خبرگزاری کار ایران

معاون جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

بهره برداری از بزرگترین گاوداری مکانیزه شمالغرب کشور

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۸۲

در این واحد گاوداری برای کنترل و مدیریت کارآمد گله از لحاظ تولید شیر، بهداشت، تغذیه، تشخیص و جداسازی دام های فحل و بیمار، از نرم افزار های کامپیوتری استفاده می شود.

ایلنا- تبریز: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از راه اندازی بزرگترین گاوداری صنعتی و مکانیزه شمالغرب کشور در شهرستان شبستر در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا غفور عبدالهی، در حاشیه بازدید از شرکت دامپروری آذربایجان خاوری واقع در دیزج خلیل شهرستان شبستر اظهار داشت: این گاوداری در 110 هکتار زمین با اشتغال زایی مستقیم برای 110 نفر در هر فاز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت کل این گاوداری 20 هزار راًس و ظرفیت دام مولد 10هزار رأس بوده و سیستم به کار رفته در این واحد به صورت کاملاً مکانیزه است،افزود: در صورت بهره برداری کامل از این واحد سالانه حدود 80 هزار تن شیر خام، 500 تن گوشت قرمز، 4 هزار راًس گوساله نر و 2 هزار راًس تلیسه آبستن مازاد بر نیاز تولید خواهد کرد. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در این واحد گاوداری برای کنترل و مدیریت کارآمد گله از لحاظ تولید شیر، بهداشت، تغذیه، تشخیص و جداسازی دام های فحل و بیمار، از نرم افزار های کامپیوتری استفاده می شود، گفت: این سیستم نرم افزاری قادر به ثبت رکورد شیر تک تک گاوها به صورت روزانه در هر وعده شیردوشی است.

عبدالهی با اشاره به دیگر توانایی های برنامه نرم افزاری این واحد اضافه کرد: تشخیص و جداسازی دام های بیمار، تعیین درصد چربی و پروتئین شیر، شمارش سلول های سوماتیک و همچنین تشخیص و جداسازی حیوانات فحل از دیگر ویژگی های این نرم افزار بوده که این کار از طریق سنجش فعالیت حیوان به وسیله اکتیو مترهای نصب شده بر روی گردن حیوان صورت می گیرد و داده های مربوطه توسط آنتن های نصب شده در هر سالن به پردازشگر مرکزی فرستاده می شود.

وی با بیان اینکه تلاش سازمان جهادکشاورزی استان بر تولید محصول سالم و بهداشتی و کاهش قیمت تمام شده محصولات دامی است افزود: واحدهای صنعتی بزرگ همچون شرکت دامپروری آذربایجان خاوری توانسته اند این هدف مهم را به صورت عملی به منصه ظهور رسانند.

گفتنی است این واحد گاوداری با 517 میلیارد ریال اعتبار اولیه در دو فاز که فاز اول در 18 سالن با زیر بنای 78 هزار متر مربع مسقف و 5/97 هزار متر مربع غیر مسقف به اتمام رسیده و فاز دوم آن، هم اکنون در حال احداث است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز