خبرگزاری کار ایران

زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

کد خبر : ۵۳۶۳۸

ثبت نام انتخابات میان دوره‌ای چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از پانزدهم فروردین ۹۲ آغاز می‌شود/ ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم ۲۶ فروردین ۹۲ خواهد بود.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، ۱۷ اردیبهشت ۹۲ آغاز می‌شود.
نوری افزود: ثبت نام انتخابات میان دوره‌ای چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از پانزدهم فروردین ۹۲ آغاز می‌شود.

وی گفت: ثبت نام اولین میان دوره‌ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران و ملک شاهی در استان ایلام، فیروزکوه و دماوند در تهران، تویسرکان در همدان و تنکابن، رامسر و عباس آباد در استان مازندران، هفدهم فروردین ۹۲ آغاز می‌شود.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم ۲۶ فروردین ۹۲ خواهد بود.

نوری افزود: در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، همه متولدان ۲۴ خرداد ۱۳۷۴ به قبل مشمول شرایط اخذ رأی خواهند بود و این افراد باید ضمن همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی خود را نیز ارائه دهند.

وی گفت: چنانچه این افراد تاکنون به هر علتی کارت ملی خود را تحویل نگرفته‌اند می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال استان‌ها و شهرستان‌ها، کارت ملی خود را دریافت کنند.

نوری درباره تغییرات قانون شوراهای شهر و روستا نیز افزود: یکی از تغییرات، مدرک تحصیلی داوطلبان است که در این باره در روستاهای تا ۲۰۰ خانوار ملاک خواندن و نوشتن است و سطح سواد برای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار، دیپلم پیش بینی شده است.

وی گفت: در حوزه شهر‌ها هم در شهرهای تا ۲۰ هزار نفر، ملاک عمل فوق دیپلم است و بالا‌تر از آن مدرک تحصیلی لیسانس و معادل لیسانس است که داوطلبان باید هنگام ثبت نام ارائه دهند.

نوری، تعداد اعضای شورا‌ها را نیز شاخص تغییر یافته بعدی اعلام کرد و افزود: در روستاهای تا جمعیت ۱۵۰۰ نفر، سه عضو اصلی و دو عضو علی البدل و روستاهای بالا‌تر از آن پنج عضو اصلی و سه عضو علی البدل پیش بینی شده است.

وی گفت: همچنین در حوزه شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت، پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل، شهرهای تا ۵۰ هزار نفر جمعیت هفت عضو اصلی و سه عضو علی البدل، شهرهای تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی و چهار عضو علی البدل، شهرهای تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ عضو اصلی و پنج عضو علی البدل پیش بینی شده است.

نوری ادامه داد: در شهرهای تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نیز ۱۳ عضو اصلی و شش عضو علی البدل، شهرهای تا یک میلیون نفر جمعیت ۱۵ عضو اصلی و هفت عضو علی البدل، شهرهای تا دو میلیون جمعیت ۲۱ عضو اصلی و هشت عضو علی البدل و شهرهای بیش از دو میلیون جمعیت نیز ۲۵ عضو اصلی و ۱۰ عضو علی البدل پیش بینی شده است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: برای کلانشهر تهران نیز به طور ویژه و خاص ۳۱ عضو اصلی و ۱۲ عضو علی البدل پیش بینی شده است.
منبع: واحد مرکزی خبر

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز