خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه:

وضعیت فعلی بیانگر واقعی شاخص عدالت نیست

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۳۳۸

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تاکید کرد: سلامت و عدالت دستگاه قضایی بستگی به مبارزه با فساد دارد و اگر فسادستیزی در روحیه، قلم، حکم و برخوردمان نباشد، نتیجه آن این است که عدالت حاصل نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاسلام والمسلمین خطیب طی سخنانی موضوع سلامت مجموعه دستگاه قضایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از محورهای اساسی که در ابتدای سال جدید مقام معظم رهبری (حفظه الله) به عنوان راهبردهای سال ۱۳۹۷ در کنار سایر موضوعات تبیین کردند و ماهیت آن با حفاظت و اطلاعات ارتباط دارد، تحقق عدالت و مبارزه با فساد بود.

وی ادامه داد: این دو محور تاکیدی که در کلام معظم له بود، وظیفه همه ما را مضاعف می‌کند و ما که به این نظام مقدس و ولایی اعتقاد داریم، باید این دو محور را ملاک عمل خود قرار بدهیم؛ زیرا سلامت و عدالت دستگاه قضایی بستگی به مبارزه با فساد دارد و نمی‌توان گفت که ما با عدالت رفتار می‌کنیم و حکم می‌دهیم و ضد فساد نباشیم و اگر فسادستیزی در روحیه، قلم، حکم و برخوردمان نباشد، نتیجه آن این است که عدالت حاصل نمی‌شود. 

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه افزود: تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه نیز در پایان سال گذشته بر این مساله حکایت دارد که باید این مهم با اولویت خاصی پیگیری گردد و ملاکی برای اینکه همواره خودمان را با آن بسنجیم. محاسبه یکی از وظایفی است که ائمه اطهار (ع) بر دوش هر مومنی قرار داده‌اند؛ تا چه برسد به افرادی که کارگزاران این نظام هستند و بالا‌تر از آن کسانیکه کرسی عدالت و قضاوت به عهده آنهاست. 

خطیب به بیان نگاه و تفاسیر مختلف از موضوع مبارزه با فساد در جامعه پرداخت و تصریح کرد: در بحث مبارزه با فساد در گفتار و عمل با آنچه که نگاه مردم و جامعه به آن است، تفاوت‌های زیادی وجود دارد و فضایی را ایجاد می‌کند که قابل تحمل، توجیه و یا قابل حمایت نیست و ما در برخورد با این مقوله دیدگاه‌مان با آن چیزی که مردم نسبت به مبارزه با فساد دارند؛ تفاوت‌های زیادی دارد و این اختلاف دیدگاه بخشی از آن به فساد درون قوه قضائیه برمی‌گردد که همه ما موظفیم با آن مبارزه کنیم تا لااقل در فضای رسانه، گفتار و دفاع از دستگاه قضایی و عملکرد خودمان توفیقاتی داشته باشیم. 

وی در توضیح این موضوع خاطرنشان کرد: مردم که دستگاه قضایی را محکوم به فساد می‌کنند، مشکل و گرفتاری‌های خودشان را می‌بینند و آن چیزی که در جامعه بازتاب پیدا می‌کند و اثر می‌گذارد، برداشتی است که مردم و ارباب رجوع نسبت به دستگاه قضایی و نحوه رفتار و احکام صادره ما دارند و با وجود تلاش‌های صورت گرفته؛ وضعیت فعلی بیانگر واقعی شاخص عدالت نیست، اما این برداشت مردم، می‌شود انعکاس عدالت در جامعه و فضایی را ایجاد می‌کند که امروزه می‌بینیم، آنان نسبت به دستگاه قضایی گلایه‌مند می‌باشند و این عدم رضایت از استنباطی است که از مراجعات خود به دستگاه قضایی دارند. 

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه با بیان نتایج بررسی آمار سالهای مختلف در خصوص مبارزه با فساد ابراز داشت: میزان گزارش‌هایی که در سراسر کشور از منابع مختلف به دست ما رسیده، حکایت از آن دارد که فقط به میزان ۱۰ درصد آن فساد به معنای واقعی بوده، به این معنا که اقدام و یا کاری صورت گرفته که با تعریفی که از فساد داریم؛ همخوانی داشته و در حدود ۲۱ درصد از مابقی گزارشات به نحوه تعاملات و رفتار قضات و کارمندان بر می‌گردد و الباقی به مباحثی مانند اطاله دادرسی، کمبود‌ها، آسیب‌ها و عناوین مجرمانه و ناکارآمدی‌های دستگاه‌های اجرایی ارتباط دارند. 

خطیب اضافه کرد: اگر رسیدگی به یک پرونده طولانی بشود، مردم آن را حمل بر فساد می‌کنند و هرچه مسئولین مربوطه در دفاع از آن بواسطه مشکلات موجود نظیر کمبود کادر قضایی، اداری و امکانات را بیان کنند، این‌ها چیزهایی است که نگاه مردم را به فساد درون قوه قضائیه شکل می‌دهد، ولی آنچه باید با آن به طور جدی برخورد شود،‌‌ همان موضوع فساد و نحوه تعاملات و رفتار با مردم است که اگر با جدیت این مهم را مورد توجه قرار دهیم و مدیران نیز خود را موظف به نظارت بر چنین امری در کنار برخوردهای حفاظت و اطلاعات و ارزشیابی بدانند، نتیجه تعامل مشترک این است که در نگاه مردم به مجموعه قضایی با یک چشم انداز جدید مواجه خواهید شد. 

وی ادامه داد: قاطعیت، صلابت، شجاعت وعدم ملاحظه کاری نسبت به پرونده‌های فساد درون دستگاه یکی از چیزهایی است که می‌تواند در جامعه اثر بگذارد و یکی از چیزهایی که بسیار اهمیت دارد این است که ما باید در عمل به مردم نشان بدهیم که برای مبارزه با فساد، قوی و محکم پای آن ایستاده‌ایم و شایسته است مدیران نسبت به افزایش نظارت در دوایر قضایی اهتمام داشته و با متخلفین برخورد جدی صورت پذیرد. 

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در جمع‌‌بندی سخنان خود متذکر شد: مردم یک نگاه خاص به مجموعه دستگاه قضایی دارند که باید اصلاح شود ولازمه آن این است که در برخورد ورفتار شما به آنان نشان دهید که این سلامت را با صلابت حفظ و در حال مراقبت از آن می‌باشید وآن موقع است که می‌توان توقع داشت که نگاه مردم به دستگاه قضایی تغییر یابد. 

خطیب یادآور شد: گزارش سال ۱۳۹۶ حفاظت و اطلاعات استان تهران بیانگر آن است که فعالیت‌های حفاظت و اطلاعات تهران ۳۰ درصد رشد داشته و بنده از زحمات جناب آقای اسماعیلی رئیس کل محترم و همکاران ایشان و مجموعه حفاظت و اطلاعات تهران و مجموعه ارزشیابی تشکر می‌کنم. نکته دیگر اینکه آمار تذکر‌ها در کمیته وکمیسیون‌ها به قضات وکارکنان آمار قابل توجه را نشان می‌دهد و در ادامه ۶۰ درصد گزارش‌هایی که در اختیار استان بوده جنبه فساد نداشته، بلکه منجر به تذکر شده و تلاش گردیده یک برخورد ارشادی پیشگیرانه نسبت به مجموعه داشته باشند و این یکی از نکات مثبتی است که در این کارنامه عملکرد دادگستری کل استان تهران ارائه شده است. 

وی با بیان انتظارات خود از مدیران بیان کرد: این مجموعه حفاظت و اطلاعات و ارزشیابی زمانی موفق می‌شود و می‌تواند یک توفیق هم افزا داشته باشد که با همکاری، تعامل، اعتماد و ارتباط مدیران مواجه گردد و لازم است ارتباط مدیران با رابطین حفاظت و اطلاعات پویا‌تر باشد و بالعکس و این یکی از انتظارات جدی ماست و هر چقدر در این زمینه تلاش کنند. به سلامت مجموعه خودتان کمک بیشتر کرده‌اید و اثرگذاری مؤثرتری را در مجموعه ملاحظه خواهید کرد و انتظار دیگر این است که تا آنجا که می‌توانید این مجموعه‌های نظارتی را تقویت کنند و ما در این مدت انگیزه، همت و توجه و مدیریت دادگستری کل استان تهران را در این زمینه شاهد بوده‌ایم و امیدواریم خداوند متعال این زحمات را از ایشان قبول و ماجور باشند و حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه هم این انتظار را از شما مدیران در دوایر مختلف قضایی دارد تا با و تقویت این مجموعه‌های نظارتی بیش از پیش به سلامت مجموعه کمک کنند. 

در ادامه این مراسم، تبریزی سرپرست حفاظت و اطلاعات وقت دادگستری کل استان تهران گزارشی از اقدامات و عملکرد یک سال و نیم خود خطاب به حضار ارائه کرد و متعاقب آن نیز فاضلی هرکندی با بیان برنامه‌های کاری وآتی خود، ضمن دریافت ابلاغ انتصاب خود به عنوان مدیر جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان تهران معرفی شد و رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز