خبرگزاری کار ایران

بر اساس طرح‌های ارائه شده:

اردوغان می‌تواند تا سال ۲۰۲۹ در قدرت باقی بماند

طرح‌های پیشنهادی حزب عدالت و توسعه می‌تواند رئیس‌جمهوری کنونی را تا مدت‌ها در قدرت نگاه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌تواند بر اساس طرح‌های جدید برای افزایش قدرت اجرایی تحت مصوبه‌ها و طرح‌های حزب عدالت و توسعه، تا سال ۲۰۲۹ به اداره ترکیه ادامه دهد. حزب عدالت و توسعه امیدوار است که تا بهار سال آینده همه‌پرسی‌ در این زمینه برگزار کند.

اردوغان و حامیانش گفته‌اند که ترکیه به رهبری قوی یک ریاست‌جمهوری اجرایی مانند آمریکا یا فرانسه احتیاج دارد تا بتواند جلوی ائتلاف شکننده دولت که تاکنون توسعه و پیشرفت در این کشور را با شکست روبرو کرده، بگیرد.

مخالفان این تغییرات پیشنهادی را ابزاری برای رسیدن اردوغان به اهدافش دانسته و نگران آن هستند که منجر به سلطه‌طلبی روز افزون وی شود.

حزب عدالت و توسعه که از سوی اردوغان در یک دهه و نیم پیش بنیانگذاری شده بود، به دنبال برگزاری یک همه‌پرسی در رابطه با این مسئله در بهار سال آینده خواهد بود و می‌خواهد حمایت احزاب مخالف در این زمینه را برای پیروزی در انتخابات پارلمانی جلب کند.

طبق آخرین پیش‌نویس ارائه شده از سوی این حزب در روز سه‌شنبه، اردوغان می‌تواند بلافاصله پس از برگزاری همه‌پرسی به قدرت برسد و انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال ۲۰۱۹ برگزار شود. 

کد خبر : ۴۲۹۷۵۹