خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۱۶۴

روز گذشته آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر، استاندار خراسان شمالی و مدیر کل هنرهای نمایشی و دیگر مسئولان و هنرمندان تئاتر در تالار گلشن شهر بجنورد برگزار شد

به گزارش ایلنا، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره های سراسری نظیر جشنواره تئاتر رضوی، دستاوردهایی دارد که یک مورد از آن ها، پیوند هنرمندان با یکدیگر و تجربه آموزی است.

علی مرادخانی اظهار کرد: جشنواره رضوی در حوزه های ادبیات، هنرهای تجسمی، موسیقی و آواها و نماها، تئاتر و غیره برگزار می شود که این برنامه بخشی از جشنواره رضوی است.

وی با بیان اینکه امروز وقتی حرف از هنر دینی است، نگاه ما نگاهی معنایی به این موضوع است خاطرنشان کرد: امروز تئاتر به دنبال حوزه معناگرایی است و فهم جدیدی باید به دنیا ارائه شود که این امر با شناخت ظرفیت ها میسر می‌شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر کشف استعدادها و شناخت ظرفیت های حوزه تئاتر، تصریح کرد: جشنواره های رضوی از اقداماتی است که گنجینه های خودمان را به ما معرفی می کند.

مرادخانی با تاکید بر اینکه آثار تولید شده در جشنواره تئاتر رضوی باید بتواند از نظر اقتصادی درآمد زا باشد و جایگاه خود را پیدا نماید، گفت: از دیگر انتظارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت استانداری و فعال شدن دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر رضوی در بجنورد است.

وی ضمن تاکید بر ادامه مستمر اجراها تاکید کرد: اجرای تئاترها به جشنواره ختم نشود و امروز باید تلاش کنیم با تولید تئاترهای معناگرا، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

داوران با دغدغه و عشق آثار را بررسی کردند

داور جشنواره تئاتر رضوی نیز در این آئین با بیان اینکه داوران جشنواره با دغدغه و عشق، آثار را بررسی کرده اند، گفت: تئاتر در سیاره ایران همچنان زنده است و نفس می کشد.

پیام دهکردی با اشاره به اینکه بجنورد شایستگی خود را برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی نشان داده است، افزود: اگر مبانی فکری جشنواره های موضوعی درک نشود، شاهد اجراهای سطحی خواهیم بود و امید است هنرمندان با تلاش بیشتر، هر سال آثار بهتری را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: هنرمندان کشور نیاز به نوزایی دارند و دوباره زاییده شدن و هجرتی در عرصه هنر و تئاتر لازم است چرا که هنر تئاتر همیشه یک آغاز جدید است.

وی با اشاره به اینکه باید پروژه هایی برای جشنواره تعریف شده و مبانی فکری تبیین شوند، ادامه داد: در این صورت آثاری به دست می آید که واجد عمق و غنای رضوی است.

سرمایه اصلی تئاتر، مخاطب است

محمدرضا صالحی در آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در محل مجتمع فرهنگی هنری گلشن بجنورد، با بیان اینکه خراسان شمالی معروف به گنجینه معرفت هاست، یعنی گروه ها و اقوام مختلفی مانند ایران کوچک در آن حضور دارند، اظهار کرد: این اقوام با زندگی مسالمت آمیز و شناخت دین و ایران در کنار یکدیگر زندگی می کنند که این همدلی نشان از فرهنگ و معرفت این مردم است.

وی انقلاب اسلامی را، انقلابی فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: کار فرهنگی برای دیگران انجام شده، در واقع خودسوزی و خودسازی است و خداوند خود را به عنوان هنرمندی که خلقت آورده است، معرفی می کند.

وی با اشاره به اینکه امید است بتوانیم برای دیگران هنرآفرین باشیم، افزود: هنر نردبانی برای به اوج رسیدن معنویت انسان است و جلوه ای از ذات اقدس الهی را نمایش می دهد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اجرای زنده بسیار سخت و تئاتر هنری است که در لحظه ها شکل می گیرد.

صالحی با اشاره به اینکه تمامی مراحل اجرای جشنواره تئاتر رضوی در داخل استان روند اجرایی خود را طی کرده است، اضافه کرد: سرمایه اصلی تئاتر مخاطب است و اگر استقبال لازم در سال های قبل و امسال نبود، توفیقات حاصل شده در زمینه جشنواره تئاتر رضوی نیز استمرار نداشت.

وی از دیگر فواید جشنواره تئاتر رضوی را معرفی فرهنگ مردم خراسان شمالی به وسیله سفیران و هنرمندان میهمان به سایر استان ها ذکر کرد.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه این استان پتانسیل های خوبی در زمینه تماشاگر و مخاطب تئاتر دارد، خواستار راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر رضوی در بجنورد شد.

هنر تئاتر، آئینه تماشاگران حقیقت و زیبایی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این آئین،، تئاتر رضوی را یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور در آستانه میلاد امام رضا(ع)، را اتفاقی مبارک و مهم توصیف کرد و گفت:. هنر تئاتر، آئینه تماشاگران حقیقت و زیبایی است.

حسین فرخنده با اشاره به اینکه تداوم برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به رغم دشواری ها، نشانه از دلدادگی است، اظهار کرد: این برنامه برای سیر در دریای بی کران زیبایی و تبیین سیره زندگی امام رضا(ع) است که بی تردید غنای هنر تئاتر با اتصال به مخزن همیشه جوشان حکمت، زیبایی و اخلاق دو چندان می شود.

وی جشنواره تئاتر رضوی را چشمه ای پر فیض برای سیراب کردن روح های تشنه و گم گشته عنوان کرد و افزود: مردم فرهنگ دوست خراسان شمالی، که سرمایه های تئاتر این استان هستند در هر دوره با استقبال گسترده خود، حمایت همه جانبه ی از برنامه های فرهنگی داشته اند.

از  پیشکسوت پرده خوانی و نقالی خراسان شمالی تجلیل شد

مرشد حسین مداح نیا، پیشکسوت پرده خوانی و نقالی خراسان شمالی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی تجلیل شد.

هنرپرده خوانی از جمله هنرهای نمایشی است که از دیرباز در خراسان شمالی رواج داشته و اکنون مرشد حسین مداح نیا از آخرین کسانی است که این هنر را در استان زنده نگاه داشته است.

گفتنی ست، پرده خوانی مرشد حسین مداح نیا از جمله برنامه های جانبی دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی بود که در محل مجموعه تئاتر شهر بجنورد با حضور علاقه مندان زیادی برگزار شد.

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

هیأت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی متشکل از آقایان: پیام دهکردی، حسین مسافر آستانه و دکتر سعید اسدی پس از مشاهده و ارزیابی کارشناسی آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر صحنه ای، آراء خود را به شرح زیر اعلام می‌دارند:

موسیقی:

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی برای موسیقی نمایش "زندگی شاید همین حالا" آقای محمد حسنی از مشهد

برگزیده: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای موسیقی نمایش "اسماعیل" آقای یوسف قربانی از کرج

طراحی صحنه:

 لوح تقدیر و جایزه نقدی برای طراحی صحنه  نمایش "چنار لاله" آقای محمد مجازی فر از اندیمشک

لوح تقدیر و جایزه نقدی برای طراح صحنه نمایش "زندگی شاید همین حالا" آقای میثم نوبریان از مشهد

برگزیده: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای طراح صحنه نمایش "بازگشت به خانه" آقای محمد شاکری از بجنورد

بازیگری مرد:

تقدیر:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای رحمان اسلامی بازیگر نمایش "باطل السحر " از قم

لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای میثم گودرزی بازیگر نمایش "پانما" از قزوین

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای احمد شریفی فرد بازیگر نمایش "باطل السحر" از قم

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای حکمت شیردل بازیگر نمایش "بازگشت به خانه" از بجنورد

رتبه اول :تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای حمید رضا معدن کن بازیگر نمایش "اسماعیل" از کرج

بازیگری زن:

تقدیر:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به خانم سوسن بشیر ذرتی بازیگر نمایش "چنار لاله" از اندیشمک

لوح تقدیر و جایزه نقدی به خانم تکتم اخجوانی بازیگر  نمایش "کوکوی کبوتران حرم" از مشهد

رتبه سوم:لوح تقدیر و جایزه نقدی به خانم پرستش سلطانی بازیگر نمایش "زندگی شاید همین حالا" از مشهد

رتبه دوم:لوح تقدیر و جایزه نقدی به خانم نور انگیزمفخم بازیگر نمایش "اسماعیل" از کرج

رتبه اول :تندیس جشنواره ،دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خانم سحرناز عباس زاده بازیگر نمایش "اسماعیل" از کرج

نمایشنامه‌نویسی:

تقدیر:لوح تقدیبر و جایزه نقدی به نویسنده نمایش نامه "باطل السحر" آقای محمدرضا شاه مردی از قم

لوح تقدیر و جایزه نقدی به نویسندگان نمایش نامه "بازگشت به خانه" به خانه آقای محسن براتی و محمد شاکری  از بجنورد

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نویسنده نمایشنامه "اسماعیل" آقای سینا شفیعی از کرج

کارگردانان:

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای جواد اشکذری کارگردان  نمایش "زندگی شاید همین حالا" از مشهد

رتبه دوم:لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای محمد شاکری کارگردان نمایش "بازگشت به خانه" از بجنورد

رتبه اول : تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آقای سینا شفیعی کارگردان نمایش "اسماعیل" از کرج

هیات داوران بخش نمایشنامه‌نویسی متشکل از میلاد اکبرنژاد، عبدالهی شماسی و حسین فدایی حسین برگزیدگان این بخش را به شرح ذیل اعلام کردند:

نمایش نامه "چه کسی نامه را خواند" به نویسندگی سید مجید میر حسینی  از استان فارس

 نمایشنامه "سال گذشته حرم" به نویسندگی مسعود احمدی از استان شیراز

نمایشنامه "سفر هشتم" به نویسندگی حسین شمس آبادی از استان خراسان رضوی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز