خبرگزاری کار ایران

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

گردش مالی چند هزار میلیاردی کنکور، اجازه حذف این آسیب را نمی‌دهد

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر حذف کنکور و جایگزینی روشی که بتواند؛ هم به دغدغه دوستان در آموزش عالی پاسخ دهد و هم آسیبی برای ما نداشته باشد، گفت: این همان کاری است که متخصصان ارزشیابی، باید سیستمی را تعریف کنند که الزاماتی را در آموزش عالی و آموزش و پرورش به وجود آوردند که شیوه گزینش دانشجو به این شیوه آسیب‌زای امروزی نباشد.

مهدی نویدادهم؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: برای اینکه بدانیم؛ کنکور کارکرد مثبتی دارد یا منفی، باید با یک شاخصی به قضاوت بنشینیم؛ شاخص گاهی پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌هاست، با این هدف کنکور عملکرد درستی دارد و به همین دلیل دوستان ما در آموزش عالی مدافع برگزاری کنکور هستند و معتقدند که عدالت رعایت می‌شود و حقی تضییع نمی‌شود؛ بچه‌ها با استعداد مناسب در صندلی‌های مناسب می‌نشینند و سعی می‌کنند که انتخاب بهینه‌ای برای دانشجو داشته باشند.

وی افزود: وقتی از منظر اهداف تعلیم و تربیت به قضیه نگاه می‌کنیم؛ کارکرد ۱۰۰ درصد مغایر دارد و آن را مانع تحقق اهداف تعلیم و تربیت می‌دانیم؛ حتی اگر هدف تعلیم و تربیت و نظام آموزش و پرورش را هم آموزش بدانیم، باز کنکور مفید است؛ یعنی دانسته‌ها، معلومات و محفوظات دانش‌آموزان را می‌سنجد و رتبه‌بندی می‌کند، اما اگر هدف آموزش و پرورش را تربیت بدانیم، آن چیزی که سند تحول بنیادین مدعی است، کنکور سم مهلک است و مانع جدی است که خوشبختانه جناب دکتر دانش آشتیانی به خوبی به این بحث اشاره کردند. سند تحول هدفش این است که تربیت در ساحت‌های ۶ گانه اتفاق بیفتد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: کنکور به طور مثال دانش سیاسی و هنری را می‌سنجد نه ذوق هنری و توانمندی و استعداد هنری دانش آموزان را. به چه دلیل کسی که دانش بیشتری دارد، زندگی موفق‌تری دارد؟ مهارت‌های زندگی فراتر از دانش است و امروز بحث هوش چند گانه مطرح است. اینها همان نکاتی است که با کنکور و به روش فعلی کنکور نمی‌شود، سنجید به همین دلیل کنکور به روش فعلی برای آموزش و پرورش موجود، یک آسیب است و برای آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول نیز یک مانع و سم مهلکی است.

نوید ادهم با تاکید بر حذف کنکور و جایگزینی روشی که بتواند هم به دغدغه دوستان در آموزش عالی پاسخ دهد و هم آسیبی نداشته باشد، گفت: این همان کاری است که متخصصان ارزشیابی، باید سیستمی را تعریف کنند که الزاماتی را در آموزش عالی و آموزش و پرورش به وجود آوردند  که شیوه گزینش دانشجو به این شیوه آسیب‌زای امروزی نباشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حالا خوشبختانه گذشت زمان به نفع آموزش و پرورش در حال گذار است؛ یعنی اگر ما این بحث‌ها را ۱۰ سال پیش می‌کردیم، مخالفان جدی داشتیم، اما در حال حاضر به این دلیل که ظرفیت دانشگاه‌ها بالا رفته و ورودی پشت کنکور کمتر شده، صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها داریم و لذا به همین دلیل خیلی از رشته‌ها بدون کنکور پذیرش می‌کنند و خیلی هم خنده‌آور است که افراد زیادی را در این یکی دو سه سال اخیر داشتیم که در رشته‌های مختلف به صرف ثبت‌نام در کنکور پذیرفته شدند. این است که آن شائبه را ایجاد می‌کند که مافیای کنکور و دستان پنهان اقتصادی و گردش مالی چند هزار میلیاردی آن اجازه نمی‌دهد که این آسیب از راه آموزش و پرورش برداشته شود.

کد خبر : ۴۳۱۹۶۴