خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

طرح تحول سلامت به بن‌بست رسیده/ وزارت بهداشت به دنبال مقصر می‌گردد

کارشناس تامین اجتماعی گفت: طرح تحول سلامت به بن بست رسیده و در این میان وزارت بهداشت به دنبال مقصر می‌گردد.

کامبیز لعل؛ کارشناس تامین اجتماعی در مورد آخرین انتقادات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منتقدان طرح تحول سلامت، به خبرنگار ایلنا گفت: وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جای اینکه یک بار از خودشان سوال کنند که آیا برای طرح تحول سلامت به منابع مالی فکر کرده‌اند یا خیر از دیگران انتقاد می‌کنند. حالا این طرح به جایی رسیده‌ که هزینه‌بر شده است و وزارت بهداشت از تامین منابع مالی از محل منابع دولتی بازمانده است.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به اظهارات وزیر بهداشت به نظر می‌رسد؛ طرح تحول سلامت از ابتدا طرحی کارشناسی شده نبوده است. بر اساس تحلیل همه‌جانبه، آثار و پیامدهای آن و تخمین هزینه‌های مالی آن انجام نشده است و بدون تحقیق و پژوهش در خصوص آینده این طرح، مصوبه گرفتند و آن را اجرا کردند. این طرح مسئولان وزارت بهداشت به بن‌بست خورده‌ است و نمی‌توانند منابع مالی آن را تامین کنند. وزیر بهداشت باید بابت این طرح که بدون کارشناسی اجرایی شده است؛ عذرخواهی کند و متاسفانه به جای این کار مرتب دیگران را مقصر قلمداد می‌کند.

وی با اشاره به دیگر انتقادات وزیر بهداشت از منتقدان خاطرنشان کرد: آقای وزیر به عنوان بخشی از بدنه دولت نگران بدهی سازمان تامین اجتماعی یا سایر بیمه‌ها به بیمارستان‌ها است. بهتر است؛ بروند و رایزنی کنند تا دولت بدهی‌های خود را به بیمه‌ها پرداخت کند. مگر در کل، سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌ها چه مقدار به بیمارستان‌ها بدهی دارند؟ این سخنان آقای وزیر بیشتر فرار از بار مسئولیتی است که بر دوش‌شان قرار دارد، زیرا طرح تحول سلامت طرحی شکست خورده قلمداد می‌شود. در قانون اساسی هم آمده است که طرحی بدون برنامه‌ریزی مالی نباید اجرایی شود و وزیر محترم بهداشت باید در این خصوص پاسخگو باشد که چرا خلاف قانون عمل کرده است؟

لعل در مورد همپوشانی بیمه‌ها خاطرنشان کرد: اگر همپوشانی‌ هم بین بیمه‌شدگان وجود دارد؛ راهکارش تجمیع بیمه‌ها نیست و با تاسیس یک پایگاه اطلاعاتی جامع می‌توان بیمه‌شدگان را شناسایی کرد و این موضوع کار سختی نیست. بهتر است به تجارب جهانی که سایر کشورها داشته‌اند بازگردیم و از عملکرد مثبت و منفی آنها استفاده کنیم. آنها توانستند با تشکیل یک پایگاه اطلاعاتی، اطلاعات کامل همه بیمه‌شوندگان را در اختیار داشته باشند. با این عملکرد می‌توان آینده بهتری برای بیمه‌شوندگان تعریف کرد. متاسفانه بدون دقت به این موضوع جار و جنجال راه‌اندازی می‌کنند و نمی‌گذارند که اصل موضوع ریشه‌یابی  و مشکلات حل شود.

کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به گفته وزیر بهداشت در برنامه صدا و سیما مبنی بر اینکه "این آخرین تریبونی است که از آن با شما صحبت می‌کنم" گفت: آقای وزیر در آخرین اظهارات خود در برنامه تلویزیونی اعلام کردند، این آخرین تریبونی خواهد بود که در خصوص موضوع بیمه‌ها صحبت خواهند کرد، زیرا تقریبا همه استدلال‌های وزارت بهداشت در خصوص تجمیع بیمه‌ها نخ‌نما شده است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که در دولت، مجلس و نه در بحث‌های کارشناسی این نوع استدلال‌ها جایگاهی ندارد و وزارت بهداشت باید به نقطه اول طرح خود بازگردد تا چالش‌های پیش رو را یک به یک بررسی کند و بدون چشم‌داشت به جیب دیگران از خود بپرسد که آیا می‌توان به این طرح ادامه داد یا خیر؟ نمی‌توان یک طرحی را آغاز کرد و پس از آن در صورتی که طرح با مشکل روبه‌رو شد به دیگران بگویند که به ما پول بدهید.

لعل در مورد درآمد سازمان تامین اجتماعی و چشمداشت وزارت بهداشت به این درآمد بیان کرد: اشتباهی که آقای وزیر در خصوص درآمدهای سازمان تامین اجتماعی می‌کنند؛ این است که ایشان فکر می‌کند، هر چه سازمان تامین اجتماعی درآمد دارد یک سومش را باید خرج هزینه‌های درمان کند. در صورتی که این طور نیست، آقای وزیر خودشان این موضوع را بهتر از هر کس دیگری می‌داند، ولی به این دلیل که تریبون‌های بسیاری در اختیارشان وجود دارد به طرح چنین مسائلی می‌پردازند.

کد خبر : ۴۴۱۶۰۶