خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری و شرکت راه آهن برای ساخت خط ۷ قطارحومه‌ای در تهران

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۲۲۹

استاندار تهران در نشست ارزیابی حمل و نقل های ریلی استان تهران گفت: با تکمیل خطوط قطار حومه‌ای، باید روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر جابجا شوند.

به گزارش ایلنا، نشست ارزیابی حمل و نقل‌های ریلی استان تهران باهدف امضای تفاهم نامه ایجاد خط ٧ قطار حومه ای و همچنین هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی استان و معاونین و ادارات کل شرکت راه آهن با حضور مقیمی استاندار تهران،محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی ومدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ،معاون عمرانی استانداری ،جمعی از مدیران و رؤسای دستگاه های اجرایی استان،شماری از فرمانداران ،شهرداران و بخشداران و معاونین و مدیران کل شرکت راه آهن ؛ در سالن جلسات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ،برگزار شد.

تکمیل و احداث قطار های حومه‌ای ضروری است

محمد حسین مقیمی در این نشست با اشاره به جمعیت فزاینده ی استان و شهرهای جدید مثل پرند و پردیس ،استفاده از قطارهای حومه ای را برای کاهش ترافیک وآلودگی هوای شهر واستان تهران ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد و تأکیدکرد:طبق آمار کارشناسان درصورت تکمیل قطار حومه ای روزانه یک میلیون و دویست هزار نفر جابجا می شوند و این میزان در کاهش ترافیک و آلودگی شهرتهران بسیار مؤثر است.

مقیمی با ذکر این مطلب که امروزه استفاده از قطارهای حومه ای در سراسر دنیا به شکل گسترده ای گسترش یافته افزود:بعنوان نمونه در کشور ژاپن و شهر توکیو ٥٧درصد از سفرهای حومه ای مردم،از طریق قطارهای حومه ای صورت می گیرد در حالیکه در شهر تهران کمتر از نیم درصد سفرها با این نوع قطارها انجام می شود.

کار احداث و تکمیل خطوط قطار حومه ای تا سال ١٤٠٠

وی ترافیک موجود در شهر و مبادی ورودی و خروجی استان را معضلی با دایره ی وسیع از انواع آسیب ها برای شهروندان تهرانی توصیف کرد و افزود:در حال حاضر روزانه ٦٥٠هزار میزان خودرو ورودی و خروجی به شهر تهران داریم و در صورت بارگذاری جمعیتی در دو شهر جدید پرند و پردیس این میزان به بیش از دوبرابر خواهد رسید.

رییس شورای حمل و نقل و ترافیک استان تهران ادامه داد:چشم انداز ما این است که با برنامه ریزی صحیح و نگاه جامع و کارشناسی شده در حوزه ی حمل ونقل  بتوانیم تا سال ١٤٠٠متناسب با رشد جمعیت استان تهران ،حداقل ٥٠درصد سفرهای مردم از طریق قطار حومه ای صورت گیرد.

مقیمی صرفه جویی در مصرف سوخت را در کنار کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا از مزیت های استفاده از حمل و نقل ریلی برشمرد و یادآور شد:طبق نظر کارشناسان اگر یک نفر_کیلومتر از جاده به ریل منتقل شود به میزان ٢٠سی سی در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

وی ادامه داد :خوشبختانه رویکرد دولت در برای توسعه ی ناوگان حمل و نقل ریلی بسیار مثبت بوده و این اراده عزم وجود دارد که قطار حومه ای در استان تهران شکل بگیرد.

امضای تفاهم نامه خط ٧قطار حومه ای در استان تهران

استاندار تهران از احداث خط ٧قطار حومه ای در استان تهران خبر داد و افزود:تا کنون ٦خط قطار حومه ای در استان وجود داشت و در آینده ای نزدیک  با امضای تفاهم نامه بین استانداری تهران و شرکت راه آهن ساخت خط ٧عملیاتی خواهد شد.

مقیمی ادامه داد:خط ٧قطار حومه ای استان تهران شهرهای صفادشت،ملارد،شهریار،شهرقدس و اندیشه را به هم متصل خواهد کرد

وی روند پیشرفت فیزیکی قطارهای حومه ای در شهرهای پرند،پیشوا را خوب ارزیابی کرد و افزود:در قطار حومه ای در شهرستان اسلامشهر از کیلومتر ٣به بعد جابجایی درخت را داشتیم و با مذاکراتی که با مدیران شرکت راه آهن داشتیم این آمادگی وجود دارد که حدفاصل مترو آزادگان و ایستگاه قطار حومه ای اسلامشهر یک ایستگاه تبادلی داشته باشیم.

کارهای زیر بنایی نیازمند عزم جدی و همکاری های بین بخشی است

مقیمی راه اندازی قطار حومه ای در استان تهران را یکی از کارهای زیربنایی دانست و گفت:انجام کارهای زیر بنایی نیازمند عزم جدی و کار جهادی همه ی مدیران را می طلبد.

وی ادامه داد:توجه کنید که جمعیت حومه ی استان بالغ بر ٦میلیون نفر است یعنی جمعیت دو استان بزرگ کشور و اگر بخواهیم کاری بزرگ انجام دهیم نیازمند کار گروهی و منسجم هستیم .

استاندار تهران ادامه داد:تا جایی که اطلاع داریم تمامی کسانی که در این جلسه حضور دارند افرادی با اراده و علاقمند به انجام کارهایی بزرگ هستند.

وی سابقه ی احداث قطار حومه ای را در استان را نزدیک به ٤٠سال ذکر کرد و گفت:اگر بخواهیم بدون برنامه‌ریزی حرکت کنیم مثل ٤٠سال قبل هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و قطار حومه ای هم احداث نخواهد شد.

راه اندازی قطار حومه ای با سرفاصله ی ١٠دقیقه

استاندار تهران در ادامه یکی از ویژگی های قطار حومه ای در استان را جابجایی مسافر در سرفاصله ی ١٠دقیقه ذکر کرد و افزود:این آمادگی در مجموعه ی اجرایی استان و مجموعه ی شرکت راه آهن وجود دا رد که سرفاصله ی جابجایی مسافر ١٠دقیقه باشد .

مقیمی همکاری بی کم و کاست شهرداران و فرمانداران استان برای احداث و تکمیل قطار حومه ای استان را خواستار شد و گفت:فرمانداران به هیچ وجه حق دخالت در امور فنی و مهندسی که در حیطه ی وظایف شرکت راه آهن است را ندارند و فقط موظف به همکاری و بستر سازی احداث قطار حومه ای هستند.

وی ادامه داد:در تکمیل و احداث قطار حومه ای استان تهران فرمانداران و شهرداران به فکر نفع جمعی مردم باشند و هیچ کم کاری در این بخش پذیرفتنی نیست.

تشکیل کمیته ی راهبردی برای تکمیل قطار حومه ای

مقیمی همچنین از تشکیل کمیته ی راهبردی با حضور معاون عمرانی استانداری تهران،معاون فنی شرکت راه آهن و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت :این کمیته ی راهبردی بصورت منظم و مستمر هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه خواهد داد و پیگیری رفع مشکلات و موانع را بر عهده دارد و مصوبات آن برای همه ی فرمانداران و شهرداران لازم الااجرا خواهد بود.

وی افزود :در همه ی استان ها در صورت بروز مشکل بین دستگاه های اجرایی معاون عمرانی استاندار بعنوان مرجع رفع مشکل شناخته می شود و در خصوص بروز مشکلات احتمالی در احداث قطار حومه ای معاون عمرانی استانداری تهران به نمایندگی از استاندار مسوول پیگیر است.

احداث قطار حومه ای برای شهر پردیس

مقیمی با اشاره به تراکم و بارگذاری جمعیتی در شهر جدید پردیس گفت:با افتتاح مسکن مهر و تحویل به متقاضیان پیش بینی ما این است که این شهر تا اسفند ماه سال آینده جمعیتی در حدود ٧٠٠هزار نفر داشته باشد.

استاندار تهران کاهش بار ترافیک را یکی از مزایای توسعه ی حمل و نقل ریلی برشمرد و افزود:اگر افق جمعیتی شهر پردیس را در نظر بگیریم این یعنی اینکه هر شهروندی که می خواهد از این شهر خارج یا به این شهر وارد شود باید به مدت ٤٥دقیقه در ترافیک منتظر بماند تا به عوارضی این شهر برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز