خبرگزاری کار ایران

بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات به پایان رسید؛

نهاوندیان: روزنامه‌های عمیق‌تر کمتر تیتر درشت انتخاب می‌کنند/ در پنهان‌کاری نمی‌توان رشد کرد

مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور سیدرضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، غلامعلی حداد عادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، محمدرضا نهاوندیان (رییس دفتر رییس جمهور) و حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی) در مصلی بزرگ تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اجرای هرمز شجاعی‌مهر کار خود را آغاز کرد.

حسین انتظامی(معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد) حضور رییس جمهور در روز اول نمایشگاه و حضور رییس دفتر رییس جمهور در مراسم اختتامیه را نشان از توجه دولت به مطبوعات دانست.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با با بیان اینکه از سال آینده مسائل اجرایی و ظاهری نمایشگاه مطبوعات به صنوف واگذار می‌شود؛ گفت: امسال ۸۰ درصد سیاست‌گذاری‌های نمایشگاه مطبوعات به صنوف واگذار شد و من از پنج تشکل مدیریت مطبوعات تشکر می‌کنم که بار اصلی نمایشگاه مطبوعات را برعهده داشتند.

وی در ادامه افزود: امسال در نمایشگاه مطبوعات ۹۰۰ رسانه در قالب ۶۳۰ غرفه فعالیت داشته‌اند و علت نشاط نمایشگاه این بود که رسانه‌ها نمایشگاه را مال خود می‌دانستند.

او از سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تصمیم دارد به نفع بخش خصوصی عقب‌نشینی کند؛ به نیکی یاد کرد و گفت: تمام فعالیت‌های دولت در طی این مدت با ضریبی از شفافیت بوده و شفافیت باعث مبارزه مبنایی با فساد است.

معاون مطبوعاتی در ادامه بیان کرد: رییس جمهور به عنوان اولین اقدام دستور یارانه مطبوعات را داد و تشکیل کارگروهی را داده تا مشکلات مطبوعات و رسانه‌ها در آن فهرست و به آنها رسیدگی شود.

انتظامی از اصلاح آیین‌نامه اجرایی اصطلاحات بیگانه نیز خبر داد و بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را در شأن رسانه‌ها دانست.

در ادامه بیانیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرائت و اعلام شد این فرهنگستان جوایزی به رسانه‌های برتر اهدا خواهد کرد و بر این اساس از میان ۱۸۰ رسانه، هفت رسانه جایزه دریافت‌ می‌کنند.

غلامعلی حدادعادل نیز به عنوان سخنران دوم مراسم از نگرانی خود برای از دست رفتن زبان فارسی سخت گفت و افزود: در فضای مجازی خیلی چیزها از دست رفته. هم خط فارسی و هم زبان فارسی. اگر این بی‌مسؤولیتی و آشفتگی در فضای مجازی ادامه پیدا کند، مسؤولیت و اخلاق خبری هم ذوب می‌شود.

او با طرح یک تقاضا از وزیر ارشاد برای آنکه انضباطی از حیث زبان و خط فارسی در شبکه‌های مجازی لحاظ شود؛ افزود:  البته صحبت کردن در نمایشگاه همیشه سیاسی است و بحث مطبوعات جدا از سیاست نیست، اما من تاکید دارم موضوع زبان فارسی را باید فراتر از مسائل سیاسی دانست؛ چراکه زبان فارسی به عنوان یکی از دو رکن اصلی ملیت ما و میراث بزرگ ما محسوب می‌شود.

حدادعادل اظهار کرد: زبان فارسی نشانه اصالت ملت ایران است و پاسداری از آن وظیفه فرد فرد ایرانیان و وظیفه دولت، نظام و یک امر حاکمیتی است. بخش دیگری از این پاسداری به مباحث اجتماعی و رفتار رسانه‌ها مربوط می‌شود چه رسانه‌های مکتوب، چه صداوسیما و چه شبکه‌های مجازی کارشان زبان و کلام است؛ بنابراین بیشترین حساسیت را باید خود اصحاب رسانه نسبت به پاسداری از زبان فارسی نشان دهند.

وی هشداد داد: اگر رسانه‌ها در پاسداری از زبان فارسی اهتمام نکنند و سهل‌انگاری صورت بگیرد از فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کاری ساخته نیست؛ چراکه فرهنگستان این قدرت را ندارد که همچون رسانه‌ها اینگونه تاثیرگذار باشد؛ بنابراین انتظار ما از رسانه‌ها این است که موضوع زبان فارسی را فراتر از اختلافات و صف‌بندی‌های جناحی بدانند. انتظار داریم رسانه‌ها زبان فارسی را امر ملی بدانند و در حفظ آنها همکاری‌های لازم را داشته باشند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی سپس گفت: انتظار داریم نویسندگان و اصحاب رسانه و مطبوعات در استفاده از واژگان دقت کنند. اینگونه نباشد که یک لغت خارجی که مطرح شد بی‌مهابا آن را وارد زبان فارسی کند. ما آمادگی داریم با کمک شما رسانه‌ها معادل فارسی این لغات را پیدا کنیم.

حدادعادل با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید در استفاده از خط فارسی دقت کنند، یادآور شد: اینطور نباشد که چشم خواننده برای خط فارسی از راست به چپ شروع کند و در وسط عبارت چشم خواننده از چپ به راست متمایل شود. انتظار داریم از اقدامات فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پشتیبانی شود. اگر اصرار داریم از زبان فارسی حمایت شود به این دلیل است که رسانه‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما زبان مطبوعاتی ورزشی بود، تصریح کرد: خوشبختانه امسال مطبوعات ورزشی واکنش خوبی را در پاسداری از زبان و ادبیات فارسی نشان داده است. این جایزه یک مفهوم نمادین دارد که نشان می‌دهد چه میزان رسانه‌ها به امر درست‌نویسی توجه دارند.

وی وعده داد: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با گروه رسانه‌ای که دارد اعلام آمادگی کرده برای اینکه اگر رسانه‌هایی مایل بودند برای همکاران خود کلاس‌های ویراستاری برگزار کنند با رسانه‌ها همکاری کنیم. امیدواریم اقدام فرهنگستان کاری درست باشد برای اینکه رسانه‌های ما در پیشگاه ملت ایران از حیث نگهبانی از زبان ملی رو سفید باشند.

محمدرضا نهاوندیان (رییس دفتر رییس جمهور) نیز در این مراسم و درحالیکه حضورش با اعتراضانی ازسوی برخی حاضران که به سیاست‌های دولت انتقادهایی داشتند؛ از از مطبوعات به عنوان چشم و آئینه جامعه یاد کرد و گفت: مطبوعات چشم جامعه است برای آنچه جامعه می خواهد ببیند.

وی گفت: شعار امسال نمایشگاه، انتخاب هوشمندانه‌ای بود و در پنهان کاری نمی‌توان رشد کرد. اگر در اقتصاد رشد می‌خواهیم باید اطلاعات مالی شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، اگر مشارکت سیاسی نیاز داریم باید شفاف بود.

او اظهار کرد: عمق شفافیت لازم است و نمی‌شود به بخشی از حقیقت پرداخت. اگر من در رسانه به جای مخاطب انتخاب کردم و به جای او در مسند داوری بنشینم به قوه تحلیل جامعه کمک نکردم.

رییس دفتر رییس جمهور اعتقاد دارد که روزنامه‌های عمیق‌تر کمتر تیتر درشت انتخاب می‌کنند.

در ادامه این مراسم فهرست رسانه‌ها و غرفه‌های برتر نمایشگاه به این شرح اعلام شد:

غرفه پیام عسلویه/ غرفه برتر

نشریه نوا / در حوزه کودک

خبرگزاری ایکنا و شفقنا/ در حوزه قرانی

هنر آن لاین / در حوزه هنری

وبدا/ در حوزه آموزش

مهرنامه و پایتخت کهن/ حوزه سیاسی

شهروند/ حوزه روزنامه‌ها

ایسنا و تسنیم/ در حوزه خبرگزاری‌ها.

کد خبر : ۴۲۷۸۲۱