خبرگزاری کار ایران

اثرات مشوق های مالیاتی بر اقتصاد

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۱۲۰

برنامه ها و سیاست های صحیح اقتصادی بعنوان ابزاری مناسب در تحقق اهداف و برنامه هایی که جهت توسعه اقتصادی کشور ترسیم می شوند، بکار می‌روند. یکی از مهمترین ابزاری که توسط سازمان امور مالیاتی برای هدایت و اجرای برنامه های کلان اقتصادی و اجتماعی بکار گرفته می شود موضوع مشوقهای مالیاتی است.

به گزارش ایلنا؛ مشوقهای مالیاتی نوعی سیاست مالیاتی هستند که از طریق آن می توان به طیف وسیعی از اهداف توسعه ای، افزایش سرمایه گذاری به گروه های خاصی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و افزایش اشتغال رسید. دولتها این امتیازات مالیاتی را به شکل تعطیلی، تخفیف، ترجیحات، ارفاق، اعتبار و تعویقات مالیاتی اعطا می کنند.

بطور کلی می توان بیان کرد که اعطای مشوق های مالیاتی جهت تحریک سرمایه گذاری، یکی از ویژگی های مشترک تمام سیستم های مالیاتی دنیا است. به عبارت دیگر، اگر مقایسه ای تطبیقی بین سیستم های مالیاتی دنیا صورت پذیرد یکی از فاکتورهای قابل مقایسه، مشوق های مالیاتی خواهند بود که در بطن خود میزان عقلانیت اقتصادی عاملان را منعکس می کنند. درنظر گرفتن تسهیلات و مزایای مالیاتی برای سرمایه گذاری در کشور ما نیز توسط قانون گذار در قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 تیرماه سال 94 از مهم ترین اقدام هایی است که سازمان امور مالیاتی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی به انجام رسانده است.

این قانون با ایجاد مشوق های جدید مالیاتی، شرایط جدیدی را برای مودیان نظام مالیاتی فراهم کرده است. ساماندهی معافیت های مالیاتی، منطقی سازی نرخ و طبقات مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی، افزایش سقف بدهی بابت ممنوع الخروجی، حذف مالیات علی الراس و یکسان سازی مالیات حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی، از مهمترین رویکردهای حاکم بر قانون مالیات های مستقیم است که به منظور تشویق فعالان اقتصادی به پرداخت مالیات، ایجاد انگیزه کسب و کار و هدفمندسازی معافیت های مالیاتی به تصویب رسیده است.

مشوقهای مالیاتی در صورت درست عمل کردن می تواند در زمینه هایی نظیر عدالت اقتصادی و اجتماعی، شفافیت اقتصادی، رشد تولیدات داخلی و توسعه زیرساخت های اقتصادی و همچنین هدایت سرمایه گذاریها به سمت تولیدات ضروری و با اهمیت کشور عمل کنند.

در خاتمه، بی تردید با نگاه ژرف نگر قانون گذار در خصوص وضع تسهیلات و مشوق های مالیاتی، فضای رقابتی مثبتی شکل گرفته و سرمایه گذاران با بهره مندی از مزایای مشوق های مالیاتی ترغیب خواهند شد تا وارد این عرصه شده تا بدین ترتیب موجبات استقلال اقتصادی کشور تثبیت و تضمین گردد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز