خبرگزاری کار ایران

افتتاح نمایشگاه آثار پیشگامان ایرانی ارمنی هنر معاصر

نمایشگاه آثار پیشگامان ایرانی ارمنی با سخنرانی رییس سازمان فرهنگی هنری، اسقف اعظم ارامنه تهران و نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و قدردانی از ۴ هنرمند پیشکسوت ارمنی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه آثار پیشگامان ایرانی ارمنی هنر معاصر ایران با عنوان «دیدار» با مشارکت موزه آرداک مانوکیان روز جمعه ۱۷ دی ماه با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری در نگارخانه مریم گشایش یافت. سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه تهران، کارن خانلری نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، واروژ آوانسیان، آرتور هاکوپیان و روبرت بگلریان دیگر حاضران در این مراسم بودند.  

محمود صلاحی با تبریک به مناسبت میلاد امام حسن عسکری (ع) و حضرت عیسی (ع) گفت: هنرمندان ارمنی با هنرشان تاریخ ایران را روایت می‌کنند. من بین هموطنان از هر قوم و قبیله‌ای جدایی نمی‌بینم، ما در سخت‌ترین شرایط مانند جنگ تحمیلی در کنار هم جنگیدیم و تعدادی از شهدای دفاع مقدس هم ارمنی بودند.

وی ادامه داد: اکنون ارتباط کشور ایران و ارمنستان خوب شده و روادید لغو شده است. روال حکومت و مردم ایران همزیستی با همه مردم جهان است اما مشی قدرت‌های بزرگ در ایجاد ناامنی و جنگ است. وقتی می‌توان با هنر مردم را شاد کرد، چرا با تروریست پروری و جنگ‌طلبی کام مردم را تلخ می‌کنند؟ امیدوارم بشریت به خودشان بیایند و هنرمندان نیز بیش از پیش بر پیام صلح و دوستی توجه کنند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان عنوان کرد: قرآن کریم جایگاه ویژه‌ای برای حضرت مسیح (ع) قائل شده و ایشان را یکی از پیامبران بزرگ و اولوالعزم می‌داند.  

کارن خانلری نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از حضور در افتتاحیه نمایشگاه بیان کرد: خرده‌ فرهنگ ارامنه همواره دارای همزیستی مسالمت‌آمیز بوده است. پیشرفت فرهنگی و هنری در کشور ما و بالندگی فرهنگ غنی ایرانی یک پدیده منحصر به فرد است و در کشورهای همسایه چنین چیزی را نمی‌بینیم. 

وی ادامه داد: این بالندگی فرهنگی به تمام اقوام آزادی نیایش داده و پس از ظهور اسلام ریشه‌های توحیدی موجب انسجام ادیان شده است که علت آن بینش و منش و آموزه‌های خاندان نبوت و امامان شیعیان است. از مجموعه آموزه‌های امامان احترام متقابل و تسامح دینی می‌آموزیم.

 شب سال نو برای سلامتی رهبران سیاسی و مذهبی ایران دعا کردم 

سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه تهران دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بود که سخنانش را با تبریک آغاز سال نو میلادی و ولادت حضرت مسیح (ع) آغاز کرد و گفت: طبیعی است که میلاد حضرت مسیح (ع) یکی از مهم‌ترین اعیاد و جشن‌های مسیحی است. همچنین ولادت امام حسن عسکری (ع) را تبریک می‌گویم و سپاسگزارم از برگزاری این برنامه در این روز خاص که برای ایرانی‌های مسلمان هم محترم است و اینکه این نمایشگاه در کنار این بوستان افتتاح می‌شود. این ابتکار سازمان فرهنگی هنری را ارج می‌نهم.

وی افزود: این امر گواهی است بر اینکه ارامنه ایران به عنوان شهروندانی که در این مرز و بوم زیسته‌اند، در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری تأثیر داشته‌اند و اکنون در این زادبوم زندگی می‌کنند. گواه دیگر مجلس شورای اسلامی است که ارامنه در آن نماینده دارند و تنها نماینده ارمنی‌ها نیستند، بلکه نماینده همه مردم ایران هستند.

اسقف اعظم ارامنه تهران تصریح کرد: ارامنه در هنر پیشرفت زیادی داشته‌اند و در حال حاضر ما بیش از ۹۰ استاد ارمنی داریم. من نمی‌خواهم تمایزی قائل شوم و مردم ما هم مردم کشور ایران هستند و از جانفشانی برای این مرز و بوم کوتاهی نکردند. ایران امروز یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه است که نقش به سزایی در ثبات منطقه دارد. گر چه در ۱۵ سال گذشته منطقه شاهد نابسامانی‌های امنیتی بوده، ایران همواره در امنیت کامل بوده است. این نتیجه درایت رهبری کشور ایران است و در واقع نتیجه‌ تساهل فراگیر نسبت به شهروندان است.  

سرکیسیان اضافه کرد: من در شب سال نو برای سلامتی رهبران سیاسی و مذهبی ایران دعا کردم و به فعالیت‌های شهرداری تهران درود می‌فرستم.  

در پایان این مراسم، از هنرمندان ارمنی لیلیت تریان، سرژ آواکیان، سیمون آیوازیان و گارنیک درهاکوپیان قدردانی شد. 

کد خبر : ۴۴۵۶۰۶