خبرگزاری کار ایران

در نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا مطرح شد؛

ادعای وزیرخارجه لهستان درباره تمکین از تحریم‌های آمریکا و پاسخ موگرینی

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۹۸۹

وزیر خارجه لهستان بر لزوم تمکین از تحریم‌های آمریکا به دلیل گره خوردن منافع برخی کشورها از جمله لهستان با منافع امنیتی آمریکا تاکید کرد و گفت: ملاحظات اقتصادی بر سایر ملاحظات در اتحادیه اروپا در رابطه با برجام چیره شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این ادعا پاسخ داد.

به گزارش ایلنا به نقل از «تی آر تی» ترکیه، «جک زاپوتویچ» وزیر خارجه لهستان روز گذشته در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اظهارات موگرینی درباره لزوم حفظ برجام واکنش نشان داد و موضع مخالف لهستان را اعلام کرد.

وی گفت: با هر گونه اقدامی از سوی اتحادیه اروپا که تحریم های آمریکا را تضعیف کند مخالف است.

«زاپوتویچ» مدعی شد: اگر کمپانی‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند خسارتی ببینند، مکانیزمی لازم است که خسارت آنها جبران شود. تشویق به ادامه کار کمپانی‌های اروپایی در ایران می‌تواند تحریم‌های آمریکا را تضعیف کند و این مشکل بزرگی خواهد بود.

وزیر خارجه لهستان به عنوان کشوری که قراداد امنیتی با آمریکا دارد، افزود: کشورهایی که امنیت خود را به امنیت آمریکا گره زده‌اند، نظر مشابهی با لهستان با توجه به نیاز آنها به حفظ روابط فراآتلانتیکی دارند.

وی گفت: در حالیکه اتحادیه اروپا در مورد چگونگی برخورد با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری می‌کند، باید به نگرانی‌های امنیتی آمریکا که به خروج از توافق هسته‌ای منجر شد، توجه بیشتری داشت. 

«جکک زاپوتوویچ» پیش‌تر هم گفته بود که «ورشو که یک متحد بی‌قید و شرط واشنگتن است اما هنوز تصمیمی درباره بازگشت محدودیت‌ها نگرفته‌است. این تصمیم به طور بالقوه دارای پیچیدگی‌هایی است که نیاز به حمایت ۲۸ عضو اتحادیه اروپا دارد.»

وی گفته بود که لهستان حس می‌کند ملاحظات اقتصادی در گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا تقدم پیدا کرده‌ است. در خلال مذاکرات در اتحادیه اروپا، ما بر نیاز به لحاظ کردن انگیزه‌های آمریکا و همدلی بیشتر با آنها هم تاکید کردیم. 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به این ادعای وزیر خارجه لهستان پاسخ داد و گفت: انگیزه ما از حفظ برجام منافع اقتصادی نیست، بلکه ما به دلیل منافع امنیتی چنین اقدامی می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز