خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال محجوب:

اهل مصادره نیستم/ اگر نماینده‌ای مصوبه مجلس را قبول ندارد می‌تواند طرح بدهد

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۱۵۸

وزیر بهداشت و درمان تاکید کرد: اگر نماینده‌ای مصوبه مجلس را قبول ندارد می‌تواند طرح بدهد و بنابراین ما اهل مصادره نیستیم. مصادره کار قاضی است ما دنبال سر و سامان دادن درمان هستیم. می‌خواهیم کارگر اگر پولی می‌دهد برای درمان، در درمان خرج شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال علیرضا محجوب درباره هزینه درمانی کارگران در تامین اجتماعی که بخشی از آن در خزانه ذخیره می‌شود، گفت: خدا وکیلی هیچ کدام از بخش‌های سوال به من ربطی ندارد. می‌پرسند فقط هفت درصد از حق درمان قابل هزینه است و این مصادره اموال به چه حقی است؟ من می‌پرسم چه ‌کسی مصادره کرده است؟ مجلس گفته این مبلغ را در یک حسابی بریزید. تامین اجتماعی دست وزارت بهداشت بوده، رفته جای دیگر. کارنامه آن موقع به عنوان یک سازمان قدرتمند پیش مردم روشن است و کارنامه امروز هم موجود است. باز خدا پدر و مادر شما را بیامرزد که در بودجه امسال بدهی‌های این سازمان را پرداختید. از خدایم هست که دولت همه بدهی‌هایش را بدهد.

وی گفت: در مورد جامعه کارگری، آیا در هر شهری تامین اجتماعی بیمارستان دارد؟ جایی که ندارد چه کسی پوشش می‌دهد؟ عمل‌های پیچیده را جز مراکز دولتی و دانشگاهی ارائه خدمت می‌کند؟ این کار سه  سال است در دولت شروع شده است. رئیس‌جمهور در سال ۹۵ به طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد دستور داد در خزانه حساب جداگانه‌ای برای سهم بیمه از حق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی باز کند که به امر سلامت اختصاص دارد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: به فاصله دو هفته این سوال مطرح شد. بعد چه شد؟ یک عده از تامین اجتماعی به دیوان بابت این دستور رییس‌جمهور شکایت کردند. رئیس مجلس ورود پیدا کرد و برداشت خود از بند «ز» تبصره سال قبل را که گفت این پول‌ها در یک حساب برود را مطرح کرد و گفت رئیس‌جمهور به استناد این بند دستور داده است. در قانون بودجه امسال موضوع دیگری تصویب کردید. مگر ما مخالفتی داریم؟ مگر این حق کارگران و عین قانون نیست؟

وی افزود: در بودجه امسال  گفتید سازمان تامین موظف است تمامی سهم درمان را در حسابی نزد خزانه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تامین اجتماعی ذخیره کند. سازمان تامین اجتماعی این منابع را خرج می‌کند. مگر دولت و من می‌توانیم در مورد این مصوبه تصمیم بگیریم؟ این مبلغ فقط برای زایمان و تصادفات و درمان باید خرج شود و با این پول نباید ساختمان ساخته شود. شما خواستید خاطرجمع باشید.

وزیر بهداشت گفت: اگر نماینده‌ای مصوبه مجلس را قبول ندارد می‌تواند طرح بدهد و بنابراین ما اهل مصادره نیستیم. مصادره کار قاضی است ما دنبال سر و سامان دادن درمان هستیم. می‌خواهیم کارگر اگر پولی می‌دهد برای درمان، در درمان خرج شود. یک ده آباد بهار از یک شهر خراب است.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال علیرضا محجوب گفت: ظاهراً اعتراض ایشان به شما نمایندگان است که چرا نه بیست و هفتم را تصویب کردید و گفتید برود در خزانه و فکر کنم مجلس دنبال شفافیت است و محجوب باید از شفافیت استقبال کند.

وی گفت: قانون تامین اجتماعی مشخص کرده این پول فقط باید برود برای درمان؛ نه شرعا و نه اخلاقا و عرفا نباید این پول در ساختمان‌سازی و سرمایه‌گذاری و بقیه اموری که اشاره نمی‌کنم هزینه شود. مجلس باید تحقیق و تفحص کند.

قاضی‌زاده هاشمی با طرح این سوال که سال ۹۱ با کشور چه کردید، گفت: ارز از ۱۰۰۰ تومن به ۳۷۰۰ رسید؛ در حوزه پزشکی همه خدمات به ارز وابسته است و اختلاف قیمت در دارو و خدمات ایجاد شد؛ بقیه هم که دست خودتان بوده است. شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت دست شما بوده و سازمان تامین ساله‌هاست دست شماست. من اگر می‌دانستم امروز یک سال است پول پزشک و پرستار را ندادید، بی‌جا می‌کردم بیایم در میدان. شما امضا کردید؛ اگر این‌ها اشتباه حساب کردند به ما چه؟ من فروشنده هستم مگر مجبورتان کردم از ما بخرید؟ وقتی می‌آیید بیمارستان دولتی، خودتان تصویب کردید قیمت را هیات وزیران بگذارد. نخواستید بروید بیمارستان خودتان.

وزیر بهداشت گفت: کارگران و نمایندگان عزیز، من برای آقای محجوب احترام قائل بودم، همیشه هم به ایشان رای دادم اما از این به بعد نخواهم داد. ایشان را نماینده کارگران نمی‌دانم؛ بنابراین شما بدانید یک خدمت در بیمارستان دولتی یک سوم در مقایسه با تامین اجتماعی است. از خودتان سه برابر قیمت خرید می‌کنید به ما یک سال است پول ندادید. چرا من را متهم می‌کنید به حقوق چهل میلیون نفر تعدی کردم؟  

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در طرح تحول سلامت بیشترین خدمت به کمیته امداد شد؛ جایی که اثری از شما نبود. شما در روستاها چه می‌کنید؟ این پول درمان است ؛ اگر بلد نیستید اداره کنید، به من بدهید تا با یک سوم این قیمت خدمت‌رسانی کنم؛ شما هفتاد و خورده‌ای بیمارستان دارید و من ششصد بیمارستان. شما نصف این پول را به من بدهید تا من همان خدمت را انجام دهم. شما گران خدمت‌رسانی می‌کنید، کسری می‌آورید. بعد شما می‌شوید طرفدار کارگر ما ضد کارگر.

وی افزود: در تریبون‌ها گفتید پول را به دکترها دادید. بالاخره همین دستگاه دست شماست. شما به بهانه اینکه ارائه‌دهنده و فروشنده خدمت یکی است، تامین اجتماعی را جدا کردید. چه بلایی سر این سازمان آمد؟ چرا آنقدر آسیب اجتماعی داریم؟ چرا به یک معلول یک قران نمی‌توانید کمک کنید؟ وقتی یک خانواده سه معلول در خانه دارد. ما را متهم نکنید. دوره این که گردن این بندازیم و گردن آن بندازیم تمام شده؛ ما همیشه می‌خواهیم قانون را دور بزنیم و فکر کنیم طرف مقابل سکوت می‌کند. قانون همان است که دو ماه پیش تصویب کردید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز