خبرگزاری کار ایران

متن کامل اظهارات خاتمی در غرفه ایلنا

اگر اصلاحات تاثیر ندارد، چرا ممنوع‌التصویر می‌کنند/ تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی الزام‌آور نیست

نایب رییس مجلس ششم گفت: دست دولت در آینده با وجود مجلس جدید در چینش کابینه باز است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا خاتمی با حضور در بیست‌و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جریان نشست پرسش و پاسخ که در غرفه خبرگزاری کار ایران برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص دادگاه هفت فعال سیاسی اصلاح طلب و دلایل تعویق دادگاه گفت: ما هفت نفر دو نامه را منتشر کردیم. یک نامه را خودم منتشر کردم و در آن تخلفات قانونی در رسیدگی به پرونده را برشمردم اما فضا به گونه‌ای است که هیچ رسانه‌ای آن را منتشر نکرد و نامه تنها در فضای مجازی منتشر شد.

برگزاری دادگاه علنی به نفع قوه قضاییه است

خاتمی ادامه داد: نامه دوم را خطاب به نمایندگان مجلس نوشتیم که در آن نواقص و مشکلات قانونی را توضیح دادیم و گفتیم مشکل امنیتی در میان نبوده است. تقاضای استمهال کردیم و یک ماه دادگاه به تاخیر افتاده ولی برگزار می‌شود. امیدواریم جلسه علنی باشد اگر اینطور باشد از چند جهت مفید است. پیش از هرچیز هم به نفع قوه قضائیه است.

او اضافه کرد: اگر دادگاه علنی باشد، فکر می‌کنم افکار عمومی قضاوت مثبتی داشته باشند. اگر علنی باشد و دلایل اتهامی برشمرده شود و دفاعیات به گوش مردم برسد، افکار عمومی هم  نظر بهتری درباره قوه قضائیه خواهد داشت. دوم اینکه برای ما نیز فرصتی خواهد بود که حرفهایمان را به گوش مردم برسانیم.  ما منتظر چهارده آذر هستیم که جلسه بعدی دادگاه تشکیل شود.

2

در شرایط دموکراتیک، باخت اهمیت ندارد

خاتمی در پاسخ به سوال دوم در خصوص  شورای عالی سیاست‌گذاری و وضعیت فعلی این شورا گفت: در شورای عالی سیاست‌گذاری همه تلاشمان را کردیم که به لحاظ شرایط خاص سیاسی و امنیتی و با حساسیت‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که کشور را از شرایط بحرانی نجات دهیم.

او تاکید کرد : این حاصل برنامه‌ریزی تقریبا سه چهار ساله و تمایل همه نیروهای اصلاح‌طلب روی حداقل‌های خودشان است که توانستند با کاندیدای واحد وارد انتخابات شوند. با این سیاست‌ها کشور از سقوط حتمی نجات پیدا کرد. هرچند در دوران روحانی سیاست‌ورزی و فضای اجتماعی و فعالیت سیاسی بهتر شده بود، اما در انتخابات همان مشکلات قبلی وجود داشت. در انتخابات مجلس ما هم شرایط را آنقدر خوب نمی‌دیدیم که بتوانیم رقابت کنیم اما حتی اگر می‌باختیم، مهم نبود. اگر شرایط دموکراتیک بود، جریانی که می‌باخت هم چهار سال دیگر جبران می‌کرد.

اگر نیروهای تندور وارد مجلس می‌شدند، تلاش ما از بین می‌رفت

او گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر نیروهای تندور، مجلس را در اختیار می‌گرفتند، همه تلاش‌های ما برای انتخابات ریاست جمهوری بعد، از بین می‌رفت. اصل بر این شد که به لحاظ شرایط خاص، مجلس را از حالتی که در حقیقت می‌خواست دولت را بزند و جلوی برنامه‌های اساسی دولت مانع ایجاد کند، بگیریم. در نتیجه قرار شد در برنامه‌های دولت همکاری کنیم. باز هم ائتلاف حداکثری و شرکت تمام‌عیار در مجلس مطرح شد. نتیجه هم مشخص شد.

فراکسیون امید منسجم‌ترین و موثرترین فراکسیون مجلس است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: زحمت زیادی کشیده شد و نتیجه قابل قبول بود. هدف اول در انتخابات مجلس تحقق پیدا کرد. یعنی تندرو‌هایی که ما وجودشان را مضر می‌دانیم، تحقق یافت. حالا مجلسی که تشکیل شد، هرچند عدم انسجام و نا آشنایی با موازین دارد، اما روز به روز اثرگذاری بهتری پیدا می‌کنند. امروز معتقدم فراکسیون امید منسجم‌ترین و موثرترین فراکسیون مجلس است. کارش را هم در انتخابات نهادهای مهم نظیر  شوراها و احزاب  دیدیم و امیدوارم در آینده  هماهنگی‌‌های بیشتری نیز باشد.

6

با استقرار مجلس دهم دست دولت در چینش کابینه باز است

خاتمی با تاکید بر اینکه ما سال آینده انتخاباتی داریم که با توجه به قدم‌هایی که برای بهتر شدن فضای سیاسی برداشته شده مهم است، گفت: ما واقعیت را در نظر داریم و می‌دانیم وقت وزن‌کشی درون جریان اصلاحات نیست. استراتژی این است که تا اطلاع ثانوی همچنان تاکید بر روی هدف باشد. در مورد ریاست جمهوری تکلیف معلوم است. روحانی برنامه‌های خوبی داشته و می‌دانیم نتوانسته همه برنامه‌هایش را اجرا کند چرا که موانع و گرفتاری ها زیاد بوده است. در آینده با وجود مجلس جدید که دستش در چینش کابینه باز است.

اعمال سلیقه در انتخابات شوراها کمتر است

او اضافه کرد: در شوراها هم اساس همان قبلی است. در این انتخابات مجلس ناظر است و ما با اعمال سلیقه‌ مواجه نیستیم و امکان رقابت بیشتر است. اما رقابت داخلی بیشتر است. کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری برای اقناع همه اصلاح‌طلبان در یک لیست سخت‌تر خواهد بود.

دلیل خروج از شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

او در پاسخ به این سوال که چرا از شورای عالی کناره‌گیری کردید، تاکید کرد: من و عبداالله ناصری تصمیم گرفتیم ترکیب شورا کامل‌تر شود. ما محدودیت عددی داشتیم و یک سری دوستان بودند که حضور آنها تنوع را در شورا بیشتر می‌کرد. از ابتدا گفتم بهتر است من نباشم و دیگران باشند تا انسجام در جریان اصلاحات و پوشش بیشتر در جریان دارای سلیقه‌های مختلف باشد. جمع کردن اینها دور هم اهمیت داشت. از این  جهت تصمیم گرفتیم این سلیقه‌ها را درون شورا پوشش دهیم تا هیچ کسی احساس نکند از این جهت کمبودی هست.

خاتمی با بیان اینکه در مورد ائتلاف، تجربه انتخابات مجلس منحصر به فرد بود، گفت: باید اجماع صورت می‌گرفت اما مساله اصلی این بود حق استان‌ها را برای تصمیم‌گیری به رسمیت شناختیم و از مرکز برای انها تصمیم‌گیری نشد این بنا در آن شوراها هم هست. دست ما در این انتخابات بازتر است تعامل با نیروهای مختلف از جمله اعتدالگرا بیشتر خواهد بود و همان روند را ادامه می‌دهیم.

تعامل شورای عالی و شورای سیاست گذاری

او تاکید کرد: شورای عالی مصوب خود شورای هماهنگی است. خود این دوستان به نتیجه رسیدند این بهترین راه است. شورای عالی برای احزاب وظیفه و تکلیف تعیین نمی‌کند. الان شورای عالی یک وظیفه دارد و آن ایجاد اجماع در انتخابات است. اما واقعیت‌ کشور هم این است که ما چقدر حزب فراگیر قوی داریم که این نقش را ایفا کنند؟ زمانی که احزاب قوی داشتیم، می‌گفتند انحصارطلبی. الان این را می‌گویند. ما شخصیت‌های تاثیرگذاری زیادی داریم.

06

یک ویدئوی چهار دقیقه‌ای نتیجه انتخابات را رقم را زد

این فعالی سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: در انتخابات مجلس احزاب نمی‌توانستند به تنهایی کاری کنند اما یک ویدئوی چهار دقیقه‌ای نتیجه را رقم را زد. البته بعد هم تاثیر و مجازاتش را دیدیم. جریان‌هایی هنوز درون شورای هماهنگی نیستند. الان شورای عالی وظیفه هماهنگی در انتخابات را دارد و نمی‌خواهد کار حزبی کند. شورای عالی سیاستگذاری کاتالیزور است و به فعالیت حزبی شکل می‌دهد. الان دنبال یافتن راهی هستیم که همه صداهای اصلاحات درونش باشند. شورای عالی هم همه اصلاح‌طلبان را پوشش نمی‌دهد برای همین باید همه اصلاح‌طلبان مطمئن باشند صدایشان به مرکز می‌رسد. این مسئله ساز و کارهای خودش را می‌خواهد که هنوز مهیا نشده است.

جریان کلی حاکم بر کشور اجازه تندروی دوباره را نمی‌دهد

او خاطرنشان کرد: اگر در کشور می‌خواستیم تندروی را انتخابات کنیم، انتخابات قبل را نداشتیم. همه فهمیدند سیاست‌های حذفی جواب نمی‌دهد. در این میان ضرر اصلی را آنها کردند که حذف کردند. انتخابات اخیر نشان داد بعید است رویه تندروی باز ادامه پیدا کند. ما در کشورمان دموکراسی ایده‌ال نداریم اما حداقل‌هایی را حفظ خواهیم کرد. جریان کلی حاکم بر کشور اجازه تندروی دوباره را نخواهد داد.

نظر خاتمی درباره نظارت مستمر شورای نگهبان بر نمایندگان

خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در مورد نظارت مستمر شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس چیست، عنوان کرد: برداشت من از صحبت در این مورد این نبود که در دوره نمایندگی نظارت شورای نگهبان وجود داشته باشد. برخی اعضای شورای نگهبان در صحبت‌های خود در این مورد افقی را نشان دادند که نمایندگان حساب کار خود را بکنند که در چهار سال بعدی بتوانند تایید صلاحیت بگیرند.  اگر اعتبارنامه نماینده‌ای تصویب شود، دیگر شورای نگهبان کاری ندارد خود نمایندگان هم مثل چاقویی هستند که دسته خودشان را نخواهند برید.

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه احزاب تازه تاسیس جریان اصلاحات همچون ندا و اتحاد چقدر می‌توانند تاثیرگذار باشند، گفت: هر حزب منسجمی باشد، اثرگذاری بیشتری دارد. باید دید این احزاب چه برنامه‌ای برای سیاست‌ورزی دارند. هر کدام بیشتر تلاش کنند، مقبولیت بیشتری خواهند داشت. احزاب را باید در محبوبیت مردمی‌شان قضاوت کرد. تا زمانیکه انتخابات در کشور به این گونه است، معیاری برای وزن احزاب نداریم و باید با فکر خودمان آنها را قضاوت کنیم .

سیدمحمد خاتمی با ممنو‌ع‌التصویری مشکلی ندارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات و نظر خاتمی در این مورد گفت: در مورد ممنوع‌التصویری، آقای خاتمی اصلا ناراحت نیست که این اتفاق افتاده است. ایشان نسبت به این مساله که عکسش در جایی باشد یا نه خیلی حساسیت ندارد. اتفاقا این مساله باعث شده محبوبیت  آقای خاتمی بیشتر هم شود. با همه این‌ها مساله ممنوع‌التصویری نه تنها مبنای قانون ندارد، بلکه خلاف صریح قانون اساسی است و متاسفانه کسی به آن رسیدگی نمی‌کند. ولی به لحاظ شخصی آقای خاتمی مشکل و دلخوری از این بابت ندارد.

تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی الزام‌آور نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات یکی از حاضران در این نشست که می‌گفت ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، عنوان کرد: همانطور که از سوی آقای روحانی اعلام شد این ممنوعیت از سوی شورای عالی امنیت ملی نبود. اما می‌گویند این مصوبه متعلق به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است. ما هم بارها خواستیم در صورتیکه چنین مصوبه‌ای وجود دارد، اعلام کنند.

او افزود: از سوی دیگر تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی الزام‌آور نیست. به لحاظ قانونی آن دسته از تصمیم‌های شورای عالی امنیت ملی که به امضای رهبری برسد، لازم الاجراست. بعد گفتند این یک تصمیم قضایی بوده است، در حالیکه این هم خلاف است. تصمیم قضایی باید در دادگاه اتخاذ شود. در قانون مجازات اسلامی چیزی به نام ممنوع‌التصویری نداریم. این موضوع هم خلاف قانون اساسی است. تصمیمات شورای عالی امنیت ملی هم به زمان خاصی بستگی دارد. هیچ کس را نمی‌توان مادام‌العمر از هیچ حقی محروم کرد مگر به حکم دادگاه صالحه.

روحانی برای رفع حصر تلاش‌هایی را کرده‌ است

خاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما به عنوان عضو حزب اتحاد ملت نسبت به ادامه حصر و عدم تلاش دولت در این باره چیست، گفت: البته من عضو حزب اتحاد نیستم. اما در مورد موضوع رفع حصر در دیدارهای مختلف همواره مطالبه‌گری وجود داشته است. فراموش نکنیم آقای روحانی که نمی‌تواند برود در را باز کند و آقایان را بیرون بیاورد. این موضوع با مذاکره حل می‌شود. تا جایی که می‌دانم هم آقای روحانی تلاش‌هایی را کرده‌اند.

گام‌های مثبت در باز شدن فضای سیاسی را از بین نبریم

او گفت: به هر حال در کشور رییس‌جمهور تلاش می‌کند. اینکه همه دستگاه‌ها به او پاسخ مثبت دهند، تضمین شده نیست. روحانی در حد وسع  خود در موضوع رفع حصر تلاش کرده است من هم به مساله حصر انتقاد دارم اما با توجه به شرایط کشور اگر وعده‌ای هم محقق نشد، نباید بگویم احمدی‌نژاد باز بیاید رییس‌جمهور شود. به گونه‌ای رفتار نکنیم که گام‌های مثبت در باز شدن فضای سیاسی را از بین ببریم. اما روند تلاش‌ها برای رفع حصر امیدوارکننده است.

اگر گفتمان اصلاحات تاثیر ندارد، چرا ممنوع‌التصویر می‌کنند؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اظهارات یکی از حاضران که می‌گفت گفتمانی به نام اصلاحات وجود ندارد، خاطرنشان کرد:  این گفتمان وجود دارد. سوال من از شما این است که اگر گفتمانی وجود ندارد، چرا ممنوع‌التصویر می‌کنید؟ از چه چیزی می‌ترسید؟ از آقای خاتمی نجیب‌تر و اخلاق‌مدارتر کسی را داریم؟ اگر فکر می‌کنید اصلاحات گفتمان نیست، اثرگذاری هم نباید داشته باشد.

ابعاد مسائل سال ۸۸  را باید بدون سر و صدا شکافت

خاتمی گفت: تاثیرگذاری در دنیای امروز این است که اگر کسی جرمی کرد، رسما محاکمه‌اش کنید. من هم می‌گویم  در سال ۸۸ فتنه وجود داشت. اما تعریف من و شما از فتنه متفاوت است. مملکت قانون دارد. افرادی سال ۸۸، روز بعد از انتخابات دستگیر شدند. الان هم می‌گویم در انتخابات آینده ما پیروز هستیم آیا بعد از آن باید مشکلی پیش بیاید؟ اگر حرفی دارید باید گفت‌وگو شود و حرف‌ها را شنیده شود. نمی‌توان دیگران را کنار زد و حذف کرد. سال ۸۸ هم رهبری گفتند شور انتخاباتی مایه افتخار است ایشان تنها از مناظره‌ها انتقاد کردند. باید در مورد مسائل سال ۸۸  بدون سر و صدا ابعاد را شکافت.

کد خبر : ۴۲۷۵۹۵