خبرگزاری کار ایران

مازنی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

از کلیت کابینه پیشنهادی حمایت می‌کنیم/ ضرورت استفاده بیش‌تر از ظرفیت زنان و روحانیون در دولت دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۷۶۵

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در رابطه با تشکیل دولت دوازدهم استفاده از نیروهایی است که از هر جهت برای موفقیت دولت و رییس‌جمهوری تلاش کردند.

حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی و برخی از دیگر اعضای کابینه دوازهم بر لزوم توجه به جایگاه نمادین و استراتژیک افراد و گروه‌های مختلف جامعه تاکید کرد و گفت: در ادوار مختلف تشکیل کابینه، همواره از چهره‌هایی که حضورشان در دولت جنبه نمادین یا استراتژیک دارد، استفاده می‌شد که البته در برخی موارد کمتر مراعات شده اما روال عمومی تشکیل کابینه استفاده از این ظرفیت‌ها بوده است.

لزوم استفاده از ظرفیت روحانیون در وزارت کشور

او با اشاره به لزوم توجه به جایگاه زنان، روحانیون، اقوام و مذاهب مختلف در پیشرفت جامعه و متعاقباً توسعه سیاسی-اقتصادی دولت یادآور شد: یکی از مواردی که از زمان حضرت امام خمینی (ره) در اکثر دولت‌ها شاهد بودیم، انتخاب یک روحانی به‌عنوان وزیر کشور بوده که به‌عنوان مثال می‌توان به بزرگانی چون ناطق نوری، عبدالله نوری، موسوی لاری، پورمحمدی و محتشمی‌پور اشاره کرد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علت این رویکرد آن بود که به‌هر حال وزیر کشور باید از یک شیخوخیتی در بدنه اجرایی کشور، حوزه سیاست‌های داخلی و هماهنگی‌های میان جریان‌های مختلف مردمی در استان‌ها برخوردار باشد و به‌ویژه این مهم در ارتقای سطح تعامل میان دولت و نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه و روحانیونی که نقشی تاثیرگذاری دارند، موثر است و رابطه میان نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه با استانداران، فرمانداران و بخش‌داران با حضور یک روحانی در راس وزارت کشور تقویت می‌شود.

انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت روحانیون در کابینه

او با بیان این‌که رویه کلی انتخاب وزیر کشور از میان روحانیون به این معنا نیست که لزوماً باید با این رویکرد در انتخاب وزرای کشور عمل شود، گفت: با این همه اکنون این مسئله نه‌تنها در حوزه وزارت کشور لحاظ نشده، بلکه بجز شخص آقای روحانی در جایگاه رییس‌جمهوری به‌طور کلی کابینه در سطح وزرا و معاونانی که تاکنون  معرفی شده‌اند، خالی از روحانیون است.

حمایت از کلیت کابینه پیشنهادی روحانی

حجت‌الاسلام مازنی تصریح کرد: قطعاً منکر شان روحانیت دکتر روحانی نیستیم و معتقدیم این ویژگی در کنار سایر ویژگی‌های رییس‌جمهوری منتخب، به ارتقای سطح امنیت کشور کمک خواهد کرد، فکر می‌کنیم لازم است در بدنه کابینه نیز به این مسئله توجه شود و به‌طور کلی نیز از رییس‌جمهوری و همچنین کلیت کابینه پیشنهادی حمایت می‌کنیم.

او با اشاره به حضور روحانیونی همچون پورمحمدی و انصاری در دولت یازدهم که در دولت جدید غایب هستند، یادآور شد: البته جناب آوایی نیز در وزارت دادگستری بسیار موثر خواهند بود و تاکید بنده صرفاً درباره جایگاه و شانیت افراد است، نه شخصیت‌شان.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در رابطه با تشکیل دولت دوازدهم استفاده از نیروهایی است که از هر جهت برای موفقیت دولت و رییس‌جمهوری تلاش کردند.

گلایه نسبت به احتمال عدم حضور انصاری در دولت دوازدهم

او با تاکید بر لزوم استفاده از نیروهای ریشه‌دار و توانمند در دولت دوازدهم، نسبت احتمال عدم حضور حجت‌الاسلام انصاری ابراز نگرانی کرد و گفت: مردم از روحانی انتظار ندارند تنها روحانی عضو مجمع روحانیون مبارز به‌عنوان یکی از جریان‌های اصیل اصلاح‌طلب و نزدیک به خط امام (ره)، و همچنین تنها روحانی عضو دولت یازدهم که سابقه‌ای روشن در ارتباط با بیت حضرت امام (ره) داشته و از سال‌ها قبل در کنار دیگر اعضای خانواده خود خادم انقلاب و مردم بوده، در دولت دوازدهم غایب باشد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام مجید انصاری یکی از روحانیون برجسته‌ای است که همواره در مواضع انقلابی و اصلاح‌طلبی خود پافشاری کرده و درعین حال با مشی اعتدالی و میانه‌روی در سال‌های طولانی، بیش از آن‌که اهل صحبت و حرف زدن باشد، خدمت کرده و عدم حضور احتمالی او در دولت دوازدهم نگران‌کننده است.

روحانی نسبت به عدم حضور انصاری در دولت تجدیدنظر کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز گلایه نسبت به عدم حضور انصاری و برخی دیگر از چهره‌های توانمند جریان اصلاح‌طلبی در کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: امیدواریم اخبار عدم حضور حجت‌الاسلام انصاری در دولت دوازدهم کذب باشد اما درصورت صحت، لازم است از آقای روحانی بخواهیم که در این رابطه تجدیدنظر کرده و از این شخصیت انقلابی، مومن، اصلاح‌طلب و همچنین دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب که مورد کم‌لطفی قرار گرفتند، استفاده شود.

باید از ظرفیت زنان توانمند متناسب به جایگاه‌شان در دولت استفاده شود

او همچنین به مطالبه جدی جامعه برای حضور زنان در کابینه اشاره کرد و گفت: شاید به مصلحت بود که در کابینه از زنان توانمند بیش از این استفاده می‌شد. البته تاکید ما بر توانمندی افراد است و هیچ‌گاه معتقد نبودم که جنسبت ملاک عزل و نصب‌ها باشد اما معتقدم زنان نیز در جایگاه‌هایی که از توانمندی بالاتر از مردان یا حداقل در حد مردان برخوردار هستند، متناسبت با شان و منزلت زنان مورد استفاده قرار گیرند؛ چرا که این مسئله در ارتقای جایگاه زنان ایرانی و تعالی خانواده موثر خواهد بود.

نباید فضا به‌سمتی برود که اقوام و مذاهب احساس ‌کم‌توجهی کنند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین بر لزوم توجه به اقوام و مذاهب اشاره کرد و گفت: به‌شدت مخالف این هستم که کشور را براساس قومیت‌ها و مذاهب اداره کنیم. ما یک ایران یکپارچه داریم اما نباید فضا به‌سمتی برود که برخی اقوام و مذاهب احساس کنند مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

مازنی در پایان بار دیگر بر لزوم توجه به جایگاه نمادین زنان، روحانیون، اقوام و مذاهب تاکید کرد و گفت: مجلس در آستانه تصمیم‌گیری درباره کابینه است و ممکن است در ادامه فرصتی برای روحانی باشد که به این مسائل توجه بیشتری داشته باشد و اگر هم این‌گونه نشد، لازم است در معاونت‌های رییس‌جمهوری و وزرای دولت این مسئله موردتوجه باشد؛ چرا که حتماً به پیشرفت کشور، دستیابی به امنیت پایدار و ایجاد هماهنگی میان ارکان نظام و بدنه اجتماعی کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز