خبرگزاری کار ایران

کولایی در مراسم روز دانشجو در یزد:

سرمایه‌سوزی عظیمی در حال رخ‌دادن است/ جامعه ایران نیازمند توجه جدی به عامل انسانی

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۰۲۷

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت: با مرور وضعیت توسعه جامعه و جایگاه زنان در جامعه به نظر می رسد نیازمند نقد برنامه های توسعه کشور و توجه جدی به عامل انسانی و مقوله فرهنگ در روند توسعه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ الهه کولایی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه یزد اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور گسترده اجتماعی زنان در عرصه انتخابات‌ها هستیم، اما این حضوری توده‌ای است که تنها برای به قدرت رساندن مردان به کار می رود و خود زنان نمی‌توانند سهمی از قدرت را به دست آورند.

وی ادامه داد: در واقع در دوران پس از انقلاب شاهد رشد زنان در شاخص‌های آموزش و بهداشت هستیم اما این رشد به طور متوازن در همه زمینه‌ها دیده نمی‌شود.

کولایی با اشاره به تاکید برنامه‌های توسعه سوم و ششم بر ارتقای شاخص‌های جنسیتی در روند توسعه، بیان داشت: متاسفانه به‌رغم وجود این تاکیدات، در کشور هنوز نگاه نرم افزاری و فرهنگی به بحث توسعه شکل نگرفته که می توان گمشده توسعه در ایران همین موضوع است.

او ادامه داد: نگاه عمرانی در توسعه را به راحتی می توان با واردات مواد اولیه، کالا و ماشین آلات در کشور ایجاد کرد اما ساختن انسان‌هایی که بتوانند زمینه ساز توسعه کشور باشند، نیازمند نگاهی عمیق‌تر به مقوله توسعه است.

وی افزود: تربیت انسان‌هایی که بتوانند حاملان توسعه حتی در درون خانه‌ها باشند، جز با توجه به مقوله فرهنگ و مخصوصا جایگاه زنان میسر نمی‌شود. در واقع تفاوت روند حرکت کشورهای توسعه یافته نیز در توجه به فرهنگ و عامل انسانی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه در دنیای امروز مفهوم مرزهای ملی دیگر جایگاهی ندارد، عنوان کرد: امروزه دیگر الگوها فقط در درون کشورها ساخته نمی‌شود بلکه از مرزها عبور می‌کنند و اگر در درون کشورها برای الگوهای فرهنگی برنامه‌ای وجود نداشته باشد، آسیب پذیری آن جامعه بیشتر شده و الگوهای بیرونی قدرت اثرگذاری بیشتری پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: امروزه تلاش همه جوامع در جهت بالا بردن شاخص‌های توسعه و سطح رفاه مردم هستند و دولت‌ها هم نمی‌توانند تصویری که از دیگر جوامع مخابره می شود را فیلتر کنند و به هرحال مردم از وضع دیگر جوامع با خبر می شوند؛ در واقع اگر دولت ها نتوانند رضایت درونی ایجاد کنند، الگوهای بیرونی عرصه ورود پیدا می کنند.

کولایی ادامه داد: در دنیای امروز حتی کشورهای غرب آسیا هم به دنبال جبران گذشته و بالا بردن حضور زنان در اجتماع هستند که البته نگاه این جوامع به الگوهای غربی بدون توجه به شرایط درونی جامعه خودشان است.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی گفت: در جامعه ایران هم مسئله زنان و جوانان به دلیل نیازی که به تغییر احساس می‌شود، مطرح است، اتفاقا زنان و جوانان ما نشان داده اند ظرفیت و توانایی لازم برای حضور در اجتماع را دارند اما به دلیل سیطره نگاهی که این توانایی را باور نداشته و حتی آن را انکار می کند، امکان دستیابی به جایگاه‌های بالای اجتماعی و سیاسی را پیدا نمی‌کنند.

کولایی در ادامه گفت: شرایط گفته شده موجب فرار مغزها از کشور شده و در واقع سرمایه سوزی عظیمی در حال رخ دادن است. ما در طول سالیان بر روی ارتقای توانمندی‌های زنان و جوانان سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنیم اما فرصت بهره برداری از آن را پیدا نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد شرایط برابر برای همه شهروندان توسط دولت حکم قانون اساسی است، گفت: به نظر می رسد باید در این زمینه به تجربه کشور‌های توسعه یافته نگاه کنیم، مخصوصا که ما نگاهی دینی به توسعه داریم و لازم است به زنان و جوانان توجهی ویژه نشان دهیم. در واقع آیا با وجود فرار نخبگان از کشور می توانیم در افق 1404 به قدرت برتر منطقه تبدیل شویم؟

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز