خبرگزاری کار ایران

کشف دو قطعه فسیل دندان ماموت در استان اردبیل

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۶۲۸

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی از کشف و جمع آوری دو قطعه فسیل دندان مربوط به فسیل های کواترنر در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، طاهره افتخاری افزود: دفترموزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با توجه به اهمیت فسیل‌های یافت شده برای پی‌جویی منطقه و جمع‌آوری و مطالعه این فسیل‌ها اقدام کرده است و مطالعه این نمونه‌ها فصل جدیدی از معرفی فسیل‌های مهره‌داران به ویژه فیل‌ها را باز خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه کشف فسیل‌های مشابهی در جمهوری آذربایجان نیز گزارش شده است، یکی از اولویت‌های مطالعاتی، بررسی روند مهاجرت و تعیین زادگاه آن‌ها در زمان حیات خود می باشد. بر این اساس دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست مصمم است با انجام مطالعات مشترکی با جمهوری آذربایجان  به این موضوع بپردازد و زیستگاه این موجودات عظیم‌الجثه را در ایران تعیین کنند.

زهرا اورک - رئیس گروه دیرینه‌شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست - اظهارکرد: این نمونه‌ها متعلق به دو جنس مختلف از ماموت‌های بدون پشم با سن حداقل ۲ میلیون سال است. علاوه بر این یک قطعه فسیل دندان به همراه فک پایین آن و قطعاتی از عاج و آرواره بالایی این گروه از فیل‌ها مشاهده و جمع آوری شده است.

وی ادامه داد : با توجه به اندازه و نوع دندان می‌توان گفت که این فسیل‌ها متعلق به فیل‌های بالغ هستند. دندان سالم و منحصربه فرد است و تاکنون چنین نمونه هایی از کواترنر ایران با این کیفیت گزارش نشده است. یکی از دندان‌ها مشابه دندان‌های فیل‌های هندی است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) به گفته اورک ، شاید بتوان گفت این نمونه مشابه فیل هندی موجود، در دو میلیون سال پیش در ایران زندگی می کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز