خبرگزاری کار ایران

هدایت باند کلاهبرداری‌ میلیاردی از داخل زندان

فردی که از داخل زندان در پوشش مسئول مالی بیمارستان از حساب پزشکان مبلغ یک‌‌میلیارد و ٢٨٠‌ میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود، شناسایی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شرق؛ مأموران اداره جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان البرز در پی دریافت پرونده‌های شکایت مشابه مبنی بر کلاهبرداری به صورت کارت به کارت از سه پزشک یکی از بیمارستان‌های کرج، تحقیقاتی را دراین‌باره آغاز کردند. با توجه به مبالغ بالای کلاهبرداری از ٨٠ تا٩٢٠‌ میلیارد ریال از شکات در ابتدا از مال‌باختگان تحقیق شد که هر سه نفر اظهار کردند فرد ناشناسی از طریق یک شماره تلفن همراه، با آنها تماس گرفته و خود را مسئول امور مالی بیمارستان معرفی کرده است.

تماس‌گیرنده پس از جلب نظر مال‌باختگان با این ادعا که به صورت اشتباهی از حساب رئیس بیمارستان مبلغی به حساب آنها واریز شده، از مال‌باختگان خواست فورا نسبت به انتقال آن به حساب رئیس بیمارستان اقدام کنند و زمانی که شکات برای انتقال پول پای دستگاه عابربانک می‌رفتند، مبالغ درخواستی از حساب آنها تخلیه و به حساب یک زن به نام «م. م» واریز می‌شد.

در بررسی پرینت حساب‌هایی که وجه به آنها واریز شده بود، مشخص شد افراد کلاهبردار بعد از وقت اداری اقدام به جابه‌جایی حساب‌ها کرده و بلافاصله در قالب عمل پول‌شویی با خرید دلار و ارز از صرافی‌ها اقدام به خالی‌کردن حساب خود می‌کنند.

مأموران از طریق بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته صرافی‌هایی که از آنها خرید شده بود، متوجه شدند فرد پولشو همان «م. م» است که وجه کلاهبرداری به حساب وی واریز شده؛ به‌این‌ترتیب تیمی از مأموران اداره اطلاعات جنایی وارد عمل شدند و با به‌کارگیری امکانات فنی و تحقیقات پلیسی درنهایت به همسر متهم که در زندان به سر می‌برد، مظنون شدند و احتمال دادند کلاهبرداری‌ها به وسیله وی از داخل زندان صورت گرفته باشد.

این مرد با هماهنگی مقام قضائی از زندان به پلیس آگاهی منتقل شد. او در بازجویی مأموران، ابتدا منکر هرگونه کلاهبرداری شد اما در مواجهه با اسناد و مدارک فرد پولشو که همسر وی بود، اقرار کرد با همدستی یک نفر دیگر از داخل زندان در تماس تلفنی با شکات مبلغ یک‌‌میلیاردو ٢٨٠‌ میلیون ریال از آنها کلاهبرداری کرده و مبلغ پول را به حساب همسرش واریز اما وی پول‌ها را به دلار و ارز تبدیل کرده و درحال‌حاضر خبری از او ندارد.

تلاش برای شناسایی متهم پولشو ادامه یافت تا اینکه درنهایت ردی از متهم که فردی معتاد است و مخفیگاه خود را در تهران و کرج جابه‌جا می‌کرد، در باغستان کرج شناسایی شد.

سردار کامرانی‌صالح، فرمانده انتظامی استان البرز، درباره این پرونده توضیح داد: تیمی از مأموران اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی به مخفیگاه متهم اعزام شدند و پس از اطمینان از حضور متهم در آنجا با رعایت قوانین و مقررات قانونی در یک اقدام غافلگیرانه متهم را دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل کردند.

فرمانده انتظامی استان البرز خاطرنشان کرد: متهم به جرم خود مبنی بر پول‌شویی اقرار و اذعان کرد مبلغ یک‌‌میلیارد و ٢٨٠‌ میلیون ریال پول واریزشده به حسابش را به صرافی در تهران برده و پس از تبدیل‌کردن آنها به دلار و ارز، مقداری را صرف خرید مواد مخدر، مقداری را به حساب یکی از دوستانش واریز و بقیه را صرف خرید خانه و وسایل کرده است.

فرمانده انتظامی استان البرز در ادامه درباره پرونده‌ای دیگر توضیح داد: با تماس تلفنی یکی از کارکنان شعب بانک‌های دولتی در کرج با مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠ و اعلام گزارشی مبنی‌بر اینکه شخصی با ارائه مدارک جعلی به نام یکی از مشتریان بانک قصد انتقال مبلغ ٨٥٠ میلیون ریال را دارد، بلافاصله مأموران برای بررسی موضوع به بانک موردنظر اعزام شدند.

این مقام انتظامی اظهار کرد: با توجه به جعلی‌بودن مدارک متهم، وی دستگیر و پس از انتقال به کلانتری همراه با پرونده متشکله برای تحقیقات تکمیلی به پلیس آگاهی منتقل شد.

وی افزود: با توجه به اینکه متهم ساکن یکی از شهرهای جنوبی است و چندروزی را در یکی از هتل‌های شهر کرج اقامت دارد، بلافاصله محل سکونت متهم در هتل بازرسی شد و از داخل کیف دستی وی تعداد ٣٧ فقره مهر جعلی اماکن خصوصی، شرکت و رستوران، کارت شناسایی جعلی با عکس متهم و با عناوین مختلف، تعداد شش فقره عابربانک متعلق به اشخاص دیگر، رسید جعلی ارائه کارت ملی به اداره ثبت احوال برای ارائه کارت هوشمند ملی، تعداد ٢٠ برگ درخواست رمز دوم اینترنتی حساب مشتریان بانک‌های مختلف و... کشف شد.

سردار کامرانی‌صالح گفت: در استعلام از سوابق متهم مشخص شد او به اتهام کلاهبرداری اینترنتی به مبلغ ٦‌ میلیارد ریال از حساب مشتریان بانک‌های مختلف در شهرستان اهواز تحت تعقیب پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان خوزستان است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم دستگیرشده درخصوص شیوه و شگرد کلاهبرداری‌ها اذعان کرد در ساعت پایانی کار بانک‌ها به در بانک مراجعه و با جمع‌آوری کیسه‌های حاوی کاغذ‌های ابطال‌شده بانکی به اطلاعات مشتریان از قبیل شماره‌حساب مشتریان دسترسی پیدا کرده و سپس با جعل کارت ملی و الصاق عکس خود روی آن به بانک مراجعه و اقدام به خالی‌کردن حساب مشتریان می‌کرد که با این شیوه اقدام به شش میلیارد ریال کلاهبرداری از حساب مشتریان کرده است.

 بنابراین گزارش متهم پس از تشکیل پرونده با قرار وثیقه قانونی از سوی مراجع قضائی روانه زندان شد.

کد خبر : ۴۳۸۸۲۳