خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چه کسانی قصد برهم زدن کنگره زنان موفق ایران را داشتند/توضیح برگزارکنندگان

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۸۴۲

تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر عودت وجه به دبیرخانه کنگره ارائه نشده، تنها فرد مورد نظر که قصد بر هم زدن نظم عمومی همایش را داشته؛ حین برگزاری کنگره اعلام کرد فقط در صورت دریافت مبلغ مورد نظر نظم جلسه را رعایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران با هدف بهره‌مندی جامعه از سرمایه انسانی بانوان توانمند در فرآیند توسعه پایدار و متوازن و رویکرد اندیشه‌های اسلامی برای اعتلا و سربلندی کشور با حضور مقامات ملی و سخنرانی برخی وزرا از جمله محمود واعظی وزیر ارتباطات، علی ربیعی وزیر کار و  نمایندگان مجلس، لاروش از یونسکو، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، زهرا ساعی، فاطمه هاشمی‌رفسنجانی، سیما فردوسی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، پژوهشکده اندیشه‌های اسلامی، مراکز پژوهشی و مطالعاتی از سراسر کشور؛ روز ۱۶ اسفند ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی تهران برگزار شد.

کنگره‌ زنان موفق ایران را مرکز همایش‌های بین‌المللی توسعه داتیس در آستانه روز جهانی زن برگزار کرد و بانوان شرکت‌کننده در این برنامه بعضا از استان‌ها و شهرستان‌های دور و نزدیک به امید حضور در مراسمی ویژه زنان موفق ایران در آن شرکت کردند و البته هر یک مبلغ 385 هزار تومان برای شرکت در این مراسم پرداخت کردند. با این وجود در پایان؛ این شرکت‌کنندگان از وضعیت برگزاری کنگره و آنچه در آن گذشت؛ ناراضی بودند.

از قرار معلوم این نارضایتی به عدم توجه به دعوت از بانوان شرکت‌کننده برای حضور در کنگره بازمی‌گشت چراکه برخلاف انتظار آنان؛ برگزارکنندگان به جای شنیدن مقالات و سخنرانی‌های آماده شده برای کنگره؛ بیشتر مستمع سخنرانی‌ها؛ تعارفات و تمجید‌های سخنرانان بودند. به اعتقاد شرکت‌کنندگان، اصلا برنامه‌ریزی درستی برای پذیرایی از میهمانانی که از شهرستان به تهران آمده بودند، نشده و شرکت‌کنندگان در برنامه اغلب سردرگم بودند.

برخی شرکت‌کنندگان ناراضی نیز مدعی شده بودند کنگره زنان موفق در ایران با حمایت مالی شرکت مخابرات و جمع‌آوری 786 میلیون تومان از شرکت‌کنندگان برپا شده حال آن‌که محتوای کنگره با آنچه آنها انتظار داشته‌اند؛ ناهمخوان بوده است. نارضایتی از شیوه برگزاری کنگره وقتی بالا گرفت که برخی شرکت‌کنندگان تندیس‌های نمادینی که به عنوان هدیه دریافت کرده بودند را همان‌جا به حال خود رها کرده و رغبتی به بردن آنها به شهر و خانه خود نشان ندادند.

در پایان این مراسم معترضان به دنبال بازپس گرفتن وجوهی که برای ثبت‌نام پرداخت کرده بودند؛ برآمدند. عده‌ای وجوه خود را دریافت کردند اما برخی دیگر برای پیگیری مطالبه خود راه به جایی نبردند.

پروین داداندیش(مشاور امور زنان وزارت‌ارشاد) اما درباره آنچه در این کنگره گذشت به خبرنگار ایلنا گفت: کنگره زنان موفق ایران توسط یک موسسه فرهنگی برگزار شد. این موسسه در طول سال به برگزاری انواع همایش‌ها و کنگره‌های سراسری اقدام می‌کند. پس نه ارشاد و نه هیچ وزارت‌خانه دیگری این کنگره را برگزار نکرده است. برای برگزای این مراسم از ۷- ۶ ماه پیش جلساتی با حضور خانم مولاوردی برگزار و درنهایت پیشنهاد برگزاری همایش ارایه و نهایی شد. در این جلسات؛ موضوعات مورد بحث در کنگره نیز نهایی و انتخاب شد.

مشاور امور زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره زمان برگزاری و محتوای سخنرانی‌ها که برای شرکت‌کنندگان شائبه سیاسی و انتخاباتی بودن همایش را به وجود آورد؛ نیز اظهار داشت: این همایش اساسا قرار بود پیش از فوت آقای هاشمی‌رفسنجانی برگزار شود. همان زمان که برپایی همایش مطرح شد؛ تاکید کردیم که صلاح نیست برگزاری آن در انتهای سال اتفاق بیفتد چون می‌توان از آن برداشت سیاسی و انتخاباتی کرد. متاسفانه با فوت آیت‌الله هاشمی ناگزیر زمان همایش از ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه به اسفندماه منتقل شد. ما باتوجه به نام همایش پیشنهاد دادیم باتوجه شرایط اجتماعی کشور هنوز نمی‌توان زنان موفق را معرفی کرد چون می‌تواند اختلافات و بحث‌هایی به دنبال داشته باشد ولو در این زمینه که؛ مثلا زن کارمند موفق است یا زن خانه‌دار. نهایتا هم قرار شد در همایش صرفا به چگونگی موفقیت زنان و ابزار لازم برای این اتفاق پرداخته شود.

داداندیش افزود: هیچیک از پنل‌های همایش کارکرد سیاسی، حزبی و انتخاباتی نداشتند. من نیز در سخنرانی خودم به لزوم توجه احزاب به زنان و اینکه درحال حاضر هسته‌های مرکزی احزاب کشور با کمبود تعداد زنان مواجه هستند و این موضوع که زنان برای ورود به فعالیت‌های اجتماعی بهتر است از طریق احزاب وارد شوند؛ اشاره کردم. در این سخنان نمونه‌های خارجی در اروپا و آمریکا هم مطرح شد و ابدا سمت‌وسویی به نفع هیچ حزب و گرایش سیاسی خاصی نداشت. پنل‌های همایش نیز پرمخاطب بودند حتی در برخی ساعات به دلیل تعداد بالای حاضران؛ عده‌ای روی زمین می‌نشستند.

او درباره دریافت هزینه از شرکت‌کنندگان نیز گفت: برگزارکننده این همایش یک موسسه فرهنگی بود و طبعا نمی‌توان انتظار داشت برای رضای خدا و بدون دریافت هزینه چنین همایشی را برگزار کند. موسسه مذکور باید بتواند حقوق کارکنان خود را تامین کند یا خیر؟ در این همایش ۸۵۰ خانم از سراسر کشور و در مشاغل مختلف حضور داشتند که فراهم شدن امکان تبادل نظر و گفت‌گو میان آن‌‌ها فرصت خوب و مغتنمی‌ بود. در این میان البته چند نفر محدود  اعتراضاتی داشتند و من هم در پایان مراسم شنیدم که همایش را سیاسی خواندند. اما این موضوع واقعا درست نیست که افراد از همایش استفاده کنند و سپس در مقابل آن جبهه بگیرند.

داداندیش متذکر شد: در این همایش نزدیک به ۳۵۰ مقاله ارائه شد و طیف وسیعی از زنان از تولیت امام‌زاده صالح گرفته تا فرماندار سیستان‌وبلوچستان در آن شرکت داشتند و باهم تبادل نظر کردند. اگر واقعا دغدغه آگاهی‌بخش به زنان جامعه را داریم باید سعی کنیم درگیر این قبیل حواشی نشویم تا اصل اتفاق فراموش نشود.

در ادامه؛ یکی از مسئولان دبیرخانه نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران در گزارشی درباره پنل‌ها و کارگاه‌هایی که در حاشیه این کنگره برگزار شد به ایلنا گفت: در این کنگره بیش از ۱۰ پنل، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران، پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) همراه با اعطای گواهینامه معتبر برگزار شد.

به گفته وی؛ نشست تخصصی جامعه مدنی با حضور فاطمه هاشمی‌رفسنجانی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، بهمن مشکینی، مشاور وزیر و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور و گارینه کشیشیان هیئت علمی دانشگاه آزادتهران جنوب، کارگاه آموزشی چالش‌ها و راهکارهای توانمندسازی زنان در محیط کار توسط مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران با حضور ملیحه شیانی رئیس مرکز مطالعات وتحقیقات زنان دانشگاه تهران و امیرحسین زمردیان عضو مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران، نشست تخصصی عوامل موثر در موفقیت زنان در عرصه هنر با حضور  شبنم قلی‌خانی و مریم صدرالادبایی، نشست تخصصی زنان در مناصب سیاسی و مدیریتی با حضور پروین داداندیش مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شکوه نوابی‌نژاد رئیس انجمن ایرانی مطالعات زنان، حجت‌الاسلام مهدی مهریزی دبیرکل کنگره‌های دارالحدیث و مجتبی امیری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، کارگاه آموزشی روابط بین الملل و تعاملات سیاسی، کارگاه آموزشی زنان و رهبری سازمانی و نشست تخصصی نقش فناوری اطلاعات در کارآفرینی زنان؛ نمونه‌هایی از کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران بوده‌اند.

این عضو دبیرخانه همچنین تاکید کرد؛ در این نشست از میان ۲۵۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه کنگره، ۶۰ مقاله برای ارایه پذیرفته شده بود.

عضو دبیرخانه نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران در پاسخ به انتقادها و اعتراض‌های برخی از زنان شرکت‌کننده در این کنگره نسبت به کارکرد سیاسی و انتخاباتی آن اظهار داشت: این کنگره متشکل از بخش‌ها و برنامه‌های مختلف با هدف بهره‌مندی جامعه از سرمایه‌های انسانی بانوان توانمند در فرآیند توسعه پایدار و افزاش حضور آنان در مناصب مدیریتی و سیاسی کشور با رویکرد اندیشه‌های اسلامی و کاملاً فراجناحی بود.

وی افزود: برگزاری پنل‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، ارائه مقالات برگزیده با حضور اندیشمندان و اساتید بنام و حضور چشمگیر شرکت‌کنندگان که حاکی از کیفیت‌ بالای علمی کنگره است؛ نشان می‌دهد اعتراضات و حواشی به‌وجود آمده درباره کنگره اصلا صحت ندارد.

وی همچنین گفت: یکی از افراد شرکت‌کننده در کنگره؛ در ساعات پایانی همایش دست به اقدامات ناشایست زد. پس از بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته دانشگاه شهید بهشتی؛ شخص مورد نظر شناسایی شده و به مراتب به اطلاع اداره کل حراست محل کار آن شخص اطلاع داده شد. با پایان پیگیری‌های لازم؛ پرونده تشکیل شده در اختیار مقامات قضایی قرار خواهد گرفت.

دست‌اندرکان برگزاری نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران در توضیح بیشتر درباره اقدامات خود می‌افزایند: با استناد به فرم نظرسنجی تکمیل شده ازسوی شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف کنگره که در آن کلیه آیتم‌ها در حوزه‌های برگزاری، محتوایی، سخنرانی و... گنجانده شده؛ و بررسی اولیه این فرم‌ها؛ حاکی از رضایتمندی مخاطبان از بخش‌های مختلف است.

آنها اطمینان داده‌اند که در روزهای آتی بعد از تحلیل آماری و نتایج به طور دقیق و کامل همراه با نمودارهای آن روی پایگاه اینترنتی منتشر می‌شود تا خروجی‌های لازم گرفته شود و به‌طور قطع نظرات و پیشنهادات کسب شده در دوره‌های آتی اعمال شود.

واکنش عضو دبیرخانه نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران در قبال درخواست بازپرداخت هزینه‌های دریافتی و این نکته که در برپایی کنگره؛ نهادهای و ارگان‌هایی همچون شرکت مخابرات جمهوری اسلامی‌ ایران مشارکت و تامین هزینه داشته‌اند نیز چنین بود: تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر عودت وجه به دبیرخانه کنگره ارائه نشده است. تنها فرد موردنظر که قصد بر هم زدن نظم عمومی همایش را داشته؛ این درخواست را داشته است. ایشان در حین برگزاری کنگره اعلام کرد؛ فقط در صورت دریافت مبلغ موردنظر نظم جلسه را رعایت و از ادامه اعمال شنیع خود صرفنظر می‌کند. البته هنوز هیچ درخواستی مبنی بر عودت وجه ازسوی شخص یا اشخاصی ارایه نشده و باید متذکر شد که هیچگونه حمایت مالی ازسوی هیچ ارگانی از همایش صورت نگرفته است.

دبیرخانه اولین کنگره ملی زنان موفق ایران پس از انتشار خبری که با در درج پاسخ‌های آنان درباره مطالب عنوان شده درباره این کنگره کار شده بود، مجدد توضحاتی را ارائه کرده‌اند که عینا نقل می‌شود:

ادعاهای مطرح شده درباره نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران در بسیاری از موارد کذب و واهی است که با استناد به فرم‌های نظرسنجی موجود از بخش های مختلف کنگره شامل: پنل های جانبی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی نشان از رضایت کامل مخاطبان دارد. لذا این موارد کذب موجب تخریب این کنگره و موفقیت‌های آن می‌گردد شایان ذکر است، روزهای آتی نتایج فرم‌های نظرسنجی در پایگاه اینترنتی قرار می‌گیرد.

ارقام اعلام شده در متن خبر منتشر شده کاملا کذب و نادرست است، این کنگره هیچ‌گونه حامی مالی از هیچ ارگانی نداشته و هزینه کل این همایش کمتر از 200 میلیون تومان که منابع آن از طریق وجه پرداختی شرکت‌کنندگان برای برگزاری کنگره است و با نگاهی گذرا به تعداد شرکت‌کنندگان و مبلغ دریافتی از آنان با توجه به تعداد افرادی که شامل تخفیف شده‌اند یا به صورت رایگان حضور داشته‌اند این موضوع قابل محاسبه است درصورتی‌که هزینه برگزاری کنگره در این سطح بسیار بیشتر از این مبلغ است.

لازم به ذکر است، درباره محتوای کنگره با عنایت به حضور افراد شاخص چه در عرصه علمی و چه درعرصه‌های کاربردی و حضور اساتید برجسته و چهره‌های به‌نام و با استناد به فرم‌های نظرسنجی تکمیل شده که نشان از رضایت افراد از عمق مطالب ارائه شده دارد و تاثیرات مثبت درکارگاه‌های آموزشی، فضای پرسش و پاسخ  و مطالب کاربردی قابل دریافت بوده است.

از خبرگزاری ایلنا خواهشمند است اسناد مربوط به مبالغی که در خبر آورده را به‌صورت کامل منتشر کند و با عنایت به اینکه نگارنده محترم خبر در کنگره حضور نداشته‌اند و هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره رضایت و یا عدم رضایت شرکت‌کنندگان ندارند، مطالبی را نشر داده که صحت ندارد و بهتر این بود با حضور در همایش و یا رایزنی با خبرنگارانی که در کنگره حضور داشتند به انتشار آن می‌پرداخت و به ادعاهای بی‌اساس که کاملا هدفمند بوده استناد نمی‌کرد.

خبرگزاری کار ایران در تنظیم خبر هیچ‌گونه تایید تا تکذیبی نسبت مطلب عنوان شده ازسوی شرکت‌کنندگان نداشته و درنهایت هم پس از پیگیری از دبیرخانه کنگره ملی زنان موفق ایران اقدام به درج خبر کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز