خبرگزاری کار ایران

پلیس بریتانیا:

عامل اعصاب در ورودی منزل اسکریپال کار گذاشته شده بود

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۳۱۳

در ادامه تنش بر سر حمله به جاسوس سابق روس در خاک برتانیا، پلیس ضدتروریسم اعلام کرده که عامل اعصاب به‌کار رفته در این حمله نخستین‌بار در درب ورودی منزل این مامور سابق کار گذاشته شده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بنا به اعلام پلیس ضدتروریسم بریتانیا، «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه پیشین روس و دخترش در اثر عامل اعصابی مسموم شده‌اند که در ورودی درب منزل‌شان در انگلستان کار گذاشته شده بود.

پس از نخستین استفاده تهاجم‌آمیز از سلاح شیمیایی در خاک اروپا پس از جنگ جهانی دوم، بریتانیا «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، را مسئول این حمله دانست و کشورهای غربی حدود ۱۳۰ دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کردند. 

روسیه هرگونه استفاده از «نوویچک»، عامل اعصابی که نخستین‌بار در ارتش اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافت را رد کرده است و مسکو اعلام کرده که به گمان آن‌ها سرویس‌های مخفی بریتانیا در تلاش هستند برای روسیه پاپوش درست کرده و احساسات ضدروس ایجاد کنند. 

«دین هایدون»، هماهنگ‌کننده ارشد ملی پلیس ضدتروریسم بریتانیا، گفت: «به باور ما اسکیپرال ابتدا از درب منزلش به عامل اعصاب آلوده شده است.»

اسکاتلندیارد  در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا امروز، متخصصان بیشترین تجمع عامل اعصاب را در درب منزل اسکیپرال پیدا کرده‌اند.»

اسکیپرال و «یولیا»، دختر ۳۳ ساله‌اش از زمانی که در تاریخ چهار مارس بیهوش در نیمکتی در شهر سالیزبوری انگلستان پیدا شده‌اند، در وضعیت بحرانی قرار دارند. به گفته یک قاضی بریتانیایی، این احتمال وجود دارد که این پدر و دختر آسیب مغزی دائم دیده باشند. 

تلاش برای قتل اسکیپرال، کلنل سابق ۶۶ ساله اطلاعات روسیه که ده‌ها مامور روس را به سرویس جاسوسی بریتانیا (ام آی ۶) فروخت، روابط روسیه و انگلستان را به پایین‌ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل داده است.

پس از آن‌که بریتانیا ۲۳ شهروند روس را که معتقد بود تحت پوش دیپلماتیک به جاسوسی مشغول بودند از کشور اخراج کرد، روسیه نیز ۲۳ دیپلمات این کشور را از خاک خود بیرون کرد. ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی، از جمله بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، بیش از ۱۰۰ دیپلمات روس را از خاک خود اخراج کردند.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز