خبرگزاری کار ایران

پارلمان اروپا به تعلیق گفت‌وگوهای پیوستن ترکیه به اتحادیه رای داد

پارلمان اروپایی رای به توقف موقت گفت‌و‌گوها و مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی داد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک‌تایمز، پارلمان اروپایی، امروز – پنجشنبه – رای به تعلیق گفت‌و‌گو‌ها با ترکیه در زمینه عضویت در اتحادیه اروپایی داد.

این اقدام، تندترین پاسخ به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به دلیل اقدام‌های سیاسی پس از کودتا محسوب می‌شود.

این رای الزام آور نیست، اما با هدف افزایش فشار بر اردوغان صادر شده است. بسیاری بر این باورند که رئیس‌جمهوری ترکیه پس از کودتا رویکرد تمامیت‌خواه و قدرت‌طلبانه‌ای را به دست گرفته است.

بیش از ۱۰۰ هزار کارمند عمومی که شامل پلیس، معلمان، سربازان و دیگر کارمندان خدمات عمومی می‌شود، در پی این کودتا و به دلیل آنچه مقام‌های ترکیه ارتباط با این کودتا خوانده‌اند،‌ از کار برکنار شده‌اند. صدها سازمان مجبور به بستن ساختمان‌های خود شده و بسیاری از روزنامه‌ها تعطیل شدند.

این رای‌گیری که در شهر استراسبورگ در فرانسه، انجام شد، کشور‌های اروپای را وادار می‌کند تا گفت‌و‌گو‌های عضویت ترکیه در اتحادیه را متوقف کنند. تا کنون تنها اتریش به طور علنی از تعلیق این گفت‌و‌گو‌ها حمایت کرده است.

حتی پایان دادن موقت به این گفت‌و‌گو‌ها بیش از پیش معاهده‌های شکننده‌ای که با ترکیه در ماه مارس به امضا رسیده است را به خطر خواهد انداخت. این معاهده‌ها تا کنون به شکل اعجاب‌انگیزی جریان مهاجران از ترکیه به یونان را متوقف کرده است.

بسیاری از کشور‌های اروپایی نگران هستند که جریان مهاجران در صورت مخدوش شدن روابط ترکیه و اتحادیه اروپایی، از سر گرفته شود.

دولت اردوغان تا کنون پیشنهاد داده که اگر تا پایان سال جاری میلادی پیشرفتی حاصل نشود، ممکن است به طور کل از فرایند عضویت در این اتحادیه بیرون بیاید. وی به شخصه در هفته جاری گفت که رای به توقف گفت‌و‌گو‌ها به معنی این است که پارلمان اروپایی از تروریست‌ها حمایت می‌کند.

در این رای‌‌گیری، ۴۷۹ نفر به نفع این مصوبه و ۳۷ نفر نیز علیه آن رای دادند. ۱۰۷ نفر در مجموع غایب بودند.

 

 

کد خبر : ۴۳۱۹۵۸