خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه ژاپن:

بردن نام جزایر مورد مناقشه در وبسایت المپیک کره، غیرقابل قبول است

وزیر امور خارجه ژاپن به شدت از محتوای وبسایت المپیک زمستانی کره‌جنوبی مبنی بر بردن نام کره‌ای جزایر مورد مناقشه انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن امروز – جمعه –  از ذکر نام جزایر مورد مناقشه این کشور و کره‌جنوبی در وبسایت المپیک پیونگچانگ انتقاد کرده و گفت که چنین امری «غیر قابل پذیرش»‌ و خلاف روح رقابت‌های بین‌المللی است.

روابط میان ژاپن و کره‌جنوبی که میزبان بازی‌های المپیک زمستانی پیونگچانگ ۲۰۱۸ است، به واسطه تاریخ دو کشور،‌ به خصوص استعمار ژاپن بر شبه‌جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ با تنش روبه‌رو بوده است.

هر دو این کشور‌ها در رابطه با این جزایر ادعای مالکیت دارند. این جزایر در ۲۰۰ کیلومتری شرق کره‌جنوبی در دریای ژاپن واقع است و در ژاپن با نام «تاکشیما»‌ و در کره‌جنوبی نیز با نام « دوکدو»‌ شناخته می‌شود.

در وبسایت این بازی‌ها و در توضیح فرهنگ ملی، این وبسایت به نام «دوکدو»‌و «دریای شرق» نام کره‌ای دریای ژاپن اشاره کرده است.

در این وبسایت آمده است: «‌دوکدو موقعیت ویژه‌ای در قلب کره‌ای‌ها دارد و شهروندان کره‌ای به دفاع از این سرزمین شرقی کشور خود افتخار می‌کنند.»

کیشیدا به خبرنگاران گفت که این متون ناقض اصول بنیادین المپیک در عدم استفاده از ورزش برای اهداف سیاسی بوده و درک متقابلی که به واسطه این رقابت‌ها باید دست یابد را زیر سوال می‌برد.

وی گفت: «‌محتوای وبسایت سازمان‌دهندگان المپیک و پاراالمپیک غیرقابل پذیرش است، به خصوص هنگامی که دیدگاه‌ها و مواضع کشور ما در رابطه با نام این جزایر و دریای ژاپن بر همگان مبرهن است.»

 

 

کد خبر : ۴۴۹۸۹۸