خبرگزاری کار ایران

دبیر دومین آکادمی کشوری اقتصاد سلامت:

۴.۵ میلیون ایرانی دیابت دارند

دبیر دومین آکادمی کشوری اقتصاد سلامت گفت: ۴.۵ میلیون ایرانی دیابت دارند. ۴۰ درصد این افراد از بیماری خود خبر ندارند و میزان شیوع این بیماری به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش ایلنا، فرزاد پیرویان در دومین آکادمی کشوری اقتصاد سلامت که با محوریت سند ملی دیابت در هتل اوین تهران برگزار شد، افزود: هم اکنون حدود ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند، ۸.۸ درصد جمعبت بزرگسال دنیا به این بیماری گرفتار است و تا سال ۱۴۱۹ تعداد مبتلایان به این بیماری به ۶۴۲ میلیون نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد است و تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۹ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود.

دبیر دومین آکادمی کشوری اقتصاد سلامت اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد عوامل مرتبط با بیماری‌ها، عوامل اجتماعی و اقتصادی مانند، فقر، اقتصاد و فرهنگ است و در مورد بیماری دیابت نیز این عوامل نقش بسیار مهمی در رشد این بیماری دارد.

شهرام غفاری، کارشناس اقتصاد سلامت نیز در این همایش گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد  بین دو تا ۱۰ درصد جمعیت کشورها به بیمای دیابت مبتلا هستند، اگر خوشبینانه نگاه کنیم و آمارهای حداقلی را در نظر بگیریم سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایران دیابت دارند.

وی اضافه کرد: البته با توجه به تعاریف مختلف تعداد بیماران مبتلا به دیابت در ایران تا هشت میلیون نفر نیز برآورد می‌شود.

غفاری گفت: بیماران مبتلا به دیابت بین دو تا شش برابر بیشتر از سایر افراد بستری می‌شوند و با توجه به اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور هر سال بستری می‌شوند، هر سال ۶۴۰ هزار مورد بستری افراد دیابتی را در کشور داریم.

وی افزود: متوسط هزینه بستری هر بیمار مبتلا به دیابت، در سال دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، بنابراین بیماران مبتلا به دیابت هر سال هزار  و ۴۷۲ میلیارد تومان برای بستری به کشور هزینه تحمیل می‌کنند. با احتساب هزینه‌های دارو و خدمات سرپایی بیماران دیابت هر سال سه هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌کنند و با توجه به آمارهای بدبینانه این میزان تا ۱۷ هزار میلیارد تومان قابل برآورد است.

غفاری گفت: دیابت شوخی ندارد اما به طور کلی سیستم بهداشتی- درمانی و مردم این بیماری و سایر بیماری‌های غیرواگیر را شوخی گرفته‌اند، پروتکل درمانی برای این بیماری‌ها وجود  ندارد و اگر هم  باشد، اجرا نمی‌شود.

وی افزود: سند ملی دیابت تدوین شده است اما کار اصلی و سخت، اجرای آن است و برای اجرای آن باید خدمات پیشگیری و درمان این بیماری در کشور با همکاری وزارت بهداشت و بیمه‌ها افزایش یابد.

کد خبر : ۴۳۱۹۴۱