خبرگزاری کار ایران

واکنش‌ها به دستور منع ورود به آمریکا؛ دفاع ترامپ از فرمان اجرایی

هزاران استاد دانشگاه و پژوهشگر و نیز ده‌ها برنده جایزه نوبل، همچنین شماری از مقام‌های کشورهای متحد آمریکا، از جمله کسانی هستند که به فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا برای منع ورود شماری از شهروندان به آن کشور، اعتراض کرده یا واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، جمعه گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده، فرمانی را صادر کرده که بر اساس آن صدور روادید برای شهروندان هفت کشور، از جمله ایران، برای مدت دست‌کم ۹۰ روز متوقف می‌شود.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در ایمیلی گفته است فرمان منع ورود شامل خدمه پروازی شرکت‌های هواپیمایی که دارای گذرنامه‌های کشورهایی مانند ایران هستند نیز می‌شود.

در این ایمیل گفته شده «اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده» در یک کنفرانس تلفنی به «یاتا» گفته است کسانی که صاحب گذرنامه هفت کشور مشمول منع ورود، از جمله ایران هستند، از جمله خدمه پروازی، اجازه ورود به خاک آمریکا را پیدا نخواهند کرد.

دونالد ترامپ در دفاع از فرمان اجرایی خود گفته است این کار به منعی جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا نیست و عملکرد خوبی داشته‌است. آقای ترامپ در فرمان اجرایی خود می‌گوید هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال به خبرنگاران گفته است این دستور «خیلی خوب جواب داده است. در فرودگاه‌ها این را می‌بینید، همه جا می‌بینید [که این فرمان علمکرد خوبی دارد]».

«پل رایان» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در بیانیه‌ای گفته است «اولویت اصلی ما حفاظت از میهن است. ما مردمی مهربان هستیم و من از برنامه سکنی دادن به پناهجویان دفاع می‌کنم، ولی اکنون زمان آن است که روند بررسی پیشینه برای صدور روادید بازبینی و مستحکم شود… رئیس‌جمهوری ترامپ کاملا حق دارد دست به همه کار بزند تا دقیقا ببینیم چه کسانی وارد کشور ما می‌شوند».

سخنگوی رایان نیز در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست تاکید کرده فرمان منع ورود «یک آزمایش دینی نیست و هیچ ارتباطی با باورمندی آدم‌ها به دین خاصی ندارد».

سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای ایالات متحده نیز در برابر این فرمان اجرایی، سکوت کرده است.

اعتراض‌ها و واکنش‌ها

از سوی دیگر اما اعتراض‌ها و انتقادهایی به این فرمان اجرایی صورت گرفته و مقام‌های کشورهای متحد آمریکا در غرب نیز به آن واکنش‌هایی نشان داده‌اند.

از جمله هزاران تن از پژوهشگران و استادان دانشگاه و نیز ده‌ها برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز، در ایالات متحده، با امضای بیانیه‌ای گفته‌اند این فرمان اجرایی «تبیعض، علیه شمار بزرگی از مهاجران و ساکنان طولانی‌مدت در خاک آمریکا، برپایه کشور زادگاه آن‌ها است، که همه آن‌ کشورها اکثریتی مسلمان دارند». به گفته این پژوهشگران و چهره‌های علمی، این فرمان همچنین «ضربه‌ای شدید به سابقه و خوش‌نامی دانشگاهی آمریکا می‌زند».

دادخواست‌ها و اعتراض‌های قانونی نیز به این فرمان اجرایی شده‌است؛ برای نمونه دو شهروند عراقی که با سازمان‌های امنیتی ایالات متحده روابط دارند و جلوی ورود آن‌ها در فرودگاه نیویورک گرفته شده، در یک دادگاه فدرال اقدامه دعوی کرده‌اند. چند سازمان ناظر و مدافع حقوق بشر مانند «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» نیز دادخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند.

اما از جمله مهم‌ترین متحدان غربی ایالات متحده که به این فرمان اجرایی واکنش نشان داده، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا است. سخنگوی می در بیانیه‌ای، گفته است «سیاست‌های مهاجرتی در آمریکا، مسئله‌ای مربوط به دولت خود آن کشور است… اما ما با چنین رویکردی موافق نیستیم و [دولت بریتانیا] چنین رویکردی را در پی نمی‌گیرد. ما در حال تحقیق در مورد این فرمان اجرایی هستیم، تا ببینیم چه معنا و نیز چه تاثیرات قانونی خواهد داشت؛ به‌طور مشخص چه تاثیری بر شهروندان بریتانیا خواهد گذشت.»

ظاهرا اشاره سخنگوی ترزا می به تاثیری‌ست که فرمان اجرایی صادر شده می‌تواند بر شهروندان دوتابعیتی -برای نمونه ایرانی‌بریتانیایی- بگذارد. «ندیم زهاوی» نماینده پارلمان بریتانیا از حزب محافظه‌کار ترزا می، گفته‌است او به خاطر اصلیت عراقی‌اش از ورود به آمریکا منع می‌شود.

سخنگوی نخست‌وزیر کانادا نیز در واکنش به دستور ترامپ، گفته قصد دارد در مورد «موفقیت‌های سیاست‌های کانادا در رابطه با پذیرش مهاجران و پناهجویان با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند.»

پیش‌تر وزیران خارجه آلمان و فرانسه نیز در واکنشی مشترک گفته بودند این فرمان اجرایی «باعث نگرانی» است و آن‌ها قصد دارند در این مورد با وزیر خارجه ایالات متحده گفت‌وگو کنند. «رکس تیلرسون» نامزد معرفی‌شده برای وزارت خارجه، در انتظار تائید کنگره برای هدایت این وزارت‌خانه‌ است.

کد خبر : ۴۵۳۲۸۵