خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

اشغال «الحدیده» فجیع‌ترین بحران انسانی قرن را رقم می‌زند/ سازمان ملل و شرکای آن در صدد تضعیف روحیه انصارالله هستند

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۷۱۹

تنها کانال ورود دارو، موادغذایی و کمک‌های بشردوستانه به یمن، بندر الحدیده است که سعودی‌ها به دنبال کور کردن آن هستند.

«صباح زنگنه» نماینده اسبق  ایران در سازمان همکاری اسلامی در تشریح پیامدهای انسانی تجاوز ائتلاف عربی به بندر الحدیده یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه که در حال اتفاق افتادن در بندر الحدیده و سایر شهرهای یمن است، آغاز اشغالگری شهرها توسط عربستان، امارات و نیروهای چند ملیتی است که با هزینه ریاض و ابوظبی وارد زمین یمن شده‌اند. درگیری‌های نظامی در یمن بر اساس حملات هوایی اتفاق ‌افتاد اما اخیراً شاهد هستیم که با هزینه عربستان و بسیج امکانات و حمایت‌های لجستیکی و تسلیحاتی آمریکا و بریتانیا، مزدورانی از کشورهای جیبوتی، سودان، اریتره و سایر متحدان کوچک عربستان و امارات به عنوان نیروی زمینی استخدام و در میدان عمل پرونده یمن گسیل شده‌اند. این اقدام‌ها در طول سال‌های اخیر هیچ نتیجه‌ای نداشته و تنها بروز یک فاجعه انسانی را رقم زده است.

وی ادامه داد: تصرف الحدیده، هدف اصلی سناریوی عربستان و امارات است که این روند علاوه بر به جای گذاشتن کشته‌‌های فراوان، قحطی و بیماری‌های واگیردار که به مرگ منتهی می‌شود را رقم زده است. محاصره بنادر دیگر یمن در طول سه سال تجاوز نظامی عربستان و متحدان آن باعث شده کانال‌های تامین دارو و ارسال کمک‌های انسانی به یمن با مشکل مواجه شود و تنها تامین دارو و مواد غذایی در حالت فعلی بندر الحدیده در غرب یمن است که آن هم در وضعیت کنونی درگیر جنگ است. از این منظر ارسال دارو و مایحتاج اساسی از سوی کشورها و سایر نهادهای بین‌المللی به یمن با مشکل جدی روبه‌رو است.

قطع کانال‌های امدادرسانی و ادامه درگیری در الحدیده باعث می‌شود تا مناطق شمالی یمن هم با مشکل کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو روبه‌رو شوند که این وضعیت بحران انسانی را ضریب می‌دهد و باعث فجایع انسانی و حتی زیست محیطی خواهد شد. این در حالی است که، پاپ به عنوان رهبر مسیحیان جهان و تعداد دیگری از چهره‌های بین‌المللی نسبت به ادامه این وضعیت به شدت هشدار داده‌اند اما عملاً شاهد بی توجهی عربستان و سازمان ملل به این موضوع هستیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه موج جدیدی در رسانه‌های سراسر دنیا برای انتشار وضعیت فجیع انسانی در یمن به راه افتاده است، گفت: رسانه‌های بسیار زیادی در سطح دنیا اقدام به انتشار مقالات و تحلیل‌های متعدد در مورد بحران انسانی یمن در طی سال‌های اخیر کرده‌اند اما پس از ماجرای الحدیده شاهد هستیم که یک موج جدید در این خصوص به راه افتاده است و تیترهای آنها نشان می‌دهد که عربستان، امارات، ایالات متحده، بریتانیا و حتی اسرائیل در این پرونده دست به یک جنایت ضد بشری زده‌اند. این در حالی است که برآوردها و خروجی‌های میدانی نشان می‌دهد که تجاوز عربستان و امارات به الحدیده از حیث عملیاتی هیچ دستاوردی از منظر منطق ژئوپلیتیک به همراه نداشته است.  با این وجود، به نظر می‌آید پس از نبرد در الحدیده، پرونده صنعاء که به عنوان پایتخت رسمی یمن در دست انصارالله است، مورد نظر ائتلاف عربی خواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تحویل بندر الحدیده به سازمان خواسته‌ای غیر معقول است، خاطرنشان کرد: تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل را باید طرح مکمل در راستای عملیات نظامی دانست؛ اما بحث اصلی این است که هرگونه اقدام نظامی محض یا شبه نظامی گسترده نتیجه‌ای جز قربانی گرفتن از مردم یمن ندارد. از سوی دیگر پیشنهاد تحویل الحدیده که از سوی سازمان ملل ارائه شده است به نوعی استراتژی طرف مقابل برای تضعیف روحیه انصارالله است تا نهایتاً آنها را به مذاکره با عربستان و یا متحدان غربی آنها مجبور کنند. قبل از ماه رمضان پیشنهاد مذاکرات یمنی – یمنی به سازمان ملل داده شد که به دلایل کاملاً مبهم، با این طرح مخالفت شد و نتیجه آن بحران و فجایع انسانی است که در یمن رخ داده است. بنابراین کشورهای غربی و عربی (در راس آنها عربستان، امارات، بریتانیا و آمریکا) را باید تنها باعث و بانی وضعیت فاجعه‌بار انسانی در یمن دانست و اگر شورای امنیت و سازمان ملل به صورت جدی وارد میدان نشوند اوضاع بدتر خواهد شد. علاوه بر این وضعیت به خاطر داشته باشیم که در پرونده‌های این چنین اول مذاکره می‌کنند و اگر جواب نداد دست به حمله نظامی می‌زنند؛ اما در یمن این موضوع دقیقاً برعکس هدایت می‌شود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز