارد تومان می‌رسد  که ۷۵ درصد آن برای تجهیزات زیرساخت و ۲۵ درصد برای حوزه پژوهشی و حق الکشف نیروها پیش بینی شده است.

انارکی با تاکید بر اینکه گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص و روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی یک ماه آینده به صحن علنی مجلس آورده خواهد شد افزود: جلساتی با دادستانی کل کشور داشته‌ایم و پرونده‌های قضایی را در این زمینه دنبال کرده که پس از جمع بندی گزارش به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد:‌در مبارزه با قاچاق ۱۰ الی ۲۰ درصد کشفیات وجود داشته که از میان آنها تنها دو درصد به نتیجه لازم رسیده و در واقع کمتر از دو درصد شامل حکم شده است. علاوه بر این ۷۰ درصد پرونده‌ها رقم‌های پایین‌تر از ۱۰ میلیون تومان است. و در بخش قاچاقچ سازمان یافته هم قاچاقچیان اصلی گیر نمی افتند و اکثرا آنهایی که تقصیرات را بر گردن می‌گیرند کسانی هستند که برای این کار اجیر شده‌اند و وقتی که حکمی برایشان صادر می‌شود چیزی ندارند که برگردانند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از مبارزه با روند قاچاق در پایان گفت: در قوانین جدید بسیاری از معضلات مربوط به مبارزه با قاچاق حل شده و سامانه تجارت، پیشگیری و شناسایی قاچاق را طراحی کرده‌ایم و سامانه ارزی، کارت بازرگانی و خدمات و پشتیبانی کالای قاچاق هم اضافه شده که به روند مبارزه با قاچاق کمک می‌کند. علاوه بر این یکی از مشکلاتی که همیشه وجود داشت شناسایی افرادی بود که کارت بازرگانی داشتند و بعضا اطلاع نداشتند که از کارت آنها استفاده می‌شود اما این مشکل در سامانه جدید حل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز