خبرگزاری کار ایران

کیخا در تشریح سوال خود از وزیر خارجه:

آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه است/ مردم از بی‌آبی هلاک شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۵۲۴

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس با اشاره به اینکه آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه است، گفت: متأسفانه مردم منطقه در بی‌آبی هلاک شده و دام های آنها از بین رفته است.

به گزارش ایلنا، احمدعلی کیخا در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص استراتژِی و برنامه جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با وجود رودخانه‌ها و اکوسیستم مشترک گفت: سوال مذکور از وزیر بعد از دو سال توسط کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه شده است که بیانگر اهمیت بررسی این موضوع تلقی می شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی رسانه‌ها طی سال‌های گذشته به موضوع خشکسالی دریاچه ارومیه توجه می‌کردند نسبت به از بین رفتن هامون توجه نکرده است، افزود: بر این اساس باید اذعان کرد که امسال ۳ میلیون مترمکعب آب وارد کشورمان شده است.

وی تأکید کرد: آب موجود در چاه‌های زابل فقط کفاف آب آشامیدنی منطقه سیستان تا پایان سال را می‌دهد از این رو روستاهای منطقه در حال تخلیه شدن است، مردم در بی‌آبی هلاک شده و دام‌های آنها از بین رفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: منافع دیپلماسی کشورمان در مقابل افغانستان طی ۴۰ سال گذشته چه بوده است؛ به عنوان مثال فقط در یکی از بیمارستان‌های زابل حدود ۱۰ میلیارد برای مهاجرین افغان هزینه شده است.

کیخا با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های قانونی برای ثبت جهانی هامون در نهادهای بین‌المللی استفاده نشده است، ادامه داد: متأسفانه با کج فهمی‌های کارشناسی و مدیریت غیراصولی آب‌های مرزی نسل‌های آینده منطقه را دچار مشکل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آب هیرمند حق مسلم مردم منطقه است، تصریح کرد: باید به افغانستان تأکید شود یا همه چیز با هم یا هیچ چیز.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید اذعان کرد اقدامات دولت‌ها طی سال‌های گذشته در مقابل افغانستان بر اساس وادادگی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز