خبرگزاری کار ایران

ترکیه ۷۰ افسر ارتش را به ظن ارتباط با گولن اخراج می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۳۳۲

ترکیه شماری از افسران ارتش این کشور و کامندان ارگان‌های دولتی را به ظن اقدام علیه امنیت ملی اخراج و بازداشت می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سی‌ان‌ان ترک امروز –پنج‌شنبه- اعلام کرد که دادستان‌های ترکیه دستور دستگیری ۷۰ افسر ارتش را به اتهام ارتباط با «فتح‌الله گولن»، روحانی ترک‌تبار آمریکا صادر کرده‌اند. دولت ترکیه گولن را متهم می‌کند که کودتای نافرجامی را که در سال ۲۰۱۶ در این کشور روی داد، سازماندهی کرده است. 

به گزارش این شبکه خبری، پلیس همزمان عملیاتی را در ۳۸ حوزه در ترکیه آغاز کرده است؛ این عملیات در پی تجسس و تحقیقی صورت می‌گیرد که دادستان‌های دولتی در استان مرکزی قونیه آغاز کرده‌اند.

گفته می‌شود که مظنونان براساس شهادت سربازانی مورد پیگرد قرار گرفته‌اند که پیشتر به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن بازداشت شده بودند و به ظن تلاش برای جذب نیرو برای جنبش گولن تحت تعقیب قرار داشتند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که ترکیه ۱۶۰ هزار نفر را دستگیر و حدود همین تعداد از کارمندان دولت را پس از کودتای نافرجام در جولای ۲۰۱۶ اخراج  کرده است. آنکارا فتح‌الله گولن را مسئول این کودتا می‌داند؛ اتهامی که گولن آن را رد می‌کند.

در میان بازداشت‌شدگان، بیش از ۵۰ هزار نفر در طول فرآیند دادرسی به‌طور رسمی زندانی شده‌اند.

هم‌پیمانان غربی ترکیه این سرکوب‌ها را محکوم کرده‌اند. منتقدان «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه او را متهم می‌کنند که از کودتای ناموفق در این کشور به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کند. ترکیه اعلام کرده که این اقدام‌ها ضروری بوده و هدف از آن مبارزه با تهدید امنیت ملی این کشور است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز