خبرگزاری کار ایران

تظاهرات گسترده حامیان و مخالفان پارک در سئول

هواداران رئیس جمهور کره جنوبی برای برای بازگشت وی به قدرت دست به تظاهرات زدند در حالی که مخالفان، با تجمعات گسترده خواستار عملی شدن خواسته‌هایشان پس از استیضاح رئیس‌جمهوری در جریان رسوایی اقتصادی شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، هوداران «پارک گئون‌ های» رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز گذشته –شنبه – با حضور در خیابان‌های سئول خواهان بازگشت وی به قدرت شدند.

در مقابل نیز مخالفان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از رسوایی اقتصادی و استیضاح وی توسط پارلمان این کشور خواسته‌های خود را تکرار کردند.

حامیان پارک در اواسط نوامبر برای اولین بار در حمایت از رئیس جمهور دست به تظاهرات زدند و پس از آن معترضان ومخالفان پارک نیز با حضور در خیابان‌های مرکزی شهر سئول باعث انسداد کامل این خیابان‌ها در تعطیلات آخر هفته شدند.

اکثر مخالفان پارک نسبت به ادعاهای مطرح شده توسط وکلای وی مبنی بر غیرقانونی بودن استیضاح او اعتراض داشتند.

پارک و وکلایش ۱۸۰ روز وقت دارند تا به رای صادر شده توسط دادگاه قانون اساسی اعتراض و درخواست لغو آن را بدهند.

رئیس جمهور کره در تاریخ ۹ دسامبر به اتهام نقض قانون اساسی و شکستن قانون توسط پارلمان این کشور استیضاح شد.

پس از استیضاح پارک و عدم اقناع نمایندگان پارلمان، قدرت و اختیارات ریاست جمهوری از او سلب شد و وی در انتظار رای دادگاه قانون اساسی است.

پارک ۶۴ ساله متهم به تبانی با دوست قدیمی خود به نام «چوی سون سیل» است که به اتهام کسب حمایت غیر قانونی رییس جمهوری برای تجارت‌های بزرگ و همچنین مشارکت با بنیاد‌های خصوصی در بازداشت به سر می‌برد.

تجمع هواداران پارک در مقابل دادگاه عالی کره‌جنوبی و در نزدیکی محل سکونت رییس جمهوری این کشور صورت گرفت.

 «کیم کو جا» ۶۴ ساله از حاضران در این تجمع گفت که دوستداران کره‌جنوبی با وجود مشقت‌هایی که دارند برای نجات این کشور در این مکان حاضر شده‌اند.

وی همچنین از رویکرد رسانه‌ها برای دامن زدن به احساسات ضد پارک  انتقاد کرد.

در هفته اعتراضات عملا طرفداران پارک در اقلیت قرار داشتند و مخالفان وی با تظاهرات گسترده و بستن خیابان‌های سئول خواهان کناره گیری وی از قدرت شدند.

ترتیب دهندگان تظاهرات ضد پارک اعلام کردند دست کم ۳۰۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت داشته‌اند که به صورت مسالمت‌آمیز و با برگزاری سخنرانی‌ها، اجتماعات و اعتراضات آرام خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت هستند.

با این حال پارک در مقابل فشار‌ها مقاومت نشان داده و قصد استعفا دادن از سمت خود را ندارد. همین امر باعث شده که نگرانی‌ها در خصوص طولانی شدن بحران سیاسی این کشور افزایش یابد. رئیس جمهور کره جنوبی در خصوص بی‌دقتی در داشتن رابطه با چوی عذرخواهی کرد ولی اتهامات وارده به خود را نپذیرفت.

وکلای پارک در اولین دفاعیه‌های خود در خصوص استیضاح پارک گفتند که این حرکت باید بر اساس قانون و توسط دادگاه قانون اساسی تایید شود و پس از آن نیز ۱۸۰ روز مهلت بازبینی حکم دادگاه وجود دارد.

اگر استیضاح توسط دادگاه قانون اساسی تایید شود و پارک نیز به صورت داوطلبانه این حکم را بپذیرد، انتخابات زود هنگام طی ۶۰ روز برگزار و رییس جمهوری جدید این کشور برای پنج سال انتخاب می‌شود.

ریاست جمهوری پارک در حالت عادی در فوریه ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد.

 

.

 

کد خبر : ۴۳۸۸۳۶