خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۴۰ درصد از خانه حاج شیخ جعفر شوشتری فروریخت/احتمال فروریزی کل بنا وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۳۴۷

خانه تاریخی حاج شیخ جعفر شوشتری که برای تبدیل شدن به موزه مفاخر تحویل انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر شده بود، فروریخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ بهداروند (فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان) به ایلنا گفت: علت تخریب این بنا فرسودگی بوده و در حدود ۴۰ درصد از آن فروریخته است. احتمال اینکه هر لحظه بقیه‌ی بنا هم تخریب شود وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای پیشگیری از ادامه‌ی روند تخریب چه برنامه‌‌ای تدوین شده، گفت: این عمارت، هرچند از بناهای مهم به حساب می‌آید اما ثبت ملی نشده است و به همین خاطر ما نمی‌توانیم هزینه‌ای برای آن بکنیم. باید ابتدا تملک این بنا که شخصی است مشخص شود.

مرجان شوشتری (معاون میراث فرهنگی استان خوزستان) نیز گفت: هیچ هشداری مبنی بر خطرآفرینی این عمارت به ما گزارش نشده بود. انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوشتر، که یک انجمن خودگردان است، طی تفاهم‌نامه‌ای در زمانِ مدیریت آقای حیدری (مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان) توافق می‌کنند که این بنا به آن انجمن تحویل داده شود. طبیعی است که پس از کامل شدن ساختمان، در بخش محتوای موزه ما طبق قانون با هر کسی همکاری می‌کنیم.

وی درباره‌ی میزان هزینه‌هایی که تا به اینجا برای این خانه شده، افزود: موزه در حال مرمت بوده، و هزینه‌‌ی آن هم به‌طور شخصی پرداخت می‌شد. حدود ۵۰ میلیون اعتبار مردمی توسط انجمن تأمین شده بود و معماران محلی شوشتر مشغول فعالیت در آن خانه بودند.

شوشتری درباره‌ی خساراتِ‌ ناشی از این تخریب خاطرنشان کرد: دیوار روبه‌کوچه‌ی این خانه فروریخته است. از یک سمت، یک تخریب جزئی به خانه‌ای که در همسایگی آن بوده، وارد آمده. یکسری از این آوار هم روی یکی از ماشین‌های پارک در کوچه ریخته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز