خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

اختیارات مدیران مدارس باید افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۱۲۴

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از مرجعیت مدارس به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت فاصله زیادی داریم، گفت: در حال حاضر مدارس فقط مجری دستور‌های نظام‌های بالاتر هستند که این رویه باید تغییر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: برای بنده مایه افتخار است که در بین همکارانم هستم، اما  متاسفانه نتوانستم این ترم به عنون مدرس فعالیت کنم.

او در باره سیاست‌های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم گفت: یکی از نظریه‌های مدیریت آموزشی این است که مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت قرار گیرد و توانایی تصمیم‌گیری از نظر حقوقی داشته باشد اما متاسفانه با وجود تلاش‌های مسئولان در گذشته این موضوع پیشرفت قابل توجهی نداشته است و مدارس به عنوان جزء پیچیده‌ای در نظام آموزشی صرفا مجری دستورات نظام‌های بالاتر هستند.

بطحایی افزود: مدرسه در شرایطی به سوی آموزش مترقی حرکت می‌کند که به عنوان کانون اصلی باشد و امروز ما از این موضوع فاصله زیادی داریم اولین سیاست آموزش و پرورش حرکت باشتاب به این سو است تا بتوانیم مدارس را به جایگاه اصلی خود نزدیک کنیم و به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت آن را تثبیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه امروز سندی در اختیار داریم که مسیر حرکت ما را روشن کرده و دیگر نیازی به برنامه‌ریزی نداریم سند تحول بنیادین در شش زیرنظام، باید اجرا شود و اجرای آن تا حدود زیادی مسیر درست آموزش و پرورش را روشن می‌کند البته این سند خالی از اشکال نیست اما همه راهکارهای آن عملیاتی هستند.

او با اشاره به اینکه برای تحقق هدف مرجعیت مدرسه گفت: ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت مدیریت در مدارس یکی از مولفه‌های مهمی است که می‌توان در جهت تفویض اختیار به مدیران اجرایی شود. ما باید با توجه به شایستگی‌های مدیران مدارس اختیارات آنها را بالا ببریم. در سال جاری با روش‌های هوشمند و به صورت مستمر دانش، مهارت و توانایی مدیران ارتقا داده خواهد شد و آنها را به شایستگی درخورشان خواهیم رساند تا بتوانیم قدر مطلق مدیران و مدیریت مدارس را افزایش داده و باعث ارتقای سیستم آموزشی شویم.

بطحایی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های خوبی مانند فناوری وجود دارد که می‌تواند مدیران را به صورت مستمر با دانش‌ها و توانایی‌هایشان آشنا کرد تا آنها نیز در این جهت تمرین کنند. نقص عمده ما در توسعه کشور در سطوح مدیریت و برنامه‌ریزی است ما نمی‌توانیم از خلاقیت و روش‌های جدید در مواجهه با مشکلات استفاده کنیم متاسفانه همیشه یاد گرفتیم از تجربه‌های گذشته‌مان برای حل مشکلات و موانعی که در پیش رو داریم استفاده کنیم و همین مساله سیستم مدیریتی را در کشور قفل کرده است.

او با بیان اینکه برای عبور از موانع نیاز به راهکارهای جدید است گفت: مدیر مدرسه باید از روش‌های جدید استفاده کنند و شایستگی خود را ارتقا دهد تا برای مشکلات راه حل‌های جدید داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تفویض اختیار به مدارس گفت: اختیارات از سطوح بالا به مدارس داده خواهد شد مدارس باید اختیار تصمیم‌گیری داشته باشند.

بطحایی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما برای مرجعیت مدارس استقرار نظام کنترل کیفیت است. که در گذشته به صورت پراکنده وجود داشته و محتوای کنترل کیفیت باید به صورت کامل و با توجه به شاخص ها در سامانه‌ای جمع‌آوری شود و با رتبه‌بندی مشخص شود که اطلاعات مدیران، معلمان و مدارس ما چگونه است تا مدارس بتوانند رو به جلو پیشرفت کنند. اگر این برنامه‌ها با جدیت دنبال شود قطعا به هدف مورد نظر بسیار نزدیک خواهیم بود.

او درباره دیگر اهداف آموزش و پرورش در دولت دوازدهم گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و صحبت‌های رئیس جمهوری درباره دوره‌های آموزشی و مهارتی برای دانش آموزان باید تلاش کنیم قبل از دانشگاه مهارت دانش آموزان تقویت شود. به طور مثال مهارت‌های زندگی با توجه به الگوی ایرانی – اسلامی که متاسفانه امروز در دانش آموزان بسیار ضعیف است باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مهارت‌های پایه و کارآفرینی گفت: علاقمند کردن دانش آموزان به حوزه اشتغال یکی از مهارت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد خوشبختانه با همکاری وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای قراردادی در همین هفته امضا خواهد شد تا برای دوره متوسطه دوم پودمان‌های مهارتی با محور کارآفرینی برگزار شود. این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در مدارسی که امکانات دارند اجرا خواهد شد.

بطحایی افزود: توسعه آموزش فنی حرفه‌ای نیز از دیگر اهداف مهارت محور است تا افرادی که بعد از دیپلم برای اشتغال به کار آماده کنند، این مساله در دهه هفتاد با تعریف کار و دانش آغاز شد، اما متاسفانه در دوره‌های گذشته به فراموشی سپرده شد طبق برنامه‌ریزی اشتغال در تلاش هستیم این موضوع و این حلقه گمشده دوباره به سیستم آموزشی باز گردد تا بتوانیم مهارت‌های منجر به اشتغال را توسعه دهیم. اتصال آموزش‌های مهارتی به اشتغال باعث رونق بازار کار و توسعه اشتغالزایی نیز خواهد شد.

گفتنی است؛ سند راهبردی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کتاب یکی از شهدای این دانشگاه در این مراسم به دست وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز