خبرگزاری کار ایران

رئیس فدراسیون واردات بیان کرد:

احتکار کالاهای وارداتی برای گران شدن آنها در بازار / پیش بینی تورم 1.12 درصدی برای سال جاری

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۲۵۷

رئیس فدراسیون واردات گفت: بانک جهانی میانگین تورم دنیا را 1.97 اعلام کرده و ایران نیز 1.9 درصد بوده و برای امسال نیز پیش بینی کرده که این رقم به 1.12 درصد برسد این یعنی کالای تولید شده در کشور 5 برابر بیشتر از کالای دیگر کشورها تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست هیئت رئیسه فدراسیون واردات فرهاد احتشام زاد رئیس این فدراسیون با اشاره به تک‌نرخی شدن ارز گفت: از ابتدای امسال تا حالا ما فقط شاهد صدور بخشنامه از سوی بانک مرکزی بودیم و هنوز هیچ کدام آنها به صورت واقعی اجرایی نشده است و روز گذشته نیز یک بخشنامه 33 بندی صادر شد که نحوه تامین ارز را در آن توضیح داده بود که بهتر است بگوییم ما 33 حالت فساد مشخص کردیم زیرا هر کجا رانت یا تبعیضی به وجود آ‌ید در آن نقطه فساد حادث خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت بازار اصناف مختلف و حالت رکود و نیمه‌تعطیلی گفت: بسیاری از کالاهایی که امروز در بازار است با دلار بیش از 5500 تومان وارد شده است و امروز واردکننده و یا فروشنده  نمی‌تواند این کالا را با احتساب دلار 4200 تومانی به فروش برساند بنابراین خیلی از افراد کالای خود را احتکار می‌کنند تا کمبود عرضه به وجود آ‌ید تا بتوانند کالای خود را حداقل به قیمت برسانند.

وی با انتقاد از تصمیم یک شبه دولت و عدم بررسی جوانب در تک‌نرخی کردن ارز گفت: ‌سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که بودجه کشور همواره توسط دولت به مجلس داده شده و پس از تصویب اجرا می‌شود در بودجه سال 97 دلار 3800 تومان تعیین شد اما از اولین روزهای کاری امسال دلار 4200 نرخ‌گذاری شد حالا قرار است این مابه التفاوت درآمد دولت از این محل صرف چه کاری شود آیا نباید نمایندگان مردم دوباره این مساله را مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به آمار واردات سال 96 گفت: ما در این سال نسبت به سال 95 واردات کالاهای مصرفی شش درصد افزایش، واسطه‌ای و سرمایه‌ای نیز هر کدام 4 درصد  کاهش داشته است که بیشترین میزان رشد مربوط به قطعات منفصله خودرو و ت راکتور با 900 درصد بوده است و در کالاهای مصرفی بیشترین رشد مربوط به جو و دانه‌های روغن آفتابگردان با رقم 300 درصد بوده در کالاهای سرمتایه‌ای نیز شاهد رشد 100 درصدی بودیم که این به خاطر طرح رجیستری شدن موبایل بوده است.

احتشام زاد با بیان اینکه مسیر واردات ایران در سال 96 درست بوده است گفت:‌ بیش از ا80 درصد کالاهایی که در این سال وارد شده است جزو مواد اولیه بوده است ضمن آنکه ماشین آلات راهسازی و کشاورزی نیز با اینکه جز ردیف مصرفی محسوب می‌شوند نقش مهمی در کیفیت اقتصاد کشور دارند. ما در برخی از کالاها که تقاضی کیفی و کمی آن سرکوب می‌شود نیازمند واردات هستیم به طور مثال برنج و گوشت را با آنکه تولید داریم اما برای تنظیم بازار نیاز به واردات داریم در کالاهای سرمایه‌ای مانند خودرو نیز به لحاظ کیفی واردات لازم است.

وی ادامه داد: ما باید این مساله را در نظر بگیریم که مردم چرا کالای ایرانی مصرف نمی‌کنند و چرا کالاهای ما بازار صادراتی ندارند باید بررسی شود ما در کدام کالاها مزیت مطلق و نسبی داریم.

وی ادامه دا د: مطابق بررسی‌های فدراسیون ما در بخش هیدروکربن‌ها کشاورزی و معادن دارای مزیت مطلق و در بخش حمل و نقل جاده‌ای نیروی متخصص و گردشگری مزیت نسبی داریم حال اگر در این حوزه‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم احتمال موفقیت بیشتر است هر چند که در برخی از آنها به دلیل عدم برنامه‌ریزی فرصت‌ها را از دست می‌دهیم مانند بخش کشاورزی که با عدم بهره‌وری در آبیاری با بحران آب روبرو شدیم و در حالی که آب شرب اصفهان تا مرداد ماه به پایان می‌رسد 80 هزار تن هندوانه به دلیل عدم وجود مشتری را به عنوان خوراک دام به گاوداری‌ها فروخته‌اند. ما باید با توجه به محدودیت منابعی که داریم قدرت خود را بر مراکزی متمرکز کنیم که احتمال موفقیت وج-ود دارد امروز هیچ کشوری در دنیا به طور کامل تولیدکننده نیست.

وی افزود: بانک جهانی میانگین تورم دنیا را 1.97 اعلام کرده و ایران نیز 1.9 درصد بوده و برای امسال نیز پیش بینی کرده که این رقم به 1.12 درصد برسد این یعنی کالای تولید شده در کشور 5 برابر بیشتر از کالای دیگر کشورها تمام می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کالای ایرانی نخبه‌های کشور هستند در 40 سال گذشته ما شاهد 5 میلیون مهاجر بودیم و 800 میلیارد دلار از کشور خارج شده است. آیا اینها جزو تولید کشور محسوب نمی‌شوند مهمترین اولویت دولت و کشور بعد از رفع ریا تزویر و فساد جلوگیری از خروج نخبگان در مرزها است بنا بر آمار صندوق بین المللی پول سال گذشته ایران در بین 91 کشور در حال توسعه رتبه اول را در خروج از مرزها داشته است که اینها نیز جزو  دارایی‌ها و کالاهای ایرانی محسوب می‌شود.

گزارش:نیما لاله

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز