خبرگزاری کار ایران

از عیاری، مکری، میلانی تا درمیشیان و رسول اف؛

همه غایبان جشنواره فیلم فجر و واکنش فیلمسازان به حذف آثارشان

اسامی فیلم‌های بخش اصلی جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که اسامی برخی فیلمسازان شناخته شده در این فهرست قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هر چند ۲۸ فیلم در بخش اصلی حضور دارند و قرار است ۱۸ فیلم نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش دربیاید اما حضور نداشتن آثار فلیمسازان مطرح در جشنواره از نکات جالب توجه جشنواره امسال فیلم فجر است.

فیلم‌های سینمایی  شعله‌ور به کارگردانی حمید نعمت الله، ملی و راه‌های نرفته‌اش به کارگردانی تهمینه میلانی، کاناپه به کارگردانی کیانوش عیاری، هجوم به کارگردانی شهرام مکری، آباجان ساخته هاتف علیمردانی، ماجان به کارگردانی رحمان سیفی آزاد، بوف کوربه کارگردانی احمدرضا معتمدی، دل دیوانه به کارگردانی بهمن فرمان آرا، ساعت ۵ عصربه کارگردانی مهران مدیری، یواشکی به کارگردانی رضا درمیشیان، گیلدابه کارگردانی کیوان علیحمدی و امید بنکدار، آزاد به قید شرط به کارگردانی حسین شهابی، دوران سرطانی به کارگردانی حسین شهابی، بی‌حساب به کارگردانی مصطفی احمدی، دعوتنامه به کارگردانی مهرداد فرید، نرگس مست به کارگردانی جلاالدین دری، فصل نرگس به کارگردانی نگار آذربایجانی، لرد به کارگردانی محمد رسول اف، خوب، بد، جلف به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی از جمله فیلم‌هایی هستند که توسط هیات انتخاب برای بخش مسابقه انتخاب نشده‌اند.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار ایلنا؛ فیلم‌های سینمایی کاناپه، لرد و هجوم به دلیل ممیزی‌های زیاد برای بخش مسابقه انتخاب نشده است. شهرام مکری گفته است خوشحال است که در کنار عیاری است و هر جا او باشد خوب است.

درباره فیلم تهمینه میلانی نیز ابتدا اعلام شد که فیلم به جشنواره نرسیده است اما میلانی با انتشار یادداشتی نوشت: دوستان عزیز شایعات زیادی در باره عدم حضور فیلم ملی (ملیحه) و راه‌های نرفته‌اش در فضای مجازی پخش شده است و عده‌ای ار شما نگران از عدم حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر سوال فرموده‌اید، واقعیت این است که فیلم به دلیل موضوع آن خشونت خانگی که از نظر من و همسرم اولویت فرهنگی است، و می‌تواند راهگشای زوج‌های جوان به زندگی بهتر شود، مورد پذیرش هیات انتخاب قرار نگرفته است و فقط همین امیدوارم در اکران عمومی تاثیر خود را در کاهش خشونت خانگی بگذارد به نظر ما عوامل فیلم شایستگی تشویق داشتند که ممکن نشد.

رضا درمیشیان نیز ساعاتی قبل از اعلام اسامی فیلم‌ها اعلام کرد که از جشنواره کناره‌گیری کرده است. فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر نیز به دلیل آماده نبودن در جشنواره حضور ندارد. سعید سعدی نیز تهیه‌کننده دو فیلم بوف کور و دریاچه ماهی به انتخاب نشدن این دو فیلم اعتراض کرده است و به نشانه اعتراض فیلم‌های خود را از جشنواره بیرون کشیده و قصد ندارد در بخش چشم‌انداز آنها را نمایش دهد.

واکنش مخاطبان سینما نیز به حذف فیلم لابی در صفحات اجتماعی قابل توجه بود. در این میان برخی تهیه‌کنندگان که آثارشان در میان اسامی اعلام شده نبود؛ با حضور در دفتر دبیر جشنواره فیلم فجر خواستار دانستن دلایل  انتخاب نشدن فیلم‌هایشان شده‌اند.

نرگس آبیار، طا‌ها حسین مرقاتی، عماد افروغ، محمدعلی حسین‌نژاد، جمال امید، حسین کرمی و سیدضیاء هاشمی اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بودند.

کد خبر : ۴۴۵۲۵۴