خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان:

خوزستان از کم حاشیه‌ترین استان‌های کشور است

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۳۱

استاندار خوزستان ضمن تاکید بر تلاش بیشتر برای پیشرفت استان خوزستان را کم حاشیه ترین استان کشور از جهت پیشبرد اقدامات در حوزه های مختلف نامید.

ایلنا - بندر امام خمینی(ره): استاندار خوزستان گفت: در سالی که گذشت، در تامین منابع بیشترین فشار به حوزه مالیاتی و سایر درآمدها وارد آمد و طبیعتا اعتبارات به طور کامل و حتی به میزان به سال قبل هم تامین نشد. از سوی دیگر، افزایش نرخ ارز و تغیرات قیمت ها در بازار، وقت بسیاری از مدیران را گرفت و این موارد موجب شد همه تلاش خود برای مراقبت بیشتر از وضعیت بازار، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز و همچنین حفظ وضعیت اشتغال و افزایش اشتغال به کار گرفته شود.

به گزاش ایلنا از خوزستان، حجازی تصریح کرد: احتمال آسیب دیدن واحدهای تولیدی، کشاورزی و صادرات به دلیل این تغییرات قابل تصور بود و برای پیشگیری از این موضوع، بسیار تلاش شد. مقام معظم رهبری نیز از ابتدا به موضوع ورود کردند و تذکرات لازم را دادند و دولت، مجلس و قوه قضاییه را مکلف کردند که در این زمینه با جدیت وارد شوند و با همدلی، همراهی و همگرایی مسایل را حل کنند.
وی خوزستان را کم حاشیه ترین استان کشور از جهت پیشبرد اقدامات در حوزه های مختلف نامید و خاطرنشان کرد: در استان هماهنگی کامل میان دستگاه ها وجود دارد؛ در سالی که گذشت تلاش شد که این همدلی در مجموعه استان حفظ شود و این موضوع موجب شد که علی رغم وجود محدودیت منابع و امکانات، شاخص های رشد در حوزه های مختلف قابل قبول باشد.
استاندار خوزستان ادامه داد: در حوزه سیاسی اجتماعی و فرهنگی، در زمان فعالیت دولت های نهم و دهم، تاسیس 57 شهرستان، بخش و شهر جدید در استان خوزستان مصوب شد که عمده آن در سال 91 انجام شد؛ شهرستان های کارون، حمیدیه، آغاجاری و اروند امسال به شهرستان تبدیل شدند.
حجازی در خصوص وضعیت کارگری و مشکلات مربوط به این حوزه در استان، گفت: مشکلات در بسیاری از واحدها تا حدود زیادی حل شده و تا پایان فروردین ماه سال 92 نیز دیگر در این بخش مشکلی نخواهیم داشت. در این حوزه، 12 هزار نفر در بخش مشاغل سخت و زیان آور به بازنشستگی رسیدند و مسایل مربوط به معوقات آنها تا حدود زیادی حل شد و از سیستم کار اجرایی خارج شدند.
وی اظهار کرد: با وجود محدودیت های مالی، فعالیت ها در بخش فرهنگی کاهش یافت، ولی متوقف نشد. سعی شد از ظرفیت و امکانات دستگاه ها استفاده و با کاهش هزینه های غیرضروری، فعالیت های فرهنگی و ورزشی در استان انجام شود. برگزاری 136 جلسه استانی و 405 جلسه شهرستانی در حوزه فرهنگی اجتماعی، نشان دهنده فعالیت بسیار جدی مسئولان در این حوزه است. در حوزه ورزش، امسال شاهد اتفاقات بسیار شیرینی در المپیک لندن بودیم و کسب چهار مدال در این رقابت ها توسط نمایندگان خوزستان، سال بسیار خوبی را برای استان رقم زد.
حجازی گفت: در سال 91 نمایندگان خوزستانی مفتخر به کسب 135 مقام کشوری، 51 مدال بین المللی، 24 مدال آسیایی و 19 مدال جهانی شدند.
استاندار خوزستان در خصوص رسیدگی به مشکلات مردم، افزود: در استان فضایی فراهم شد که بیش از 18 هزار نفر به طور مستقیم به سامانه سامد مراجعه کردند که عمده آنها نتیجه پیگیری های خود را گرفتند. همچنین 215 هزار نامه تنها در سال 91 به نهاد ریاست جمهوری، مقامات کشوری و یا به استانداری خوزستان رسیده است.
وی تصریح کرد: در حوزه پژوهش و توسعه منابع انسانی، خوزستان پس از تهران تنها استانی بود که در میان 20 طرح پذیرفته شده در جشنواره علم تا عمل، دو طرح برگزیده داشت. این طرح ها برای تجاری سازی در کشور به تصویب رسیده اند. برای تامین نیروی انسانی دستگاه های اجرایی با سه هزار پست سازمانی، پذیرفته شدگان دو مرحله آزمون استخدامی از سال آینده در مشاغل اداری به کار گرفته می شوند.علاوه بر این نیز 2 هزار نفر دیگر از طریق سهمیه ملی و آزمون های مختلف در دستگاه ها کار خود را آغاز می کنند. همچنین هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر به طور مستقیم و بدون آزمون، طبق قوانین موجود در سازمان ها، ادارات و شرکت ها استخدام شدند که در مجموع 6 هزار نفر در سال 91 استخدام شدند.
حجازی خاطرنشان کرد: البته خوزستان در این بخش سهم قابل توجهی به میزان حداقل 12 هزار نفر در سال 92 دارد که ظرفیت بسیار خوبی است. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی همه سازمان های دولتی، غیر از شرکت های دولتی تابع که تابع مصوبات مجمع هستند، به طور صد در صد انجام شده است.
وی ادامه داد: در حوزه امنیت و مرزها، باید از شورای تامین شهرستان ها و استان تشکر کرد؛ استان با دارا بودن 600 کیلومتر مرز آبی و خشکی، در مسیر عبور قاچاق مواد مخدر قرار دارد که تلاش بسیار خوبی در این حوزه انجام شد و استان در زمینه مبارزه با مواد مخدر در جایگاه خوبی قرار دارد. در حوزه امنیت و مرز نیز اراضی قابل توجهی از میادین آلوده به مین پاکسازی شده اند؛ مناطقی ازجمله غرب شوش، دشت آزادگان، هویزه و غرب خرمشهر آلوده به مین بود که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود که 32 هزار از این اراضی پاکسازی شد و اقدامات اقتصادی و کشاورزی در این مناطق آغاز شد. البته هنوز کامل نشده و امیدواریم پروژه پاکسازی در سال 92 تکمیل شود.
استاندار خوزستان اظهار کرد: در دولت نهم و دهم 101 میلیون و 380 هزار هکتار از اراضی پاکسازی شده اند و می توان گفت بیش از 70 درصد کل اراضی آلوده اکنون پاک شده است.
حجازی با اشاره به اخذ مجوز برای تردد زوار استان، در برخی مناسب های خاص، گفت: زوار خوزستانی در دو مناسبت روز عرفه و اربعین، علاقمند به حضور در عراق هستند، به همین دلیل مجوز لازم برای 130 هزار نفر در سال 91 اخذ شد و این امر برای نخستین بار در خوزستان رخ داد. این افراد از دو مرز شلمچه و چزابه با پای پیاده به عراق اعزام شدند.
وی افزود: در حوزه ترافیکی و امنیتی، نصب دوربین های مداربسته در معابر شهری در دستور کار قرار گرفت و در حال انجام است. این اقدام هم در بحث کنترل ترافیک و هم در بحث امنیت شهروندان موثر است. در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 230 قاچاقچی بزرگ و حرفه ای دستگیر شدند و 110 منطقه آلوده به مواد مخدر نیز شناسایی و پاکسازی شد؛ البته شناسایی دیگر نقاط آلوده نیز اکنون در حال انجام است.
استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش عمرانی، تصریح کرد: در حوزه عمرانی 5 هزار و 458 پروژه، علی رغم کمبود منابع و اعتبارات، با اعتباری به میزان 20 هزار میلیارد ریال در استان خوزستان انجام شده و یا در حال انجام است. حدود 32 درصد از اعتبارات استانی و 18 درصد از محل اعتبارات ملی به این پروژه ها تخصیص یافته است. بیشترین تخصیص عمرانی کشور در میان 31 استان مربوط به خوزستان بوده است.
حجازی خاطرنشان کرد: امسال 710 پروژه عمرانی در هفته دولت، دهه فجر، سفر رئیس جمهور، معاون اول و مقامات کشوری به ارزش هزار و 670 میلیارد تومان و اشتغال مستقیم 15 هزار و 700 نفر به بهره برداری رسید. خوزستان بیشترین پیشرفت را در حوزه پروژه های مهر ماندگار داشته است و ارزش 75 طرح مهر ماندگار در استان 16 هزار میلیارد تومان است. 18 پروژه از این طرح ها بهره برداری شده است و 12 پروژه نیز آماده بهره برداری است. در بخش مسکن مهر نیز با تلاش مسئولان شهرستان ها، 808 هزار واحد ثبت نام انجام شده است و در قالب مسکن مهر خودمالکی، بافت فرسوده و انبوه سازی قریب به 42 هزار و 500 واحد بهره برداری شده است. 31 هزار و 500 واحد به ارزش 16 هزار میلیارد ریال امسال به انجام رسیده است.
وی ادامه داد: امسال به همت آبفا و شرکت آب و برق استان، اوراق مشارکت به ارزش هزار میلیارد تومان به فروش رسید. امیدواریم در مرحله بعد 100 میلیارد تومان دیگر به عنوان سهم سال 91 به منابع استان افزوده شود.
استاندار خوزستان به واگذاری شرکت فولاد خوزستان به بخش خصوصی، به ارزش 700 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: 42 درصد از این میزان به پروژه هایی مانند خطوط راه آهن لرستان به خوزستان، خط دوم اندیمشک به اهواز، اهواز به خرمشهر، اهواز به بندر امام، خط جدید بندر امام به خرمشهر و آزادراه اندیمشک اهواز اختصاص یافت.
حجازی افزود: بر اساس مستندات رسمی مرکز آمار ایران، بیشترین سهم جمعیتی خوزستان بین 15 تا 39 سال است. مفهوم این آمار این است که در بخش مراکز آموزشی و آموزش عالی و همچنین اشتغال بیشترین فشار به استان وارد می شود. جوان بودن جمعیت نشان می دهد که افراد جویای کار در استان بسیار زیاد است و آماده اند که در عرصه تولید قرار بگیرند و باید برای این قشر برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: در سال 90 جمعیت بالای 10 سال در زمینه مشارکت اقتصادی در کشور 37 درصد بود، این در حالی است که در سال 91 این رقم به 38 درصد افزایش یافت. نرخ مشارکت در استان در همین دوره 32 درصد بوده و در سال 91 این رقم به 34 درصد رشد یافت. در نقطه مقابل مشارکت اقتصادی، یعنی نرخ بیکاری در جمعیت بالای 10 سال در کشور در سال 90 به میزان 11.1 درصد بود که این میزان در استان، 9.3 درصد بوده است. در سال 91، جمعیت بیکار کشور 1.3 درصد افزایش یافت و در استان نیز این میزان حدود 4 درصد افزایش یافت که این رشد، به دلیل مشکلات واحدهای تولیدی و رسیدن افراد به سن اشتغال بوده است.
استاندار خوزستان تصریح کرد: اشتغال در بخش خصوصی نکته بسیار مهم و قابل تحققی است. این موضوع همیشه دغدغه بوده که اشتغال تنها در بخش دولتی دیده می شود و باید تلاش کنیم که مشارکت مردم و جوانان را در بخش های خصوصی افزایش دهیم. اشتغال در بخش خصوصی در کشور 82.6 درصد و در خوزستان، 77 درصد است. اشتغال در بخش عمومی کشور 17.4 درصد و در خوزستان 13.7 درصد است.
حجازی گفت: میزان اشتغال در بخش کشاورزی در کشور 18.4 درصد و در خوزتسان 16.7 درصد است؛ در بخش صنعت نیز این میزان در کشور 33.4 درصد و در خوزستان 35 درصد است. در بخش خدمات نیز این میزان 48 درصد و در خوزستان 49 درصد است.
وی در خصوص صادرات غیرنفتی در سال 91 افزود: کشور 25 درصد و خوزستان حدود 11 درصد در بخش صادرات غیرنفتی کاهش داشته است. حدود 4.5 میلیارد دلار درآمدهای خوزستان از محل صادرات غیرنفتی در 11 ماهه امسال بوده است.
استاندار خوزستان در پایان به انتخابات آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به برگزاری دو انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری، حجم قابل توجهی از کار بر عهده دستگاه های مربوطه است. اگر مراقب نباشیم، طرح های در دست اقدام در حوزه کشاورزی و دیگر حوزه ها آسیب می بینند. تا زمانی که هستیم، بر این موضوع تاکید می کنیم که برگزاری انتخابات نباید بهانه ای برای آهسته شدن روند پیشرفت طرح ها و اقدامات برنامه ریزی شده باشد و وظیفه داریم تا روز آخر کار کنیم. خوزستان هنوز زخم های زیادی دارد که باید بر آنها مرهم گذاشته شود و مشکلات استان باید حل شوند. مسایل انتخابات و تغییر دولت نباید بهانه شود.
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز