خبرگزاری کار ایران

چالش‌های صنعت اسباب‌بازی بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۴۶۵

در سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی با الگوی اسلامی دو نشست تخصصی در حوزه تولید اسباب‌بازی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، عصر چهارشنبه ۱۳ دی ماه نشست بررسی چالش‌های صنعت اسباب بازی برگزار شد که امیرحسن سلام‌زاده به عنوان مجری این نشست اظهار داشت: بررسی چالش‌هایی که در مسیر ایجاد سرفصل بازی مرور کنیم مشکلی که ایجاد شده خیلی ما جدی نمی‌گیریم و بدون اینکه نقدی بر سازمان باشد می‌خواهیم درد‌ها و چالش‌ها را بدون دغدغه بیان کنیم.

وی ادامه داد: ما پیگیر انجمن تولید کنندگان اسباب بازی هستیم و باید برای انجمن اسباب بازی ماموریت‌ها، اهداف و چشم انداز داشته باشیم و بیشتر هدفمان این است اگر انجمن تشکیل شد مشخص کنیم که کدام چالش را می‌خواهد حل کند.

در ادامه جوانشیر بنیاب مدیر مرکز سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان گفت: صنعت اسباب بازی به عنوان یک پتانسیل است که اگر ما برای آن یک افق نداشته باشیم فایده نخواهد داشت ما باید افق صد ساله را ببینیم و برای ۲۰ سال آینده انسان تربیت کنیم.

وی افزود: اسباب بازی یکی از نیازهای بشر است که نشاط‌آور است و اسباب بازی برای بازی است که حضور بازی به عنوان یک واقعیت لازم در محیط‌های اجتماعی است.

بنیاب گفت: مسئله نگاه جمعی را برای نشاط به عنوان مغز بازی پیش‌بینی کنیم و از کسانی که آگاهی دارند دعوت کنیم فقط اسباب بازی ساز نیاید بلکه مشاور بیاید و این محصول راه خود را باز کند.

درادامه شجاع الدین موسوی‌زاده تولید کننده اسباب بازی گفت: کسانی که وارد صنعت بازی می‌شوند باید مدیریت داشته باشد همچنین وقتی می‌خواهیم سرگرمی ایجاد کنیم باید سه بخش را در نظر بگیریم. یکی بخش سرگرمی بازی و سرگرمی‌های خلاق و سرگرمی‌های خلاق فکری که برای رشد جامعه موثر است.

وی افزود: تولید و خلاقیت زیاد شده است اما بازار ضعیف است وعده‌های دولتی باید عمل شود حوزه دولتی نیز باید کمک کند ما ۱۲ هزار وارد کننده اسباب بازی داریم‌‌ همان گونه که رویکرد ما این است که آینده ما راکودکان تامین می‌کنند و برای خودمان باید این کودکان را تربیت کنیم باید بازی‌هایمان خلاق باشد تا بتوانیم کودکانی خلاق برای اینده تربیت کنیم.

درادامه فقیهی از شرکت فکرانه که در زمینه تولید بازی‌های فکری فعال است اظهار داشت: یکی از گره‌های اصلی سرمایه گذاری برای بازی برآورد میزان تیراژ فروش است یکی از دلایلی که باعث می‌شود کالا‌ها از نظر تنوع و کیفیت خوب نباشد عدم اطلاع و دسترسی به مخاطبان و تیراژ لازم است.

وی گفت: تازمانی که یک رسانه و فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی وجود نداشته باشد نمی‌توان چالش‌های این صنعت را برطرف کرد امیدوارم با کمک هم بتوانیم ظرفیت سازی در بخش‌های مختلف انجام دهیم.

درادامه می‌ر‌محمد صادقی دارنده شرکت اسباب بازی بیان داشت: برای فروش محصولات به فروشنده و قبل از آن به تبلیغات نیاز داریم ولی صدا وسیما این اولویت را گرفته است ما اگر هم محصول خوبی داشته باشیم ولی تبلیغات خوبی نشود محصول به فروش نمی‌رود.

همچنین حیدری تولید کننده اسباب بازی با اشاره به اینکه ما در صنعت اسباب بازی متولی نداریم گفت: صنعت اسباب بازی صنعت نفر بری است ولی هنوز فهم این موضوع وجود ندارد باید یک درک حاکمیتی وجود داشته باشد باید به سمت طراحی برویم و از کپی کاری بپرهیزیم با اسم مهندسی معکوس کپی کاری می‌کنیم و به هیچ جایی با این دید نخواهیم رسید.

درادامه علیرضا متوسط از مجموعه بامی باکس اظهار داشت: ما بازار مستعدی داریم که محصول ندارد باید در بحث تولید بازاریابی و فروش نیز بکوشیم.

همچنین در ادامه دیگر تولید کنندگان و طراحان به مشکلاتی از قبیل نداشتن مدیریت دانش در صنعت اسباب بازی، تبلیغات ضعیف در بحث طراحی وتولید اسباب بازی‌، مالیات‌های سنگین‌، حمایت نشدن از طرف دولت‌، آموزش‌های تخصصی در بخش تجاری سازی و سرانه پایین اسباب بازی اشاره کردند.

یکی از طراحان اسباب بازی گفت: مصرف اسباب بازی در ایران پایین است و ۱۰ دلار در سال برای هر کودک ایرانی است در حالی که در کشورهای همسایه ما این رقم ۳۰ دلار در ماه است که امیدوارم با ترویج خرید اسباب بازی و استفاده از بازی در آموزش و پرورش این سرانه را بالا ببریم.

جای خالی کاراک‌تر انیمیشنی داخلی برای رقابت با نمونه‌های خارجی

همچنین درنشست «بازار‌پردازی در صنعت اسباب بازی» جای خالی کاراک‌تر انیمیشنی داخلی برای رقابت با نمونه‌های خارجی بررسی شد.

پژوهشگر، طراح و تولید کننده اسباب بازی در نشست «بازار‌پردازی در صنعت اسباب بازی» با بیان اینکه در بحث بازار‌پردازی صنعت اسباب بازی در ایران موانع بسیار زیادی وجود دارد، گفت: یکی از موانع اصلی این است که شخصیت ایرانی که تبدیل به انیمیشن شود و قابل رقابت با شخصیت‌های خارجی باشد نداریم.

حامد تاملی پژوهشگر، طراح و تولید کننده اسباب‌بازی در نشست «بازار‌پردازی در صنعت اسباب بازی» که عصر چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۶ در بوستان گفتگو برگزار شد با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم در بازار‌پردازی صنعت اسباب‌بازی موفق باشیم‌، گفت: در حاشیه این نشست درباره بازاریابی انیمیشن «فیل شاه» اولین انیمیشن سه بعدی بلندی است که امسال برای اولین بار در جشنواره سودای سیمرغ شرکت داشته است نیز با تولیدکنندگان این انیمیشن بحث و بررسی شد.

وی افزود: موضوع نشست به طور خاص درباره بازاریابی محصولات جانبی مرتبط با انیمیشن است. بازار‌پردازی معمولا یک نگاه بازار یابانه به کل محصولات فرهنگی بخصوص انیمیشن است و معنی کلی آن اینست که فرآیندهایی که در خرده‌فروشی محصولات برای فروش بالا صورت می‌گیرد؛ هر فرآیندی که بتواند محصول ما را بیشتر معرفی کند و فروش آن محصول مورد نظر را افزایش دهد، بازار‌پردازی در صنعت اسباب‌بازی محسوب می‌شود. چیزی که در این نشست به آن پرداخته‌ایم بازاریابی شخصیت‌ها است.

این کار‌شناس اضافه کرد: در واقع بازاریابی از یک شخصیت انیمیشن گرفته می‌شود و ما سعی می‌کنیم محصولات دیگری مانند لباس، وسایل آرایشی بهداشتی مانند صابون، اسباب‌بازی، نوشت‌افزار را بیشتر معرفی کنیم و فروش آن را بالا ببریم و در این مسیر از کاراکترهای مختلف انیمیشن استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث بازار‌پردازی در صنعت اسباب‌بازی در ایران موانع بسیار زیادی وجود دارد خاطرنشان ساخت: یکی از موانع اصلی این است که شخصیت ایرانی که تبدیل به انیمیشن شود و قابل رقابت با شخصیت‌های خارجی باشد نداریم. باتوجه به اینکه شخصیت‌های اسطوره‌ای زیادی در تاریخ ایران وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم تصویری از این شخصیت‌ها به مخاطب نشان دهیم به طور قطع نمی‌توان همزادپنداری شخصیت را با مخاطب داشته باشیم.

تاملی تصریح کرد: شخصیت‌های بسیار جذاب خارجی وجود دارد که در دسترس است چون در ایران قانون کپی‌رایتی وجود ندارد، می‌توان به هر کاراکترخارجی در ایران پرداخت. باید اعتراف کنم کشور‌های دیگر در بحث شخصیت‌پردازی، داستان‌پردازی، تصویر‌سازی انیمیشن خیلی خوب توانستند کار کنند و به‌دلیل جذابیت‌هایی که به کار برده‌اند کودکان زیادی را طرفدار شخصیت‌های انیمیشن کرده‌اند. کاراکترهای انیمیشن‌ها در خیالات کودکان حک شده‌اند و از ذهن آن‌ها پاک نخواهد شد و به عنوان یک الگو در زندگی کودکان درآمده است.

 این پژوهشگر، طراح و تولید کننده اسباب بازی در ادامه گفت: در بحث بازار‌پردازی اگر بخواهیم یک کاراک‌تر را در محصول فرهنگی استفاده کنیم باید پول هنگفتی هزینه کنیم اما در ایران چون قانون کپی رایت اجرا نمی‌شود در نتیجه یک ریال هزینه نمی‌شود در جهان شرکت‌هایی وجود دارد که کاراصلی آن‌ها گرفتن مجوز از سازنده کاراک‌تر است پس از گرفتن مجوز اقدام به استفاده از آن شخصیت در فروش محصولاتشان می‌کنند. چراکه در ایران چنین کمپانی‌هایی نداریم که بتواند به طور متمرکز این قضیه را مدیریت کند در ‌‌نهایت ما یک سبد کالایی متنوع از محصولات یک کاراک‌تر در ایران نداریم.

وی در پایان یادآور شد: برای اینکه بتوانیم در بحث بازار‌پردازی صنعت اسباب‌بازی ایران موفق شویم ابتدا باید یک محصول خیلی خوب فرهنگی تولید کنیم و با گذاشتن وقت کافی بتوانیم یک کاراک‌تر با کیفیت طراحی و تولید کنیم. در مرحله دوم اگر انیمیشنی تولید می‌کنیم به بازار‌پردازی آن نیز باید فکر کنیم.

سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی ایرانی با الگوی اسلامی از ۱۳ تا ۱۷ دی ماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو برپا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز