خبرگزاری کار ایران

توافق جدید آمریکا و ترکیه درباره «منبج»

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۶۰۳

آمریکا و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک، از توافق درباره «نقشه راه» برای همکاری جهت تضمین امنیت و ثبات در شهر منبج سوریه، خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه ترکیه و سفارت آمریکا، روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این دو کشور درباره «نقشه راه» برای همکاری جهت تضمین امنیت و ثبات در شهر منبج سوریه، واقع در شمال این کشور که تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد است، به توافق رسیدند.

در این بیانیه آمده است که «طرفین خطوط کلی نقشه راه را برای همکاری دوجانبه به منظور تضمین امنیت و ثبات در منبج، ترسیم کردند».

شهر منبج تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق» است که آنکارا آن را «سازمانی تروریستی» و مرتبط با گروه «پ‌ک‌ک» می‌داند. این در حالی‌ است که ایالات متحده که نظامیان خود را در منبج مستقر کرده است، از این شبه‌نظامیان کُرد در جنگ علیه داعش حمایت می‌کند؛ همین امر مقام‌های آنکارا را خشمگین کرده است.

طبق این گزارش، هیات آمریکایی روز گذشته برای رایزنی درباره منبج، وارد ترکیه شد. قرار است «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در چهارم ژوئن به واشنگتن سفر کند.

همچنین به موجب بیانیه مذکور، وزیر خارجه ترکیه و «مایک پمپئو» همتای آمریکایی‌ وی توصیه‌های هیات‌های مذاکره‌کننده واشنگتن و آنکارا را که روز گذشته در ترکیه نشست داشتند، «مد نظر قرار خواهند داد».

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا که ماه فوریه گذشته به آنکارا سفر کرده بود، با همتای ترکیه‌ای خود بر سر تشکیل «گروه‌های اقدام» بین دو کشور برای حل شماری از مسائل مورد اختلاف طرفین به توافق رسیده بودند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز