خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بررسی مدل کره‌ای برای انتقال پایتخت اداری/ تمرکزگرایی در تهران ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۵۱۰

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از تجربیات کشورها برای انتقال پایتخت اداری استفاده و مورد بررسی قرار می‌دهیم، گفت: امروز یکی از مهمترین مشکلات کشور عدم توقف تمرکزگرایی در تهران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حبیب‌الله طاهرخانی در همایش و نشست تخصصی انتقال پایتخت اداری کشور با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات کلان‌شهر‌ها افزایش جمعیت است گفت: یکی از دلایل رشد جمعیت در کلانشهر‌ها تمرکزگرایی در این مناطق از جمله تهران و البرز است که هنوز هم این شهر‌ها جزء جذاب‌ترین مناطق برای افزایش جمعیت هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیاناینکه طبق آخرین سرشماری‌ها بیشترین جمعیت در تهران و البرز انباشت شده است گفت: پیش بینی می‌شود افزایش جمعیت در این مناطق رو به افزایش باشد.

وی با تاکیدبر اینکه تمرکز اقتصادی در تهران در حال افزایش است تاکید کرد: سهم این منطقه در GDP کشور رو به رشد است و هنوز هم تمرکزگرایی در این مناطق متوقف نشده است.

طاهرخانی با بیان اینکه موضوع انتقال پایتخت اداری قطعی نشده است و نیازمند بررسی‌های بیشتری هستیم ادامه داد: سایر کشور‌ها همه در این باره راهکار قطعی پیدا نکردند اما یکی از کشورهایی که اقدام به این کار کرده کره جنوبی است که می‌توان تجربیات آن را مورد بررسی قرار داد.

همچنین در ادامه این برنامه زبردست عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه انتقال پایتخت اداری از سئول به سجونگ در کره جنوبی ۳۰ سال به طول انجامید ادامه داد: در آن زمان که انتقال پایتخت از سئول مطرح شد ما هم برنامه انتقال پایتخت از تهران را شروع کردیم و در سال ۶۸ اولین بار آقای کازرونی این موضوع را مطرح کرد.

وی افزود: در سال ۹۴ قانون امکان‌سنجی انتقال پایتخت تصویب شد و به وزارت راه و شهرسازی دو سال مهلت داده شد که جوانب این موضوع را بسنجد اینکه امکان انتقال اساسا وجود دارد و سوال دوم اینکه چگونه تهران بزرگ سازماندهی شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وزارت مسکن مطالعات تحقق پذیری این مصوبه را آغاز کرد و نتایج آن ارائه شد در جمع‌بندی نتیجه به این موضوع اشاره شده که ضرورتی به انتقال مرکز اداری وجود ندارد و می‌توان در این طرح به ساماندهی منطقه تهران اکتفا کرد.

زبردست ادامه داد: تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد در کشوری که پایتختشان منتقل شده جمعیت آن منطقه باز هم افزایش یافته بنابراین با انتقال پایتخت نمی‌توان جلوی رشد جمعیت را گرفت.

وی با اشاره به رشد جمعیت کرج اظهار داشت: جمعیت کرج در سال ۳۵ با شهرهای بهبهان و درود هم اندازه بود اما در سال ۹۳ نسبت به این شهر رشد جمعیت ۱۵ برابری داشت و جمعیت به یک میلیون و ۹۴۰ هزار نفر در این شهر رسید که دلیل آن هم همسایگی با تهران است.

وی تاکید کرد: در حالی با رشد جمعیت در تهران مواجه هستیم که آب مورد نیاز این شهر از سد طالقان تامین می‌شود و همزمان با رشد جمعیت باید مسائل زیستی هم تامین شود.

در ادامه این برنامه لین‌جائلین نماینده شرکت ال اچ کره جنوبی درباره تجربیات انتقال پایتخت اداری از سئول به سجونگ گفت: اجرای این پروژه ۴۰ سال به طول انجامید هر چند که مخالفت‌هایی برای اجرای آن وجود داشت اما توانستیم با توسعه شهر سجونگ این پروژه عملیاتی سازیم و در حال حاضر ۲۰ سازمان و مرکز مهم اداری به این شهر منتقل شده و ۲۰ سازمان دیگر هم منتقل شود.

وی ادامه داد: برای توسعه شهر سجونگ ۲۰ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده بود که ۵ میلیارد دلار برای تامین اراضی، دو میلیارد هزینه ساخت و ساز محاسبه شد که ۸. ۵ میلیارد دلار آن توسط دولت تامین شد.

نماینده شرکت کره‌ای افزود: ۵۲ درصد شهر سجونگ فضای سبز است و تنها در ۳۰ درصد آن ساخت و ساز انجام شده است و از سال ۲۰۱۲ شاهد رشد جمعیت جوان در این منطقه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز