خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی:

حل مشکلات كشور جز با تعامل داخلی و خارجی امکان پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۵۶

تعداد رجال سیاسی مذهبی محدود است/همه باید پافشاری کنیم که همه اصول قانون اساسی کشور بدون استثنا اجرایی شود، بویژه اصولی که مربوط به حقوق ملت است/گاهی افرادی با سخن ناصحیح می‌گویند ما نیازی به جهان نداریم و می‌توانیم دروازه‌های مملکت را ببندیم و حتی این امر موجب خودکفایی ما می‌شود.

رئیس مرکز نحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز اداره صحیح کشور و حل مشکلات جز با عقلانیت و درایت و تعامل داخلی و خارجی امکان پذیر نیست.

به گزارش گروه ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشستی با جمعی از فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های مختلف تهران، افزود: ما باید در ورابط داخلی و خارجی خود با درایت برنامه و در نظر گرفتن اصل هزینه فایده عمل کنیم و نه تنها باید با جهان با حفظ محصولمان در تعامل باشیم بلکه در داخل کشور نیز باید با نیروهای مختلف و نخبگان در تعامل باشیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به حقوق اقلیت، خاطرنشان کرد: اگر جناحی در کشور حاکم شود و به قدرت برسد، به این معنا نیست که مدیریت کشور صرفا با آن جناح باشد. در جامعه حقوق اقلیت به اندازه حقوق اکثریت است و ارزش رای اقلیت همانند ارزش رای اکثریت است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اینکه «نزدیک‌ترین راه برای پیشرفت و تعالی کشور، اجرای صحیح قانون اساسی است»، تصریح کرد: همه باید پافشاری کنیم که همه اصول قانون اساسی کشور بدون استثنا اجرایی شود، بویژه اصولی که مربوط به حقوق ملت است. در قانون اساسی به صراحت آمده است که رییس‌جمهور کشور باید مدیر و مدبر و متقی و از رجال مذهبی سیاسی باشد. اگر ما به قانون اساسی به خوبی عمل کنیم شاهد شرایط بهتری برای کشور خواهیم بود. ما در کشور هزاران رجال مذهبی سیاسی نداریم. تعداد رجال سیاسی مذهبی محدود است، گرچه هزاران هزار مدیر و نخبه در کشور داریم اما مدیر و نخبه و کار‌شناس ارشد با رجل مذهبی - سیاسی متفاوت است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: روابط ما با جهان باید بر پایه اصل هزینه - فایده باشد. گاهی افرادی با سخن ناصحیح می‌گویند ما نیازی به جهان نداریم و می‌توانیم دروازه‌های مملکت را ببندیم و حتی این امر موجب خودکفایی ما می‌شود. خوب است که در امور مهم خوداتکا شویم اما اینکه بتوانیم در تمام امور خوداتکا یا خودکفا شویم، امکان‌پذیر نخواهد بود. امروزه هیچ کشوری در جهان نیست که همه چیز را تولید کند و اگر هم بتواند، به صرفه نخواهد بود. بنابراین ما نیاز به روابط متعادل و سالم با کشورهای جهان داریم.

وی با بیان اینکه «مهم‌ترین اصل برای اداره کشور، شناخت است»، افزود: فردی که برای ریاست قوه مجریه کشور انتخاب می‌شود باید از شرایط کشور و همچنین تعاملات بین‌المللی شناخت کافی داشته باشد. اگر ما امکانات، منابع و توانمندی کشور را از یک طرف و نیازمندی‌های جامعه را از طرف دیگر نشناسیم، نمی‌توانیم برای حل مشکلات کشور برنامه‌ریزی کنیم. امکان‌پذیر نیست که دنیا را نشناسیم و برای روابط خارجی کشور تصمیم بگیریم. فردی که در آینده رییس‌جمهور می‌شود باید تعاملات بین‌المللی را به خوبی بشناسد و بتواند مشکلات بین‌المللی و از جمله مساله تحریم‌های بین‌المللی را حل کند و برای آن برنامه داشته باشد.

روحانی در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: مساله مهم دیگر برای اداره کشور این است که اصول حاکم بر تصمیم‌گیری کشور باید کاملا شفاف باشد، یعنی باید بدانیم که دنبال چه اهدافی هستیم و چه اصولی باید حاکم باشد. در کشورهای پیشرفته دنیا معمولا دو یا سه اصل وجود دارد؛ اول «منافع ملی» و دوم «امنیت ملی» و اداره‌کنندگان کشور بر طبق این دو اصل به راحتی تصمیم‌گیری می‌کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: در کشور ما باید علاوه بر دو اصل فوق، اصل سومی نیز به نام «موازین شرعی» حاکم باشد و نمی‌توان هر روز اصل جدیدی تاسیس کرد. بنابراین اصول باید کاملا شفاف و روشن باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز