خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور تاکید کرد:

ضرورت حضور سمن ها در برنامه‌ریزیی‌های کلان کشور

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در استان مرکزی گفت: ظرفیت‌ها و برند گردشگری استان باید توسط سازمان‌های مردم نهاد معرفی شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری مرکزی، زهرا احمدی پور گفت: سمن‌ها و تشکل‌ها یک ظرفیت بسیار مهم در کنار دولت هستند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بودن سمن‌ها در کنار دولت ضروری است نه تشریفاتی، اضافه کرد: دیده‌بان‌های اصلی ما سمن‌ها هستند و سمن‌ها قبل از مدیران متوجه موضوعات می‌شوند و با حساسیت موضوع را منتقل می‌کنند که  این موضوع پویایی سمن‌ها را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: جایگاه سمن‌ها به عنوان سرمایه اجتماعی باید به خوبی در کشور تبیین شود تا بتوان از ظرفیت آن‌ها در سیاست گذاری‌ها و تصمیم سازی‌ها بهره‌مند شد.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم از ابتدای استقرار خود بر اثربخشی سازمان‌های مردم در امور تاکید داشته است و امروز این توجه در حال تحقق است به طوری که در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در صدد واگذاری مسئولیت‌ها به سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

احمدی پور عنوان کرد: توان و ساختار دولت اجازه انجام همه ماموریت‌ها را نمی‌دهند به همین دلیل بایداز پتانسیل سمن‌ها در عرصه‌های مختلف بهره‌مند شد.
 
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: این نشست انعکاس هماهنگی سمن‌های استان مرکزی بود که نقطه قوت این فعالان مردمی به شمار می‌رود و می‌بایست هماهنگی و هم افزایی در این حوزه روز به روز افزایش یابد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه و در پاسخ به موضوع تعیین برند گردشگری در استان به ظرفیت‌های فرهنگی – تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی گفت: این برند را شما سمن‌ها باید با توجه به ظرفیت‌های استان تعیین کنید و هر عنوانی که شما معرفی کنید در سازمان درباره آن برند برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی همچنین با ییان اهمیت برند گردشگری ایران نیز گفت: در کشورهای مختلف در خصوص رویدادهای مختلف گردشگری و برندهایی که تعریف می‌شود تبلیغات مهم و گسترده انجام می‌شود در حالی که این تبلیغات در ایران کمرنگ است.

وی گفت: به‌عنوان مثال وقتی صحبت از گردشگری پایدار در سال 2017 میلادی می شود باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و اگر قرار است به مقصد سفر تبدیل شویم باید با برنامه ریزی همراه باشیم.

وی با اشاره به رویدادهای مهم بین‌المللی در سال 2017 به میزبانی ایران افزود: در این خصوص نیازمند مشارکت و حضور سمن‌ها هستیم تا بتوانیم  مدعی این شویم که مقصد امن گردشگری در دنیا هستیم و این تکلیف من و شما است چرا که اجرا، طراحی و برنامه‌ریزی این موضوعات با استفاده از ظرفیت سمن‌ها امکان‌پذیر است.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با انتقاد از اینکه چرا صنایع دستی باید به عنوان یک کالای تزئینی مورد استفاده قرار گیرد افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی بانک‌ها باید جوایز صنایع دستی اهدا کنند که برخی از بانک‌ها صنایع دستی غیرایرانی هدیه داده بودند اما برخی دیگر نیز به صنایع دستی ایرانی توجه داشتند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی در ادامه  توجه به صنایع دستی را به‌عنوان یکی از عوامل امتیازدهی به هتل‌ها ذکر کرد و افزود: صنایع دستی یک هنر پاک است که آلودگی محیط زیستی ندارد و با توجه به اینکه قبلا در روستاها بوده است می‌تواند احیا شود و سمن‌ها درخصوص آموزش و توسعه و رونق صنایع دستی می توانند کمک کنند.

وی گفت: باید برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای باشد که آموزش صنایع دستی برای تمامی سنین ارائه شود.

معاون رئیس جمهوری در ادامه گفت: راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای صنایع دستی در استان‌ها و شهرهای مختلف نیز یکی از برنامه‌ریزی‌های مهم ما در این حوزه است و در صدد هستیم تا در تهران نمایشگاهی از صنایع دستی تمامی استان‌ها را داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های تشویقی برای حمایت از صنایع دستی افزود: صندوق کارآفرینی امید به هنرمندان صنایع دستی تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد 4 درصد اختصاص می‌دهد.

وی گفت: اگر قرار است از مقطع ابتدایی آموزش صنایع دستی را آغاز کنیم آموزش صنایع دستی را در روزهای پنجشنبه و جمعه با استفاده از ظرفیت دانش آموزان و مدارس باید اجرایی کنیم و در این خصوص سمن‌ها می‌توانند به ما کمک بزرگی داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری در ادامه با اشاره به نوروز 96 نیز گفت: با توجه به اینکه نوروز با حضور 12 کشور ثبت جهانی شده است امسال نوروز متفاوتی را خواهیم داشت.
 
وی گفت: این آیین زیبا و ماندگار را با منشور حقوق شهروندی که توسط رئیس‌جمهوری رونمایی شد ارتباط داده‌ایم چراکه هرچقدر رضایت‌مندی مردمی از نوروز بیشتر باشد شاهد نشاط اجتماعی بیشتر هستیم و با توجه به اینکه جشن نوروز یک جشن اجتماعی و خانوادگی است سمن‌ها می‌توانند به برگزاری هرچه بیشتر و بهتر نوروز کمک کنند.

معاون رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نوروز میراث ملی و سرمایه مهم ما است افزود: از این فرصت مهم باید برای ایجاد نشاط اجتماعی به نحو مطوب استفاده کرد.
 
در این نشست همچنین تعدادی از اعضای سمن‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به بیان نظرات خود پرداختند.
 
بازدید معاون رئیس جمهوری از بازار تاریخی اراک / دولت یازدهم به مرمت و صیانت از بازارهای تاریخی و سنتی تاکید و توجه دارد
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از بخش های مختلف  بازار تاریخی  اراک بر صیانت از آثار سنتی که نشان دهنده هویت تاریخی هر شهر و منطقه است تاکید کرد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این بازدید ، گفت: مرمت بازار تاریخی اراک نیازمند اعتبارات است با این حال مرمت این بازار در برنامه‌ریزی‌های این سازمان قرار دارد.
 
معاون رئیس‌جمهوری افزود: نه تنها سازمان میراث فرهنگی بلکه دولت یازدهم به مرمت و صیانت از بازارهای تاریخی و سنتی تاکید و توجه دارد.
 
احمدی‌پور در این بازدید در گفت‌و‌گو با تعدادی از کسبه از نزدیک در جریان وضعیت این بازار سنتی قرار گرفت و از موزه صنایع دستی در مجاورت بازار نیز بازدید کرد.

کد خبر : ۴۴۹۸۸۵